Den nye SU reform...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2014

lineog4

mor:) skriver:

Jeg er delvis enige. Der er mange forskellige unge mennesker med forskellige  baggrunde som måske bare ikke kan klare uddannelse i samme tempo som andre. 

Og det ekstra år - det er vel hvis man dumper nogle eksamener eller har jeg misforstået noget? 

Det er rigtigt nogen kommer med en rygsæk, men det gør de jo også videre i uddannelsessystemet og så snart det er en videregående uddannelse så stopper særbehandlingen. Hvis man vil videre på uni, ja så er der kunne de antal klip, man aflevere sin eksamensopgave den dag og det tidspunkt der står, selv hvis toget er forsinket er det bare ærgerligt Sonny boy. Så jeg synes man skyder dem blår i øjnene og placerer dem er sted fordi de ikke skal figurere på andre statistikker. I stedet skulle der sættes ind så de kunne klare det på normeret tid og selvsagt er der altid dispensationer vil sige, de jeg kender der er en grund feks. Jeg kan ikke have fuldtid fordi jeg har et barn.

Fjumre klippet var i gamle dage ment som man kunne dumpe, kunne få taget forkert kursus hvad ved, men man bestemte selv hvornår og hvordan man fjumrede - jeg fjumrede i specialet fordi jeg var en perfektionistisk klovn med præstationsangst da jeg lige pludselig følte det var nu det handlede om. Og vil sige da jeg så smed håndklædet i ringen, startede forfra og havde skyderen for hovedet (blev udskrevet hvis ikke jeg gjorde mig færdig inden bestemt dato) så skrev jeg et super godt speciale på normeret tid. Og det er egentlig det jeg mener, mange gange fjumrer vi rundt bare fordi, og blev vi presset lidt eller hjulpet lidt så kunne de fleste af os sagtens klare at gøre vores uddannelse færdig.
Jeg er ikke for man skal være færdiguddannet kandidat som 26 årig bare fordi det samfundsøkonomisk er bedst, jeg synes der er en hel verden af læring uden for skolesystemet og ønsker man at lære der ude i en periode er det fint. Jeg er heller ikke for bonus hvis du gør dig færdig eller eller eller. Tag tiden, lær og lev og få så den uddannelse du gerne vil, men man kan "sagtens" selv finansiere den læring.
og når jeg hører nogen der har opgivet over 5 ungdomsuddannelser, så gør det ondt i min mave og ikke i min tegnebog (for min skyld må de få alt den su de vil og lige så længe de vil), for øv så er det 5 nederlag fordi man "bare" fra systemets side hele tiden opfordrer til uddannelser da man så har en mindre på arbejdsløshedsstatistikken. Det er jo ikke år fedt at hoppe fra en uddannelse, og det er heller ikke fedt at sige: jeg er på 6. År på HF enkelt fag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2014

oktober2014

Tak for alle jeres svar. I har ret i at det ikke kan tage så lang tid at gennemføre en uddannelse, men jeg har haft en meget meget dramatisk ungdom, der resulterede i at min mor begik selvmord sidste år, så der har været en masse grunde til at jeg har måtte starte forfra. Og JA, hold kæft hvor ville jeg ønske at jeg kunne gå tilbage og ændre det, men jeg må finde mig en anden vej. 

Jeg kan ikke lige huske hvem der skrev det med min kæreste og HGV, jeg mente at han er optaget her fra august 2014, og han har da fået brev om det, så jeg ville undre mig lidt over hvis han ikke er optaget alligevel? :-) 

Mht til mig selv, er grunden til jeg ikke når det i 2014 at jeg går på barsel i august/september. 

Jeg kontaktede SOSU skolen i Greve og fortalte om min situation, og hun sagde at jeg ikke var egnet til grundforløbet da det var for unge der lige er kommet fra 9 eller 10. Klasse. Og det er 5 år siden jeg fik min 10. Klasse, så jeg var kvalificeret til at starte på SSH hovedforløbet. 

