Læge bekymret over lille vægtøgning..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.385 visninger
22 svar
1 synes godt om
20. juni 2014

Anonym trådstarter

Jeg skriver, fordi jeg idag var ved egen læge pga. voldsomme smerter i bækkenet - grundet bækkenløsning.

Hun sagde ved det sidste lægebesøg,  at jeg skulle kontakte hende ned det samme, hvis det blev værre - hun frygter at jeg føder før 37+0.

Det var dog ikke fordi hun virkede oprigtigt interesseret i at hjælpe mig. 

Hun var meget mere interesseret i min vægtøgning og fik et chok, da vægten "kun" sagde + 800 g i forhold til for 5 uger siden.  Hun begyndte nærmest at "skælde ud" og sige at når jeg ikke tog på, så ville baby tage skade blev rigtig ked af det,  da baby i forvejen ligger under gennemsnittet. 

Hun skønnede så udenpå maven og kom frem til at bebs vejer lige over 2200 g - og altså nu er ca 600 g større end skøn hos jordemoderen, for ca 3 uger siden - så baby vokser og følger sin egen kurve perfekt. 

Hun så ret muggen ud bagefter og sagde ikke engang farvel eller vi ses, da jeg blev sendt ud af døren. 

Andre der har oplevet noget lignende? 

Er det normalt,  at ens vægtøgning stilner lidt af i perioder? Tog hurtigt på de første 25 uger og derefter er det gået langsommere (ca 200 g om ugen) 

Går det hurtigt med vægten, den sidste måned op til termin?  Det håbede hun tydeligvis. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2014

Kamulla

ej sikke en skod læge.. nogle tager hurtigt på i starten, andre moderat under hele graviditeten, mens andre først tager på til sidst.. havde sku klaget og skiftet læge... !

Anmeld

20. juni 2014

Monski

Anonym skriver:

Jeg skriver, fordi jeg idag var ved egen læge pga. voldsomme smerter i bækkenet - grundet bækkenløsning.

Hun sagde ved det sidste lægebesøg,  at jeg skulle kontakte hende ned det samme, hvis det blev værre - hun frygter at jeg føder før 37+0.

Hun var meget mere interesseret i min vægtøgning og fik et chok, da vægten "kun" sagde + 800 g i forhold til for 5 uger siden.  Hun begyndte nærmest at "skælde ud" og sige at når jeg ikke tog på, så ville baby tage skade blev rigtig ked af det,  da baby i forvejen ligger under gennemsnittet. 

Hun skønnede så udenpå maven og kom frem til at bebs vejer lige over 2200 g - og altså nu er ca 600 g større end skøn hos jordemoderen, for ca 3 uger siden - så baby vokser og følger sin egen kurve perfekt. 

Hun så ret muggen ud bagefter og sagde ikke engang farvel eller vi ses, da jeg blev sendt ud af døren. 

Er det normalt,  at ens vægtøgning stilner lidt af i perioder? Tog hurtigt på de første 25 uger og derefter er det gået langsommere (ca 200 g om ugen) 

Går det hurtigt med vægten, den sidste måned op til termin?  Det håbede hun tydeligvis. 

Der kommer nok lidt an på din egen bmi tror jeg
Første gang tog jeg 23 kg på og Anthon vejede 3218g ved fødslen
Anden gang tog jeg slet ikke på og Hjalte vejede 3848g
Begge er født over tid, her anden gang fik jeg en masse ekstra besøg hos jordemoder da de var sikre på jeg ville føde før tid

Anmeld

20. juni 2014

Anonym trådstarter

Kamulla skriver:

ej sikke en skod læge.. nogle tager hurtigt på i starten, andre moderat under hele graviditeten, mens andre først tager på til sidst.. havde sku klaget og skiftet læge... !

Heldigvis skal jeg ikke op til hende igen før efter fødslen.  

Og det er et lægehus med flere læger - så hvis jeg kan,  vil jeg bestemt vælge en anden læge til 5 ugers tjek (baby) og 8 ugers undersøgelse (mig)

Anmeld

20. juni 2014

Anonym trådstarter

Monski skriver:

Der kommer nok lidt an på din egen bmi tror jeg
Første gang tog jeg 23 kg på og Anthon vejede 3218g ved fødslen
Anden gang tog jeg slet ikke på og Hjalte vejede 3848g
Begge er født over tid, her anden gang fik jeg en masse ekstra besøg hos jordemoder da de var sikre på jeg ville føde før tid

Mit bmi var 20, da jeg blev gravid, så indenfor normal. 

Anmeld

20. juni 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Gennem det meste af graviditeten har jeg "kun" taget 10 kg på. I løbet af den sidste måned til 1,5 er der så kommet 15 kg mere til!  (Er 39+4 så er forhåbentlig snart færdig med at være gravid

Der er så rigtig meget af det der er vand ved mig, men jeg synes da godt nok ikke det er godt håndteret af din læge. Så længe baby vokser og følger sin kurve betyder det da ikke så meget hvor meget du tager på. ( medmindre du er enten umder- eller overvægtig)

Anmeld

20. juni 2014

Kamulla

Anonym skriver:

Mit bmi var 20, da jeg blev gravid, så indenfor normal. 

hvor meget har du indtil nu taget på??? ved min søster som er normal vægtig har taget 8kg på mener jeg, hun er 34 uger henne

Anmeld

21. juni 2014

Anonym trådstarter

Kamulla skriver:

hvor meget har du indtil nu taget på??? ved min søster som er normal vægtig har taget 8kg på mener jeg, hun er 34 uger henne

10-11 kg, så synes ikke det virker som for lidt, da der stadig kommer mere på.

Er dog i denne uge,  begyndt at få meget vand i specielt venstre fod og ankel,  så hvis det fortsætter på samme måde,  ryger der nok 2-4 kg mere på bare i væske. 

Har termin i juli.

Anmeld

21. juni 2014

Kamulla

Anonym skriver:

10-11 kg, så synes ikke det virker som for lidt, da der stadig kommer mere på.

Er dog i denne uge,  begyndt at få meget vand i specielt venstre fod og ankel,  så hvis det fortsætter på samme måde,  ryger der nok 2-4 kg mere på bare i væske. 

Har termin i juli.

jeg tog selv 13 kg på, det er forskelligt som skrevet hvornår man tager på, jeg tog slet ikke på i de første mange måneder havde et BMI på 19,8 da jeg blev gravid

Anmeld

21. juni 2014

liten-mamma

Anonym skriver:

Min jordemoder skældte også mig ud pga min lille vægtøgning. Jeg fødte 38+3 og havde kun taget 3 kg på. Mit bmi lå også på 20 før jeg blev gravid  

Hun blev ved med at fortælle at jeg skulle spise og tage mere på for baby havde ikke godt af det. Jeg fødte en lille pige på 2206 gram 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.