Hej herinde,
Jeg har desperat brug for råd og erfaringer. Jeg har en datter på 8 måneder, der er meget svær at putte om aftenen.
Hun bliver puttet på sit eget værelse ved 19-tiden. Hun får en flaske mme, som hun enten drikker i mine arme eller liggende i sengen. Som regel falder hun nemt i søvn enten hos mig eller i sengen. "Problemet" starter når hun har sovet ca en halv time - her vågner hun nemlig altid og er dybt ulykkelig. Den eneste måde hun kan falde til ro, er ved at ligge i mine arme. Når hun så falder i søvn igen, kan jeg ligge hende over i sengen igen, men hun vågner igen efter 10 min og denne forestilling fortsætter hele aftenen og til sidst opgiver jeg og tager hende med ind i min seng, hvor hun som regel falder til ro og så ender hun med at sove i min seng hele natten.
Jeg har forsøgt at blive ved med at putte på hendes værelse, men efter ca halvanden time gav jeg op. Jeg har også prøvet bare at sidde ved siden af sengen og tale stille til hende, men hun bliver mere og mere ulykkelig og til sidst må jeg tage hende op, fordi hun hulker så meget at hun nærmest gisper efter vejret :-(
Det er hårdt for både hende og jeg. Jeg savner at have lidt aften, når børnene sover - for lige nu får jeg ikke lavet andet end at rende frem og tilbage til hendes værelse. Hver dag er jeg nervøs for aftenen og jeg bliver træt bare ved tanken om hvad aftenen skal bringe.
Jeg håber at der er nogen herinde der kan byde ind med ideer og erfaringer til, hvad jeg kan gøre anderledes. Jeg er ked af at hun ender i vores seng hver eneste aften, men når man står i det og er udkørt og ikke har flere ideer, så virker det som det mest rigtige - både fordi hun slapper af og jeg får ro. Men på sigt er det jo ikke den rigtige løsning.
Det blev et lidt langt indlæg, men håber der var nogen der hængte på og måske kan hjælpe.
Det er lidt svært at læse fra din beskrivelse om du har forsøgt at putte hende i (hendes egen) seng fra starten af - og ikke bare når hun vågner op igen?
Ellers ville jeg helt klart bruge nogle dage på at forsøge det. Sørg for at hun ikke falder i søvn under flasken. Hold hende vågen om nødvendigt. Sørg for at hun er ved bevidsthed, men træt, når du lægger hende. Sid ved siden af hende, evt. hav en hånd på hendes mave eller lignende. Men lad hende falde i søvn selv, nede i sengen. På den måde er det ikke så stort et chok når hun vågner og mor (og flasken) er væk. Langsomt kan du vænne hende til at falde i søvn uden at du rører ved hende, og stille og roligt kan du vænne hende til at du går ud af værelset inden hun sover.
Hvis du også har prøvet dette, ville jeg acceptere at hun er i en periode hvor hun har brug for tryghed, og lade hende sove i jeres seng.
Måske det er tidlig separationsangst? Min søn var lige sådan fr 9-10 mdr. og da sov han hos mig i vores seng, og far røg ind på sofaen.
Hvor er far henne i det her? Hvorfor putter han ikke hver anden aften så du kan få lidt tid til dig selv?
Når du forsøger en ny metode, hvor lang tid er du så konsekvent? Blot en enkelt aften? Et par dage? En uge? Typisk vil jeg sige at man mindst skal prøve tre aftener før man "giver op" - medmindre det selvfølgelig er derude hvor det føles som psykisk tortur. Det er meget vigtigt at barnet føler at du bestemmer, er tryg ved situationen og at nu er det sådan her vi gør. Hvis barnet mærker at du er utryg, bliver hun også utryg.