Familie spørger konstant om min vægt :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.600 visninger
29 svar
28 synes godt om
16. juni 2014

Mor til F

Hejsa

Jeg er gravid og skal have en lille pige,  ved pks den 18.07.2014

Sagen er den, at min svigermor og hendes ældre bror konstant spørger ind til,  hvad jeg vejer og har taget på i min graviditet

Har en gang fortalt,  hvad vægten var steget med og derefter pænt bedt dem om, ikke at spørge igen. 

Ved jo godt,  at de nok ikke tænker over det,  men synes det er irriterende, at det eneste de går op i er min vægt - var undervægtig da jeg blev gravid og har været det hele livet,  pga en kronisk tarm sygdom. 

Svigermors bror, bliver selv morfar til august og sammenligner hans datter og mig hele tiden.

Hun var en "stor pige", da hun blev gravid og har derfor ikke behov for,  at tage lige så meget på som mig. 

Min svigermor tog 4 kg på med den første og 6 med nummer 2, da hun  ingenting spiste, har hun selv fortalt (kun nok til baby). Hun siger at jeg reelt ikke behøver at tage mere på nu! Jeg har jo taget rigeligt på.

Jeg vejede inden graviditeten 45 kg (166 cm) og vejer nu ca 55 kg, med 32 dage igen.

Synes det er tungt i forhold til mit udgangspunkt,  ja, men kan ikke se, hvordan det kan være "for meget".

Har efterhånden bedt dem om ikke at spørge mere, en del gange - det kommer jo egentlig ikke dem ved.

Hvad ville i gøre?  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2014

M&J87

Det kan de da bare blande sig udenom!!!!! JEg tog 23 kg på, og var MEGET ked af det, så jeg ville ikke spørges ind til min vægt. Og der var ingen der gjorde.

Jeg vil fortælle dem at jeg ikke holder styr på vægten, og at det slet ikke rager dem.

Anmeld

16. juni 2014

Mor til F

M&J87 skriver:

Det kan de da bare blande sig udenom!!!!! JEg tog 23 kg på, og var MEGET ked af det, så jeg ville ikke spørges ind til min vægt. Og der var ingen der gjorde.

Jeg vil fortælle dem at jeg ikke holder styr på vægten, og at det slet ikke rager dem.

Mange tak for dit svar

Det er præcis det jeg tænker - det rager dem overhovedet ikke!  Kan ikke forstå,  hvorfor det er så svært at acceptere, at de skal blande sig udenom

Er glad for,  at jeg ikke er den eneste,  der har det på den måde. 

Anmeld

16. juni 2014

stm2812

BabyFreia skriver:

Hejsa

Sagen er den, at min svigermor og hendes ældre bror konstant spørger ind til,  hvad jeg vejer og har taget på i min graviditet

Har en gang fortalt,  hvad vægten var steget med og derefter pænt bedt dem om, ikke at spørge igen. 

Ved jo godt,  at de nok ikke tænker over det,  men synes det er irriterende, at det eneste de går op i er min vægt - var undervægtig da jeg blev gravid og har været det hele livet,  pga en kronisk tarm sygdom. 

Svigermors bror, bliver selv morfar til august og sammenligner hans datter og mig hele tiden.

Hun var en "stor pige", da hun blev gravid og har derfor ikke behov for,  at tage lige så meget på som mig. 

Min svigermor tog 4 kg på med den første og 6 med nummer 2, da hun  ingenting spiste, har hun selv fortalt (kun nok til baby). Hun siger at jeg reelt ikke behøver at tage mere på nu! Jeg har jo taget rigeligt på.

Jeg vejede inden graviditeten 45 kg (166 cm) og vejer nu ca 55 kg, med 32 dage igen.

Synes det er tungt i forhold til mit udgangspunkt,  ja, men kan ikke se, hvordan det kan være "for meget".

Har efterhånden bedt dem om ikke at spørge mere, en del gange - det kommer jo egentlig ikke dem ved.

Hvad ville i gøre?  

Øv hvor er det træls de skal blande sig i det Men jeg syntes absolut ikke det er meget når man tænker på hvor tynd du normalt er og din højde, så syntes jeg faktisk sagtens du kan klare at tage lidt mere på 

Det meste af vægten er jo vand, baby og livmoder/moderkage og det virker nok bare af mere når du normalt er så slank. 

Held og lykke med det hele. Håber du nyder det trods de trælse kommentarer

Anmeld

16. juni 2014

Mor til F

stm2812 skriver:

Øv hvor er det træls de skal blande sig i det Men jeg syntes absolut ikke det er meget når man tænker på hvor tynd du normalt er og din højde, så syntes jeg faktisk sagtens du kan klare at tage lidt mere på 

Det meste af vægten er jo vand, baby og livmoder/moderkage og det virker nok bare af mere når du normalt er så slank. 

Held og lykke med det hele. Håber du nyder det trods de trælse kommentarer

Tak for dit hurtige svar

Jeg prøver at nyde den sidste tid, trods stærke plukveer og bækkenløsning.

Tænker ikke så meget på vægten,  mere på at min lille pige skal have det godt i maven

Og det meste ryger jo hurtigt efter fødslen - som du skriver, går der jo meget til baby, moderkage,  fostervand, væske i kroppen,  ekstra blod, livmoder og fedt på barm,  hofter og numsen (i mit tilfælde). 

Og kæresten er vild med numsen, så det er jo kun godt

Anmeld

16. juni 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Grimt at fokusere på på den måde 

Ville nok bare fortælle dem at piger i din størrelse faktisk "må" tage mere på end en større pige. At det er individuelt og ikke altid handler om kost. Og at din læge/jm synes din vægt ligger helt perfekt, og at du i øvrigt ikke går og vejer dig i et væk.  Slut færdig.

ja egentlig burde man jo bare kunne sige "det kommer ikke jer ved", men det er svært 

Anmeld

16. juni 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Dobbelt

Anmeld

16. juni 2014

mit1barn

Jeg er 13+4 uger henne i dag, og jeg har allerede taget 5-6 kilo på, så 10 kilo er ingenting i forhold til hvad jeg allerede har taget på!

Hold fast i at du ikke gider at sige, og bliv ved med at sige "jeg gider ikke at svare, er i sød at respektere det?." Eller du kan drille dem lidt (på en pæn måde) og spørge, "hvad vejer du?"

Du har ikke taget meget! Jeg høre oft om folk der har taget mellem 20-30 kilo på under deres graviditet

Tillykke med din kommende datter!!

Anmeld

16. juni 2014

Christine

BabyFreia skriver:

Hejsa

Hvad ville i gøre?  

Ind ad det ene øre og ud ad det andet igen!!

Sådan noget pjat at blande sig i andres vægt, helt ærligt.

Du har absolut ikke taget for meget på! Har en meget sød og dygtig læge, som siger at hvis man tager 20 kg på (og er normalvægtig) så er det også fint, bare man også lige husker at det er bedst de ryger af igen. Men som jeg læser det behøver du overhovedet ikke tænke på om du taber dig bagefter, da du stadig er meget langt fra noget der ligner overvægtig.

Vil også lige sige at jeg tror det er langt fra normalen at tage 4-6 kg på, de fleste kommer over 10 kg medmindre de er overvåget af diætist mv.

Anmeld

16. juni 2014

Frk.S

Det var da irriterende, at de tror de skal blande sig i det. 

Det er sjovt som ens vægt er så interessant når man er gravid. Der er da ikke nogen der går og spørger ikke-gravide hvad de vejer, hvor meget de har taget på osv.... 

Jeg synes du skal gøre dem det meget klart, at de skal blande sig fuldstændig udenom. Og det du har taget på er da helt fint - og det gør bestemt ikke noget hvis du tager mere på.

Jeg er normalvægtig (bestemt ikke undervægtig) og tog i min første graviditet mellem 10 og 15 kg på (nok tættest på 15) og det var væk det HELE (+ lidt mere) efter få måneder. Og det uden jeg gjorde en dyt for det.

Så hvis du ikke tager nok på kan du rent faktisk ende med at være endnu mere undervægtig når du engang har født. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.