Den nye SU reform...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2014

lille-fisen

oktober2014 skriver:

Håber virkelig der er nogle der kan svare mig herinde...

Jeg var inde og læse dette på SU's hjemmeside om den nye reform:

'' Reglerne skal gælde fra den 1. januar 2015. Det betyder, at begynder man på en ungdomsuddannelse efter 1. januar 2015, vil alle ungdomsuddannelser, man er begyndt på og har fået  SU til før den 1. januar 2015, blive regnet med.'' 

Jeg har altid været i tvivl om hvad jeg ville, og det betyder at jeg er startet på langt mere end 5 uddannelser mens jeg har været på SU. MANGE flere.

Min plan var, at når jeg engang er færdig med barsel i august 2015, så ville jeg meget gerne endelig få taget min HF så jeg kunne komme på en videregående uddannelse... Men kan jeg så ikke det nu? Vil det sige at jeg kan faktisk ikke få mig en uddannelse, fordi jeg går på barsel - så kan ikke nå at starte en uddannelse inden 1 januar 2015, og jeg har gået på langt mere end 5 ungdomsuddannelser før. Og jeg kan af gode grunde ikke undvære penge mens jeg studerer.... Kan det være rigtigt, at jeg ikke kan få en uddannelse?

For en sikkerheds skyld ville jeg tage og ringe til su styrelsen for at være helt 100 % sikker på hvordan din situation ser ud (vi kan jo være nok så kloge herinde - men det er godt lige at tjekke med de fagfolk der sidder og kan svare helt præcist på det) 

Noget andet jeg tænker er - der er da rimelig længe til august 2015? Hvad laver du pt.? Kunne der ikke være en mulighed for at du starter op til august 2014? evt. på enkeltfag på det minimum af timer man skal have for at få su (mener det er 22 timer om ugen) og så kan du jo skrue op for time antallet efter barslen. Så holder du jo bare bare barsel fra studiet i stedet for at holde barslen helt inden studiestart. 

Jeg ville undersøge mulighederne, for synes da det er en skam hvis du skal gå på kompromis med din ønske uddannelse - og evt. have endnu hårdere ved at få den fordi du skal arbejde en hel del flere timer end et normalt fritidsjob mens du studerer. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2014

Trekløver(:

oktober2014 skriver:

Jeg har lige fundet dette på SOPU hillerøds hjemmeside. 

''For at blive optaget som social- og sundhedshjælper skal du: … hvis du har gået i dansk skole:

have gennemført grundforløbet sundhed, omsorg og pædagogik,

eller have mindst 1 års anden uddannelse eller arbejdserfaring efter folkeskolens 9. klasse,

eller have anden relevant erfaring, som svarer til de nævnte kvalifikationer''

Vil en 10 klasse så ikke gælde som 1 års ekstra end 9 klasse?

Du har helt ret. Jeg kom da ind på min HG

Anmeld

20. maj 2014

Trekløver(:

Benjamins'mor skriver:

Nej, du skal have et års erfaring indenfor faget, altså på plejehjem eller i børnehave ol

Det er ikke korrekt. Man kan godt komme ind, hvis man har min. 1 års skolegang efter 9. klasse. Det kom jeg altså ind på.

Anmeld

20. maj 2014

Vik

Det lyder måske hårdt men sadån er det bare. Du må finde dig at job, da statskassen har ikke råd til at give folk 6-10 chancer. Vi i Danmark er så privilegeret at vi både har gratis uddanelse og få en fed SU. Mange andre steder i verden ( Europa) betaler folk selv både for uddannelser og ingen su få!!! Jeg haft arbejdet på fuldtid gennem studie. Det endt så op med at jeg fil mig uddanelse og haft 5 års erfaring inden for feltet, så jeg fik drømmejob ( og jeg var også mor) Jeg kan godt forstå at vi støtter de ældre ( som har betalt skat i mange år) men hvad har vi unge gjort??? Ingen ting!! Men vi kræver dit og det. Man skal gør sig fortjent til ting og ikke bare forvente penge af alt og alle.

Anmeld

20. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
lineog4 skriver:

Ja det ser ud til de har sat en prop i, og jeg må indrømme jeg faktisk er fortaler for proppen - ville ønske de også ville sætte en frænse på hvir mange år man kunne være om tingene. Ved det lyder hårdt, men jeg synes man gør folk en bjørnetjeneste ved de kan være jeg ved ikke hvor mange år om en uddannelse der er normeret til 2 år fx for når de så skal bruge deres ungdomsudannelse og læse videre mpske så strammer skruen og man skal pludselig kunne klare fuldtid som endda kræver mere forberedelse osv en ungdomsuddannelse formodentlig gør.
Nå men det var mere et politisk statement end det handlede om dig - ups.
Jeg klarede 2 år på uni uden SU (dog også uden barn), og klarede det sidste år helt uden indtægt hvor vi (2 voksne og 2 børn) levede af min mands indtægt og ingen tilskud fordi grænsen den gang var en del mindre end nu. Ja det var skide surt, men det var det der skulle til for jeg fik min uddannelse - og ja jeg havde som du kan forstå jo også selv skidt i nælderne da jeg var 3 år længere om min uddannelse end normeret - for mig var det specialesumpen der slog mig, præstationsangsten - havde været mønster elev end til specialet, og opgav faktisk startede forfra og skrev det så på normeret tid så var sgu lidt dumt

Hvor meget mangler du på HF, for jeg mener det er jo max 2 år det handler om, og hvis du allerede har nogen fag kan du måske skære det ned til 1 år, hvor din mand arbejder for alt det han kan tjene på SU og du også knokler. Og ja ellers er løsningen at gå en anden vej hvor der er elevløn

Men er der ikke en grænse i forevejen, altså i form af su-klip?

Anmeld

20. maj 2014

MorTil4<3

oktober2014 skriver:

Og et bonus spørgsmål, min kæreste der starter på HGV hertil sommer, altså 2014, vil hans SU blive taget efter 2015 (han har også gået på mange uddannelser), eller får han den igennem hele HGV??

jeg har ikke læst hele opslaget

men læste lige du skrev om din kæreste og HGV og HGV bliver altså lukket ned fra næste år

jeg går på en af de sidste klasser der er blevet opført

Anmeld

20. maj 2014

lineog4

mor:) skriver:

Men er der ikke en grænse i forevejen, altså i form af su-klip?

Hvad jeg har forstået er der ikke klip til ungdomsuddannelser hvis du er under 30 - men men men det er længe siden jeg satte mig ordentlig ind i su systemet som vejleder, og den gang var det anden reform, så kan sagtens have misforstået. Men synes nu jeg kender en del på HF enkelt fag som har overskrevet den 2 årige grænse rigtig mange gange endda

Anmeld

20. maj 2014

lineog4 skriver:

Hvad jeg har forstået er der ikke klip til ungdomsuddannelser hvis du er under 30 - men men men det er længe siden jeg satte mig ordentlig ind i su systemet som vejleder, og den gang var det anden reform, så kan sagtens have misforstået. Men synes nu jeg kender en del på HF enkelt fag som har overskrevet den 2 årige grænse rigtig mange gange endda

Nå troede du mente videregående. Nej det er rigtig der er ingen grænse ift. ungdomsuddannelse, men det er da godt der nu kommer en grænse ift. hvor mange chancer man kan få. 

Anmeld

20. maj 2014

lineog4

mor:) skriver:

Nå troede du mente videregående. Nej det er rigtig der er ingen grænse ift. ungdomsuddannelse, men det er da godt der nu kommer en grænse ift. hvor mange chancer man kan få. 

I gamle dage var der også klip på ungdomsuddannelser, dvs man have vist også et fjumre år. Og jeg er måske gammel og stiv i hjernen, men jeg kan ikke forstå man skal være mere end normeret tid plus et år om en uddannelse i hvert fald blive betalt for det - var selv 3 år mere om min kandidat, men det var jo så på egen regning.

Jeg har mennesker i min omgangskreds som knapt kan overkomme at være studieaktive nok på HF enkelt fag og så sidder jeg i mit stille sind og tænker: men hvad vil du så gøre når og hvis du kommer ind på den videregående du gerne vil, for så hedder det fuldtidsstuderende, SU stopper osv. Jeg synes vi gør dem en bjørnetjeneste, frem for at fokus på og italesætte en stolthed også ved andre veje end de boglige uddannelser. Jeg personligt tager hatten af for min mands kompetencer som elektriker/elinstallatør, jeg havde klaret mig 5 minutter og var så blevet fyret. Tror faktisk han bedre kunne have taget min kandidat end jeg kunne have taget hans uddannelse

Det er så synd man jagter den boglige uddannelse og giver op gang på gang, ikke har overskuddet osv i stedet for at finde sin rette hylde (ikke ment dogmatisk), finde der hvor man har mange kompetencer og føler sig oven på. Og ja så også at man kan jo gå mange veje mod drømmen, vil man være ingeniør er det jo slet ikke skidt at starte som håndværker, eller sygeplejerske at starte med SOSU osv

Anmeld

20. maj 2014

lineog4 skriver:

I gamle dage var der også klip på ungdomsuddannelser, dvs man have vist også et fjumre år. Og jeg er måske gammel og stiv i hjernen, men jeg kan ikke forstå man skal være mere end normeret tid plus et år om en uddannelse i hvert fald blive betalt for det - var selv 3 år mere om min kandidat, men det var jo så på egen regning.

Jeg har mennesker i min omgangskreds som knapt kan overkomme at være studieaktive nok på HF enkelt fag og så sidder jeg i mit stille sind og tænker: men hvad vil du så gøre når og hvis du kommer ind på den videregående du gerne vil, for så hedder det fuldtidsstuderende, SU stopper osv. Jeg synes vi gør dem en bjørnetjeneste, frem for at fokus på og italesætte en stolthed også ved andre veje end de boglige uddannelser. Jeg personligt tager hatten af for min mands kompetencer som elektriker/elinstallatør, jeg havde klaret mig 5 minutter og var så blevet fyret. Tror faktisk han bedre kunne have taget min kandidat end jeg kunne have taget hans uddannelse

Det er så synd man jagter den boglige uddannelse og giver op gang på gang, ikke har overskuddet osv i stedet for at finde sin rette hylde (ikke ment dogmatisk), finde der hvor man har mange kompetencer og føler sig oven på. Og ja så også at man kan jo gå mange veje mod drømmen, vil man være ingeniør er det jo slet ikke skidt at starte som håndværker, eller sygeplejerske at starte med SOSU osv

Jeg er delvis enige. Der er mange forskellige unge mennesker med forskellige  baggrunde som måske bare ikke kan klare uddannelse i samme tempo som andre. 

Og det ekstra år - det er vel hvis man dumper nogle eksamener eller har jeg misforstået noget? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.