"Sansemotorisk undersøgelse"
Hej.
Hvis du skulle lave en sansemotorisk undersøgelse af en dreng på 2 år og 9 mdr med begrænset sprog i hans vuggestue, hvordan ville det så foregå?
Jeg er lidt nysgerrig da vuggestuen ikke rigtig fortæller mig noget, og jeg undrer mig lidt over at det er dernede den skal foregå.
Dog er det faktisk kun i vuggestuen at de har problemer med kommunikationen med ham og at han lukker sig inde i sig selv.
Venlig hilsen
Malian
Christinas svar
Kære Malian
Mange tak for dit spørgsmål.
Du spørger mig hvordan jeg ville lave en sansemotorisk undersøgelse på en dreng på 2 år og 9 mdr. som lukker sig inde i sig selv og som har et begrænset sprog.
Jeg vil starte med at holde et opstartsmøde med forældre og vuggestue, hvor begge parter kan fortælle, hvilke bekymringer de ser og oplever omkring barnet. Det ses ofte, at forældre og institution ikke oplever de samme problemer, da barnet kan reagere forskelligt på to vidt forskellige miljøer som en vuggestue og et privat hjem må siges at være.
Efterfølgende vil jeg dels lave en observation i vuggestuen og dels tage på hjemmebesøg.
I vuggestuen vil jeg blot observere og ikke have nogen kontakt med barnet. Det jeg vil observere afhænger af hvad der er blevet talt om til opstartsmødet, men det kunne f.eks. være: barnets samspil med andre børn og voksne, reaktionsmønstre, undgår eller opsøger barnet noget særligt, hvornår taler han, hvornår taler han ikke, forstyrrer han sig selv/ lader han sig forstyrre af andre, er han motorisk urolig/passiv, reaktion på lyde, berøring og hvordan han reagerer kropsligt.
I hjemmet vil jeg bruge tid på at observere barnet, men også lege og samtale med barnet. Udfordre barnet motorisk og lægge mærke til reaktionsmønstre. Jeg vil endvidere lave en fysioterapeutisk undersøgelse i forhold til muskeltonus, hypermobilitet, kropskendskab mm.
Det kan være relevant at supplere med en sensorisk profil, som er en test hvor forældre og evt. vuggestue svarer på en række sanselige/sensoriske spørgsmål.
Når ovenstående er gennemført, vil jeg igen holde et møde med forældre og vuggestue. Her gives en tilbagemelding på de fund jeg har gjort samt anbefalinger til hvilke tiltag vuggestuen og forældre hver især kan gøre for at hjælpe barnet. Det kan også være nødvendigt at andre faggrupper så som talepædagog eller psykolog kommer på tale. Alt med fokus på at hjælpe barnet så godt på vej som muligt.
Håber det var svar nok ellers er du velkommen til at skrive tilbage eller kontakte mig på haansbaek@stofanet.dk
Held og lykke
De bedste hilsner
Christina Haansbæk, børnefysioterapeut
Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.
Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk