modesty skriver:
Laboro går ud på at man ved at trække vejret overfladisk, altså ikke helt ned i lungerne, men faktisk på en måde der kan minde lidt om at hyperventilere, ikke belaster livmoderen og derfor undgår de meget smertefulde veer. Hvis du trækker vejret helt ned i bunden af maven, som almindeligt anbefalet, vil lunger o.s.v. presse på livmoderen og dermed øge smerten. Ved at trække vejret overfladisk, i toppen af lungerne, letter man presset på livmoderen.
En ældre jordemoder sagde til mig at den metode var meget udbredt for 30-40 år siden. Hun sagde at det skifter med tiden hvad der er trendyt og hvad der ikke er, men hendes erfaring er at det ene kan være ligeså godt som det andet.
Jeg benyttede mig af en kombination, hvor jeg trak vejret dybt og roligt så lang tid jeg kunne, og når smerterne blev for intense, gik jeg over til de overfladiske vejrtrækninger (det var kun i den sidste halve times tid af fødslen at jeg benyttede mig af dem).
Super godt indlæg, og lige mine ord 

Har selv været deltager på et af hendes kurser, og har været rigtig glad for det. I hvert fald har jeg, fra at være helt overbevist om, at jeg skulle have pks, nu bestemt mig for at føde vaginalt. Mere specifikt har jeg fået bearbejdet min frygt efter min forrige fødsel, som egentlig gik ok, men det gjorde bare MEGET ondt, og jeg oplevede angst undervejs pga af dette. Majoriteten af kvinder mener jo, at fødsler gør ondt, men Anja (+flere) har selv haft oplevelsen af, at en fødsel faktisk godt kan gøres smertefrit. Ikke uden en utrolig kraftanstrengelse eller sammentrækninger af livmoderen som bestemt kan mærkes, men uden følelsen af at være forpint undervejs.
Jeg selv regner ikke med at gå igennem min snarlige fødsel uden smerter, men jeg regner med, at jeg ikke bliver bange igen, og har følelsen af at være i rimelig kontrol hele vejen. Bl.a. ved hjælp af Laboro-teknikken 
Jeg glæder mig til at bliver mor igen 
Og held og lykke til trådstarteren og alle jer andre herinde