Den nye SU reform...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2014

Benjamins'mor

Hvis du skal tage sosu uddannelserne skal du have grundlforløbet først og der kan man kun få su.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2014

oktober2014

Benjamins'mor skriver:

Hvis du skal tage sosu uddannelserne skal du have grundlforløbet først og der kan man kun få su.

Jeg kender da flere der er kommet ind med en 9 klasse? Jeg har en 10. Klasse, og mener jeg har fået af vide engang at jeg godt kunne søge ind?

Anmeld

19. maj 2014

Benjamins'mor

oktober2014 skriver:

Jeg kender da flere der er kommet ind med en 9 klasse? Jeg har en 10. Klasse, og mener jeg har fået af vide engang at jeg godt kunne søge ind?

Du kan ikke komme på sosu hjælper før du har taget grundlforløbet og du kan ikke tage assistenten uden at have hjælper først.
Du kan godt komme på grundforløbet med 9 og 10 klasse, det gjorde jeg selv i 2011 og er også kommet ind til sommer, men du skal have grundforløbet for at kunne komme ind på de andre

Anmeld

19. maj 2014

FrkGranger

Du kan undgå grundforløbet ved at arbejde 1 år først og så søge ind men hvis du ikke har min erfaring inden for feltet skal du tage sosu hjælperen først og derefter assistenten som jeg har forstået det

Anmeld

19. maj 2014

oktober2014

Jeg har lige fundet dette på SOPU hillerøds hjemmeside. 

''For at blive optaget som social- og sundhedshjælper skal du: … hvis du har gået i dansk skole:

have gennemført grundforløbet sundhed, omsorg og pædagogik,

eller have mindst 1 års anden uddannelse eller arbejdserfaring efter folkeskolens 9. klasse,

eller have anden relevant erfaring, som svarer til de nævnte kvalifikationer''

Vil en 10 klasse så ikke gælde som 1 års ekstra end 9 klasse?

Anmeld

19. maj 2014

Benjamins'mor

oktober2014 skriver:

Jeg har lige fundet dette på SOPU hillerøds hjemmeside. 

''For at blive optaget som social- og sundhedshjælper skal du: … hvis du har gået i dansk skole:

have gennemført grundforløbet sundhed, omsorg og pædagogik,

eller have mindst 1 års anden uddannelse eller arbejdserfaring efter folkeskolens 9. klasse,

eller have anden relevant erfaring, som svarer til de nævnte kvalifikationer''

Vil en 10 klasse så ikke gælde som 1 års ekstra end 9 klasse?

Nej, du skal have et års erfaring indenfor faget, altså på plejehjem eller i børnehave ol

Anmeld

20. maj 2014

Camilla <3

Nej, man SKAL ikke ha' 1 års erfaring. :-) jeg kom direkte ind på hjælperen, fordi jeg havde min 2 årlige HG. :-) 

men hvis man tager GF, får man meget billigere fagforening! :-) hvilket jo er en fordel. Mener forskellen er 300 kr. I måneden. (Ihvertfald dengang jeg gik der.) 

Anmeld

20. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
ESV skriver:

Sygeplejerske er en selvstændig udd hvor du får en professions bachelor og det er dermed ikke en videre udd. Det er min 2 1/-3 år på su og så har jeg trukket det merit fra du kan få hvis du tager assistenten først og jeg ville nødigt arbejde fuldtid ved siden sf sygeplejeske udd (og jeg taler af erfaring jeg bliver færdig om ca en måned) men hvis det er drømmen syntes jeg du skal snakke med en studie vejleder om hvad der er af muligheder

Sygeplejerske går da ind under videregående uddannelse. 

Anmeld

20. maj 2014

ESV

mor:) skriver:

Sygeplejerske går da ind under videregående uddannelse. 

Du har helt ret jeg både misforstod og skrev forkert i en og samme sætning. Jeg fik det til at TS beskrev sygeplejerske udd som en overbygning til assistent og det var det je ville have svaret på. Igen det blev en værre omgang rod og ja sygeplejeske uddannelsen er naturligvis en videregående udd

Anmeld

20. maj 2014

lineog4

Ja det ser ud til de har sat en prop i, og jeg må indrømme jeg faktisk er fortaler for proppen - ville ønske de også ville sætte en frænse på hvir mange år man kunne være om tingene. Ved det lyder hårdt, men jeg synes man gør folk en bjørnetjeneste ved de kan være jeg ved ikke hvor mange år om en uddannelse der er normeret til 2 år fx for når de så skal bruge deres ungdomsudannelse og læse videre mpske så strammer skruen og man skal pludselig kunne klare fuldtid som endda kræver mere forberedelse osv en ungdomsuddannelse formodentlig gør.
Nå men det var mere et politisk statement end det handlede om dig - ups.
Jeg klarede 2 år på uni uden SU (dog også uden barn), og klarede det sidste år helt uden indtægt hvor vi (2 voksne og 2 børn) levede af min mands indtægt og ingen tilskud fordi grænsen den gang var en del mindre end nu. Ja det var skide surt, men det var det der skulle til for jeg fik min uddannelse - og ja jeg havde som du kan forstå jo også selv skidt i nælderne da jeg var 3 år længere om min uddannelse end normeret - for mig var det specialesumpen der slog mig, præstationsangsten - havde været mønster elev end til specialet, og opgav faktisk startede forfra og skrev det så på normeret tid så var sgu lidt dumt

Hvor meget mangler du på HF, for jeg mener det er jo max 2 år det handler om, og hvis du allerede har nogen fag kan du måske skære det ned til 1 år, hvor din mand arbejder for alt det han kan tjene på SU og du også knokler. Og ja ellers er løsningen at gå en anden vej hvor der er elevløn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.