Jeres mening..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.746 visninger
10 svar
0 synes godt om
16. august 2009

Mullemus86

Hej..
Jeg er kæreste med en kurdisk tyrker, som desværre har mistet sin far.. Har derfor fra forholdets start ønsket, at en evt. søn bliver opkaldt efter ham.. Det er jeg gået med til, da det betyder meget for ham..
Hans far hed Kadir.. Udtales meget anderledes på kurdisk og ved jo, at det i danske munde vil blive udtalt som det staves (er ikke engang helt sikker på, at min udtale er korrekt).. Ved ikke om det er ligegyldigt, hvordan andre siger det, men.. Jeg irriteres meget over, når folk ikke kan udtale mit navn korrekt.. Overvejer derfor at finde et mellemnavn, som både kan udtales på kurdisk, men også på dansk.. Har indtil videre snakket om Adam.. Hvad siger I?
// Alice 19+1

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2009

3rollinger

Jeg har personligt fundet navne til mine boern der baade bruges i Spanien og Danmark.  Lige netop fordi jeg ikke gider hoere en eller anden underlig tilnaermelsesvis udtale af Jorge eller Søren eller andre navne med specielle lyde som kendetegner de respektive sprog.

Nu er din situation lidt anderledes fordi det betyder meget for din mand at barnet hedder Kadir. Ville din mand ikke have noget imod at bruge mellemnavnet hvis barnet nu hedder Kadir? Ellers synes jeg da det er en god loesning.

Trine

Anmeld

16. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg synes Kadir er smukt og eksotisk

MEN jeg tror faktisk det ville gøre nogle ting meget nemmere for ham i hans liv  hvis han havde et ærkedansk mellemnavn og efternavn. Desværre... 

Anmeld

16. august 2009

FrkT

Jeg synes umiddelbart det er svært at have en mening om navnet, når man, som du siger, ikke ved hvordan det udtales. Men synes det er en super idé at få et dansk mellemnavn, og også helst et dansk efternavn.
Jeg har en veninde som er adopteret fra Indien, og det samme er hendes storebror (de er dog ikke biologiske søskende). Men hun havde det indiske navn Narmada, og hendes bror havde det indiske navn Indra. Og så fik de hvert et dansk mellemnavn (eller 2. navn), og hedder så begge Kure Nielsen til mellemnavn og efternavn efter deres adoptivforældre. Hun hedder så Narmada Mimi Kure Nielsen. Og broren hedder Indra Jonas Kure Nielsen. Og min veninde er altid blevet kaldt Narmada, da hun afskyr navnet Mimi (kan jeg godt forstå!). Broren kaldes både Indra og Jonas - mest Jonas. Og for dem fungerer det fint. Så det synes jeg absolut er en idé.

Anmeld

16. august 2009

Mullemus86

Synes også det er et fint navn.. Lyder også sødt på den flade "danske" måde, men.. Når nu jeg ved det udtales anderledes, vil jeg føle det er forkert at sige det på "dansk" måde..?
Min kæreste vil komme til at kalde ham for Kadir, og jeg ville så kalde ham hans mellemnavn.. Hans familie vil nok også kalde ham Kadir, hvor min familie så kalder ham mellemnavnet.. Vil bare gerne finde et dansk navn, som også kan udtales i andre lande, og som passer til Kadir..
Havde selv Adam i tankerne.. Andre bud?
Skal måske sige, at han vil få kærestens efternavn.. Overvejer dog stadig lidt, at bruge mit efternavn også.. Synes så bare det blir lidt synd for barnet.. Ud af 4 navne, vil han skulle stave de 3..

Anmeld

16. august 2009

3rollinger

Mullemus86 skriver:

Synes også det er et fint navn.. Lyder også sødt på den flade "danske" måde, men.. Når nu jeg ved det udtales anderledes, vil jeg føle det er forkert at sige det på "dansk" måde..?
Min kæreste vil komme til at kalde ham for Kadir, og jeg ville så kalde ham hans mellemnavn.. Hans familie vil nok også kalde ham Kadir, hvor min familie så kalder ham mellemnavnet.. Vil bare gerne finde et dansk navn, som også kan udtales i andre lande, og som passer til Kadir..
Havde selv Adam i tankerne.. Andre bud?
Skal måske sige, at han vil få kærestens efternavn.. Overvejer dog stadig lidt, at bruge mit efternavn også.. Synes så bare det blir lidt synd for barnet.. Ud af 4 navne, vil han skulle stave de 3..

Der er jo David, Daniel, Isak, Lucas, Marcus, Samuel, Simon, Thomas. De er alle meget internationale, men samtidig paeredanske

Anmeld

16. august 2009

Mullemus86

Trina skriver:

Der er jo David, Daniel, Isak, Lucas, Marcus, Samuel, Simon, Thomas. De er alle meget internationale, men samtidig paeredanske

Samuel er måske meget sødt.. Eller Gabriel.. De andre er jeg ikke så vild med, da jeg synes de er en tand for almindelige.. Hehe, ved godt jeg også er lidt besværlig

Anmeld

16. august 2009

3rollinger

Mullemus86 skriver:

Samuel er måske meget sødt.. Eller Gabriel.. De andre er jeg ikke så vild med, da jeg synes de er en tand for almindelige.. Hehe, ved godt jeg også er lidt besværlig

Det maa man ogsaa gerne vaere. Det er immervaek noget man skal bruge resten af livet

Da jeg skrev Isak foer, blev jeg egentlig helt glad for det navn. Men skal vist selv have en pige, saa det er nok ikke relevant alligevel.

Anmeld

16. august 2009

Mullemus86

Hehe, kan jo være at I får brug for det en anden gang
Ved ikke selv, om jeg skal have en dreng eller pige.. Håber at finde ud af det til MD på tirsdag.. Føler bare rigtig meget, at det er en dreng.. Kunne lige passe, at I hjælper mig med et drenge navn, og det så bliver en pige, hehe

Anmeld

17. august 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Jeg ville nok vælge at bruge navnet Kadir til mellemavn og så finde et mere dansk til fornavn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.