Anbefal en katterace?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2014

L&V

Aisha skriver:

Hold nu! Har lige slået den op på google hvor er de søde, nurhhhh

mega søde. og en go personlighed..

min papmor er katte tosset og har haft lidt af hvert hun er mest til britisk korthåret, men har os haft main coon og norskeskovkatte men de er alt for hyper de to racer he he

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Den må ikk være så stor som den mon mor har haft en norsk skovkat. Der må gerne være pels pleje min datter nussede om hendes kanin hver dag og redte hendes Pels ud. Vi bor i rækkehus (om en måned) så den må godt komme ud men kun i forbindelse med toilet besøg. Er jeg for optimistisk ? Som sagt vi har ingen erfaring

Det kunne godt blive et problem, ja... Det kommer an på hvilken kat du får. Der er katte, som sagtens kan håndtere kun at komme 'lidt' ud, men der er andre, som absolut ikke kan håndtere det. Hvis det ikke fungerer, skal i bare være klar på at give den frit udløb. Det bliver også svært for jer at bedømme hvornår den skal ud for at besørge eller hvornår den bare vil strejfe rundt. Alternativt kunne i, hvis i har egen have og mulighed for det, indhegne haven. Der findes masser af eksempler på det på nettet. Nogen går også tur med deres kat i sele. Jeg ville helt klart anbefale en hunkat, hvis i vælger løsningen med fri begrænset udgang (selvfølgelig sterriliseret), den går ikke så langt væk fra hjemmet, hvor en hankat sagtens kan have et kæmpe territorium. 

Grunden til jeg spørger er fordi mange opdrættere af racekatte simpelthen ikke sælger katte til (frit) udendørsliv. Det kan man synes om hvad man vil, men det kan godt blive problematisk, at finde opdrættere der vil sælge dem til jer, især de lidt mere eksotiske katte. Der er større chance for at kunne anskaffe sig en norsk skovkat eller lignende. 

Det afhænger også af hvor meget i er hjemme. Katte såsom ragdoll eller hellig birma er utrolig smukke og familie-venlige (skøn pels for din datter at pleje), men de er også meget sociale, og hvis man kun vil have en, så kræver det man bruger meget tid derhjemme. 

Jeg ville nok tage på et internat. Der er masser af søde katte - og menneskerne på internattet kan helt sikkert vejlede jer om hvilken kat der ville fungere bedst ind i jeres hverdag  

Anmeld

25. juni 2014

Christine

Aisha skriver:

Du tror kke de har race katte på internatet? Min tanke er også og besøge dem og se om vi forelsker os.

Det har de nok også. Men hvis i vil have en killing, så er de nok ikke racerene da man jo kan sælge racekillinger for rigtigt mange penge!

Men jeg har da set lækre unge katte på bare 1-2 år der gives væk på DBA, fordi ejerne af forskellige grunde ikke kan beholde dem. Så det er nok også muligt at finde på internatet 

Uuuh jeg tør ikke tage derhen for at kigge, jeg ville helt sikkert blive forelsket og vi har ikke planer om kat nu. Men jeg håber du giver en update når i finder jeres nye familiemedlem 

Anmeld

25. juni 2014

Fumbo

Vi har også helt almindelge huskatte og de er da super lækre syntes jeg

To af dem er fra et internat og er begge super kærlige og elsker at putte. Den ældste var knap et år da vi fik ham og de har begge valgt os da vi var der ude. Vores ældste er en overtagelse, hun var knap et år, blev behandlet som en hund og var skide bange for folk nu kan hun ikke få nok af os

Ved der også er racekatte på internaterne til tider

Anmeld

25. juni 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Kommer lige til at tænke på, at hvis du er fra Jylland, så er der brande dyreinternat. De plejer at være gode til at formidle dyr til nye ejer.

Og ellers er det ik mange uger siden, at jeg gennem mit arbejde var ude og fange en lille vild hunkat, med 4 helt fantastiske killinger. De kom ned til en dame i Ølgod, der rehabiliter dyr, så de er klar til at komme til nye hjem... vh stine

Anmeld

25. juni 2014

2721

Jeg ville vælge en almhuskat eller en blanding,om erfaring siger at de er mindre syge og lever længere

Anmeld

25. juni 2014

Mother-love

Der er jo kæmpe prisforskel på en racekatte og en alm huskat.
Jeg ville vælge en killing først og fremmest. For så er i mere sikker på en kat der vil komme til at passe ind i jeres familie.

