Eksperthjælp: Gang

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.326 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. august 2014

Christina Haansbæk

"Gang"

Hej Christina.

Jeg har en dejlig dreng på 14 måneder som altid har været bagud motorisk. Han lærte først at ligge ordentligt på maven da han var 8 måneder, men da han ikke rullede hverken fra mave til ryg eller omvendt begyndte vi at gå til fysioterapeut med ham. Vi fik en masse øvelser til ham og da han var 11 måneder kunne han endelig kravle og rejse sig op ad ting. Da han blev et år begyndte han at gå rundt om ting og langs vægge og han kan også gå hvis vi holder ham i hånden. Problemet er bare at han ingen balance har og derfor stadig ikke engang er tæt på at gå selv.
Er der nogle øvelser vi kan lave med ham så han kan lære at holde balancen?

Mvh
Liselotte

Christinas svar

Kære Liselotte

Mange tak for dit spørgsmål.

Der er heldigvis masser af ting I kan gøre med jeres dreng for at give ham et motorisk boost så han får styr på balancen og den selvstændige gang.

Først og fremmest kan du sørge for at din dreng får et par gode sko på. Med gode sko mener jeg et par rigtige sko med en stiv og fast hælkappe, som passer i bredden til foden og som kan spændes godt fast om foden. Sådan en sko vil give ham et stabilt fundament at gå på.

Nedenfor lister jeg er række øvelser og tiltag. Det er oftest lettest at forevise fremfor at beskrive med ord så jeg håber du kan forstå mine beskrivelser.

- tag fat om brystet på din dreng mens han står på benene og lav nogle faste pres ned mod gulvet.
- giv din dreng et lille stykke legetøj i den ene hånd eller begge hænder når han går. I stedet for at holde ham i hænderne kan du holde fast i blusen på ryggen/nakken.
- lav en fjolledans hvor han står op og du sidder på hug og har fat i begge hænder på ham. Træk lidt i den ene hånd så han får vægten over på det ene ben og derefter modsat.
- gå med ham i hænderne på et ujævnt underlag som græs, sand, småsten eller en bakke.
- spred legetøj eller rosiner ud på gulvet som han skal gå hen til og samle op. Han skal helst komme ned i hugsiddende hver gang.
- gå med ham alt hvad I orker - man bliver god til det man øver sig på.

Håber du kan bruge ovenstående råd. Du er meget velkommen til at kontakte mig på haansbaek@stofanet.dk

De bedste hilsner
Christina Haansbæk

Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.

Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.