Men tak for alle jeres svar, det har sat alle tingene lidt i tænkeboksen, og jer der siger at man burde have været gennem en uddannelse nu, i har ret, ville sådan ønske jeg kunne ændre min ustabile fortid, da det hele for mig handler om at vise min lille datter at man skal have en uddannelse :-) 

Men hende jeg snakkede med, fortalte mig at SOSU uddannelserne og derefter sygeplejerske var en god vej for mig. :-)

Anmeld

20. maj 2014

lineog4

oktober2014 skriver:

Tak for alle jeres svar. I har ret i at det ikke kan tage så lang tid at gennemføre en uddannelse, men jeg har haft en meget meget dramatisk ungdom, der resulterede i at min mor begik selvmord sidste år, så der har været en masse grunde til at jeg har måtte starte forfra. Og JA, hold kæft hvor ville jeg ønske at jeg kunne gå tilbage og ændre det, men jeg må finde mig en anden vej. 

Jeg kan ikke lige huske hvem der skrev det med min kæreste og HGV, jeg mente at han er optaget her fra august 2014, og han har da fået brev om det, så jeg ville undre mig lidt over hvis han ikke er optaget alligevel? :-) 

Mht til mig selv, er grunden til jeg ikke når det i 2014 at jeg går på barsel i august/september. 

Jeg kontaktede SOSU skolen i Greve og fortalte om min situation, og hun sagde at jeg ikke var egnet til grundforløbet da det var for unge der lige er kommet fra 9 eller 10. Klasse. Og det er 5 år siden jeg fik min 10. Klasse, så jeg var kvalificeret til at starte på SSH hovedforløbet. 

Men tak for alle jeres svar, det har sat alle tingene lidt i tænkeboksen, og jer der siger at man burde have været gennem en uddannelse nu, i har ret, ville sådan ønske jeg kunne ændre min ustabile fortid, da det hele for mig handler om at vise min lille datter at man skal have en uddannelse :-) 

Men hende jeg snakkede med, fortalte mig at SOSU uddannelserne og derefter sygeplejerske var en god vej for mig. :-)

Skønt du finder en vej....

Anmeld

22. maj 2014

Benjamins'mor

M_V skriver:

Det er ikke korrekt. Man kan godt komme ind, hvis man har min. 1 års skolegang efter 9. klasse. Det kom jeg altså ind på.

Det har jeg, og jeg fik af vide man skulle have grundforløbet eller et års erfaring inden for faget.

Anmeld

22. maj 2014

Trekløver(:

Benjamins'mor skriver:

Det har jeg, og jeg fik af vide man skulle have grundforløbet eller et års erfaring inden for faget.

Så må det være forskelligt fra skole til skole. Selvom det ike burde lade sig gøre.

Anmeld

22. maj 2014

mpr

oktober2014 skriver:

Håber virkelig der er nogle der kan svare mig herinde...

Jeg var inde og læse dette på SU's hjemmeside om den nye reform:

'' Reglerne skal gælde fra den 1. januar 2015. Det betyder, at begynder man på en ungdomsuddannelse efter 1. januar 2015, vil alle ungdomsuddannelser, man er begyndt på og har fået  SU til før den 1. januar 2015, blive regnet med.'' 

Jeg har altid været i tvivl om hvad jeg ville, og det betyder at jeg er startet på langt mere end 5 uddannelser mens jeg har været på SU. MANGE flere.

Min plan var, at når jeg engang er færdig med barsel i august 2015, så ville jeg meget gerne endelig få taget min HF så jeg kunne komme på en videregående uddannelse... Men kan jeg så ikke det nu? Vil det sige at jeg kan faktisk ikke få mig en uddannelse, fordi jeg går på barsel - så kan ikke nå at starte en uddannelse inden 1 januar 2015, og jeg har gået på langt mere end 5 ungdomsuddannelser før. Og jeg kan af gode grunde ikke undvære penge mens jeg studerer.... Kan det være rigtigt, at jeg ikke kan få en uddannelse?

Altså det de nye regler siger er jo at de max giver su til 6 ungdoms uddannelser... Så hvis HF ikke er din 6 ungdoms uddannelse så må du enten tage en alternativ vej ind på din drømme uddannelse, eller få et arbejde imens du studere :/

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.