Faste under Ramadan skader fosteret!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2014

A&F

Jeg faster ikke, da jeg ifølge islam er undskyldt pga min graviditet 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2014

A&F

lineog4 skriver:

En del i dk vælger at følge solopgang og solnedgang i mekka hvilket gør spisevinduet en del større.

Men det mener mange og jeg selv faktisk er forkert i forhold til andre lærde og koranen, da vi i Danmark oplever natten, derfor mener jeg det er en brøler for dem, som følger den fatwa, der er udstedt. Tror de lærde der har udstedt den, har forvekslet Danmark med de lande, hvor man fx i det nordlige Sverige og Norge , hvor solen ikke går ned, og Grønland fx , . Der er reglerne anerledes mht hvornår fasten må brydes. Og at man evt skal følge det nærmeste lands tidspunkter for brydning af faste og opstart af faste. Men det er en anden debat 

Anmeld

13. juli 2014

-Sigrid-

TbCp skriver:

Men Sigrid i følge artiklen så ville hun have vejet 100g mere hvis du ikke havde "fastet" ;-)

4600 g så... Jeg skulle have fastet noget mere 

Anmeld

13. juli 2014

SussieThyssen

lineog4 skriver:

En del i dk vælger at følge solopgang og solnedgang i mekka hvilket gør spisevinduet en del større.

Det var da fornuftigt

Anmeld

13. juli 2014

A&F

SussieThyssen skriver:

Det var da fornuftigt

Fornuftigt? Hvis man i realiteten har spildt sin Ramadan på forkert faste?, jeg synes det er synd, og det drejer sig om ca 1-2 timers forskel. Men det er jo op til de muslimer, der følger den. Da vi i Danmark oplever natten, selvom den er kort, og den fatwa er udstedt på baggrund , at man ikke mener der er nat om sommeren i Danmark, hvilket ikke er rigtigt .  Men det er jo en anden debat

Anmeld

13. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
A&F skriver:

Fornuftigt? Hvis man i realiteten har spildt sin Ramadan på forkert faste?, jeg synes det er synd, og det drejer sig om ca 1-2 timers forskel. Men det er jo op til de muslimer, der følger den. Da vi i Danmark oplever natten, selvom den er kort, og den fatwa er udstedt på baggrund , at man ikke mener der er nat om sommeren i Danmark, hvilket ikke er rigtigt .  Men det er jo en anden debat

Det er vel aldrig spildt, for det handler vel om at kunne sætte sig ind i hvad det vil sige at være fattig/sulte samt en form for udrensning af kroppen. Så om man tror på den ene eller anden måde at faste på er rigtig, er vel i bund og grund ligegyldig? 

Anmeld

13. juli 2014

SussieThyssen

A&F skriver:

I mit univers er det fornuftigt.
Hvis du synes noget andet..jamen så gør du det da bare på din måde.
Det skal da ikke skille os ad.

Anmeld

13. juli 2014

A&F

mor:) skriver:

Det er vel aldrig spildt, for det handler vel om at kunne sætte sig ind i hvad det vil sige at være fattig/sulte samt en form for udrensning af kroppen. Så om man tror på den ene eller anden måde at faste på er rigtig, er vel i bund og grund ligegyldig? 

Nej da, for det handler også om selvbeherskelse, og når koranen beskriver fra hvad tid og hvornår fasten stoppes, så er det bestemt. Hvis jeg vælger at bryde min faste inden jeg må, medmindre det var en forglemmelse, så er fasten spildt, og skal fastes efter Ramadan. Jeg taler udefra islamiske regler, ikke mine egne. 

Anmeld

13. juli 2014

A&F

mor:) skriver:

Dette er et citat fra de imamer som er uenige med fatwaen: "Allah har fastsat et tidspunkt for muslimerne til at holde fasten og påbegynde dagens faste, som er den ægte daggrys tilstedekomst (al-Fajr as-Sadiq), og Han har fastsat et tidspunkt til at bryde fasten, som er solnedgangen. Og disse tidspunkter er definerede ud fra Qur’ânens tekster og den autentiske Sunnah, og de er direkte årsagerne til at man skal påbegynde fasten og bryde denne, for sandelig Allâh, Den Mest Ophøjede, har sagt" : ”…Og spis og drik indtil I kan skelne den hvide tråd fra den sorte tråd til morgenbønnen. Fuldend derefter fasten til natten.” Og Profeten (صلى الله عليه وسلم) sagde: ”Hvis natten kommer herfra, og dagen vender bort herfra, og solen går ned, så bryder den fastende sin faste.” [Sahih ul-Bukhari]. Sålænge at natten og dagen kan skelnes fra hinanden, så er det obligatorisk at forholde sig til dem, fordi at de islamiske tegn har fastsat denne ’Ibadah (tilbedelse). Så det jeg mener er, at de lærde, som har sagt god for at muslimer i Skandinavien kan bryde fasten med dem, har lavet en brøler. For så burde man vel også bede de 5 bønner som dem? Det hænger ikke sammen, når vi har nætter i DK. Men ja, det er et emne , som er svært at diskutere med ikke muslimer. Og jeg vil ikke dømme nogen, tværtimod. 

Anmeld

13. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
A&F skriver:

Nej da, for det handler også om selvbeherskelse, og når koranen beskriver fra hvad tid og hvornår fasten stoppes, så er det bestemt. Hvis jeg vælger at bryde min faste inden jeg må, medmindre det var en forglemmelse, så er fasten spildt, og skal fastes efter Ramadan. Jeg taler udefra islamiske regler, ikke mine egne. 

Men selvbeherskelse er vel ikke hovedårsagen? Og dem som faster udfra anden tidsoverbevisning tror vel på at man må bryde den på det pågældende tidspunkt, så er det vel lige så lidt spildt som ved en forglemmelse? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.