Læge bekymret over lille vægtøgning..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2014

Frk.S

Det er da noget fis.

Det er jo forskelligt hvordan man tager på i løbet af graviditeten. Det er muligt at de fleste tager mest på i slutningen, men sådan er det ikke for alle. 

I begge mine graviditeter har jeg taget på i ryk og helt klart mest i starten, hvor det så er stilnet af i slutningen. 

Første gang fik jeg en pige på 54 cm og 3900 gram (næsten 2 uger over tid dog).

Denne gang blev lillesøster ved scanning 36+4 skønnet til 3250 gram.

Så længe det ikke er fordi du sulter dig selv (det er det i hvert fald ikke for mit vedkommende   ) og baby ser ud til at tage på, så burde det være fint.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2014

Sahara82

Anonym skriver:

Jeg skriver, fordi jeg idag var ved egen læge pga. voldsomme smerter i bækkenet - grundet bækkenløsning.

Hun sagde ved det sidste lægebesøg,  at jeg skulle kontakte hende ned det samme, hvis det blev værre - hun frygter at jeg føder før 37+0.

Det var dog ikke fordi hun virkede oprigtigt interesseret i at hjælpe mig. 

Hun var meget mere interesseret i min vægtøgning og fik et chok, da vægten "kun" sagde + 800 g i forhold til for 5 uger siden.  Hun begyndte nærmest at "skælde ud" og sige at når jeg ikke tog på, så ville baby tage skade blev rigtig ked af det,  da baby i forvejen ligger under gennemsnittet. 

Hun skønnede så udenpå maven og kom frem til at bebs vejer lige over 2200 g - og altså nu er ca 600 g større end skøn hos jordemoderen, for ca 3 uger siden - så baby vokser og følger sin egen kurve perfekt. 

Hun så ret muggen ud bagefter og sagde ikke engang farvel eller vi ses, da jeg blev sendt ud af døren. 

Andre der har oplevet noget lignende? 

Er det normalt,  at ens vægtøgning stilner lidt af i perioder? Tog hurtigt på de første 25 uger og derefter er det gået langsommere (ca 200 g om ugen) 

Går det hurtigt med vægten, den sidste måned op til termin?  Det håbede hun tydeligvis. 

Hm det lyder lidt mærkeligt, for det er jo vidt forskelligt hvor meget man tager på.. Selv tog jeg i sidste trimester "kun" 1,5 kg på, men til gengæld tog jeg 5 kg på i andet trimester.. Så længe bebse får det den skal have og ikke er meget for lille, så er vægten ikke så afgørende! Op med humøret ??

Anmeld

21. juni 2014

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Det er da noget fis.

Det er jo forskelligt hvordan man tager på i løbet af graviditeten. Det er muligt at de fleste tager mest på i slutningen, men sådan er det ikke for alle. 

I begge mine graviditeter har jeg taget på i ryk og helt klart mest i starten, hvor det så er stilnet af i slutningen. 

Første gang fik jeg en pige på 54 cm og 3900 gram (næsten 2 uger over tid dog).

Denne gang blev lillesøster ved scanning 36+4 skønnet til 3250 gram.

Så længe det ikke er fordi du sulter dig selv (det er det i hvert fald ikke for mit vedkommende   ) og baby ser ud til at tage på, så burde det være fint.

Jeg er sulten nærmest hele tiden og har generelt gennem hele graviditeten mærket en øget sult fornemmelse. 

Så jeg spiser egentlig præcis hvad jeg har lyst til - det sætter sig bare ikke så meget lige pt.

Anmeld

21. juni 2014

Sunsmile

Anonym skriver:

Jeg skriver, fordi jeg idag var ved egen læge pga. voldsomme smerter i bækkenet - grundet bækkenløsning.

Hun sagde ved det sidste lægebesøg,  at jeg skulle kontakte hende ned det samme, hvis det blev værre - hun frygter at jeg føder før 37+0.

Det var dog ikke fordi hun virkede oprigtigt interesseret i at hjælpe mig. 

Hun var meget mere interesseret i min vægtøgning og fik et chok, da vægten "kun" sagde + 800 g i forhold til for 5 uger siden.  Hun begyndte nærmest at "skælde ud" og sige at når jeg ikke tog på, så ville baby tage skade blev rigtig ked af det,  da baby i forvejen ligger under gennemsnittet. 

Hun skønnede så udenpå maven og kom frem til at bebs vejer lige over 2200 g - og altså nu er ca 600 g større end skøn hos jordemoderen, for ca 3 uger siden - så baby vokser og følger sin egen kurve perfekt. 

Hun så ret muggen ud bagefter og sagde ikke engang farvel eller vi ses, da jeg blev sendt ud af døren. 

Andre der har oplevet noget lignende? 

Er det normalt,  at ens vægtøgning stilner lidt af i perioder? Tog hurtigt på de første 25 uger og derefter er det gået langsommere (ca 200 g om ugen) 

Går det hurtigt med vægten, den sidste måned op til termin?  Det håbede hun tydeligvis. 

Puha en kedelig oplevelse, jeg tror sku din læge har haft en dårlig dag. Bare utrolig uprofessionelt at det skal gå ud over dig. Sys det lyder som om at alt er i den skønneste orden

Anmeld

21. juni 2014

Mama2012

Sikke noget pjat med den læge!!! Hun har nok haft en rigtig dårlig dag

Jeg har selv en BMI på 18 - både denne gang og sidste gange jeg var gravid og tog kun 10kg på den første gang og har taget to på nu, hvor jeg er i uge 21... Så mon ikke det går?

Vores søn var helt normal i str ved fødslen (39+0) og vores datter i maven følger vækstkurven fint. 

Derudover har min læge sagt: Der fødes sunde og raske børn af mødre, der levet af kiks og faxe kondi, så du skal ikke være bekymret, baby skal nok få det den skal have. 

Kram

Anmeld

21. juni 2014

Kløver

Jeg får det modsatte at vide, trods jeg kun har taget 2 kg på og har 3 uger til termin. 

Mine unger er små men er pga svangerskabsforgiftning og ikke min vægt

baby skal nok tage hvad den har brug for, du har bare mødt en sur og tvær læge 

Anmeld

21. juni 2014

Astrid1984

Sikke noget fis din læge lukker ud.. Jeg fødte her sidste tirsdag ig havde kun taget 6,5 kilo på og stort set ikke taget på den sidste måneds tid og baby havde en fin størrelse på 3138 gram.

Anmeld

21. juni 2014

IngenKoPåIsen

Jeg har normalt bmi. Tog i min første graviditet 18 kilo på og fødte en pige på 3270 g, tog i min anden graviditet 4-5 kilo på og fødte en dreng på 3920 g.. Summa summarum: det har ikke ret meget at sige

Anmeld

21. juni 2014

-Sigrid-

Baby får den næring den skal af mor. Da min datter var 14 dage gammel vejede jeg omkring 9 kg mindre end da jeg blev gravid, selvom hun vejede 4,5 kg i 40+4. Ingen af os havde sukkersyge.

Nu her med lillesøster kommer min vægtøgning meget i ryk. Jeg tog 3 kg på på en uge og så kan den stå helt stille i en måned  

Anmeld

21. juni 2014

Anonym trådstarter

Sunsmile skriver:

Puha en kedelig oplevelse, jeg tror sku din læge har haft en dårlig dag. Bare utrolig uprofessionelt at det skal gå ud over dig. Sys det lyder som om at alt er i den skønneste orden

Dejligt at høre tak for svar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.