Når det er sagt hvis i vil have en racekat vil jeg vælge enten en hellig Birma eller en maincoon.
Der begge meget kælen og ønsker meget nærkontakt.
En hellig Birma har et utrolig roligt sind.
Og ikke mindst en utrolig flot kat.

De skal dog begge holdes i pelsen.
En maincoon kræver mere end en hellig Birma.
Men hvis de bliver vænnet til det fra start elsker de det.

Ellers kræver de ikke så meget andet end en masse kærlighed.

Held og lykke med jeres søgen efter en kat

Anmeld

25. juni 2014

lineog4

Jeg ville uden tvivl vælge en burmeser. Vi har både haft huskat (som var min kat) og burmeser og når man har børn er der bare en kæmpe forskel. Burmeseren er med til alt, sidder gerne lige midt i bærnefødselsdagen med 24 små 0. Klasser og er med til at lege flaskehalsen peger på, den er på skødet så snart den ser sit snit til det og meget gerne også på dem på 3 år. Den bliver kaldt en hundekat for den er som en hund på mange punkter.
Derudover er den heller ikke særlig stor. Eneste ulempe er den er så sindsyg selskabelig så den kan ikke være alene kat, jo hvis der er en hund, kanin eller andet den kan putte med dagen lang.

Men i det hele taget hvis det ikke er en udekat så ville jeg aldrig igen kun have en kat.

Anmeld

26. juni 2014

Chrizta

Profilbillede for Chrizta
Aisha skriver:

Hej piger. Min datter's kanin døde desværre efter mange lykkelige år. Hun har passet og plejet den og luftet den ude næsten hverdag. Så hun har bevidst at hun kan passe på et dyr. Nå snakker hun om at hun godt vil have kat. Problemet er bare vi har ikke forstand på katte. Hvilken rase skal vi have? Alt andet skal jeg nok finde ud af via google nå piger anbefal mig en misser, please

Mainecoon og ville sige en hankat, eller en med 50% racekat.

Vi har en Mainecoon og han er bare den mest børnevenlige kat. Han sover sammen med min store datter hver nat.
Alle børnene heromkring kender Jolly, de kan løfte på ham og nusse ham...han elsker det og er også god til de helt små.

Vi har også en der er halv skovkat, han er også super kælen og meget kærlig, et rigtig puttehoved.

Så har vi også en helt alm. huskat og hun er meget sig selv og vil helst bare gå sine egne veje. Hun er ikke specielt kælen og gider ikke børnene så meget.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

26. juni 2014

mpr

Hej piger. Min datter's kanin døde desværre efter mange lykkelige år. Hun har passet og plejet den og luftet den ude næsten hverdag. Så hun har bevidst at hun kan passe på et dyr. Nå snakker hun om at hun godt vil have kat. Problemet er bare vi har ikke forstand på katte. Hvilken rase skal vi have? Alt andet skal jeg nok finde ud af via google nå piger anbefal mig en misser, please

En hellig birma!!! Har selv en og de er så gode med børn og har et fantastisk temperament ! Og så er de meget selskabelige, ikke sådan nogen der kun kommer når der skal spises. Og så er de jo selvfølgelig bare gude smukke! :p

Man skal dog have meget overskud til dem hvis man kun har en for de vil virkelig gerne snakkes med hele tiden når de ikke sover, spiser eller er på bakken Og for en god del af dem så skal man være sikker på hvordan børnene behandler dem fordi det er en race der sjældent siger fra fysisk.  Håber i finder ud af noget

Dog skal du også lige være opmærksom på at mange opdrættere af hellige birmaer ikke sælger hvis katten skal leve som ude eller ude og indendørs kat da det er en meget tryghedsøgende race og derfor skal være underopsyn når den er udenfor.  og så er det også en kat til 5000 med stamtavle så hvis man ikke vil miste den så er det nok også en god ide ikke at lade den gå frit

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.