Overvejelser omkring barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. maj 2014

morlinen

Jeg ville helt sikkert tage alle 11 mdr, og starte vuggestue når barnet er 10 mdr. Jeg havde selv lang barsel og ELSKEDE det. Min datter var 14,5 mdr da hun startede i vugger. Det er jo en tid, man aldrig får igen med sit barn. 

Derudover er jeg vuggestuepædagog, og her i området er det mest normalt, at de er 10-12 mdr når de starter. Det er også det fedeste, hvis barnet er blevet lidt mobilt først. Altså kan kravle eller gå. 

Så ja, det er i hvert fald, hvad jeg anbefaler ud fra mine erfaringer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2014

Wik

Jeg tænker at du skal vente med at tage den beslutning. Du kan jo starte med alm. klip og tage dobbelt nogle mdr. hvis du synes 11 mdr. bliver for længe. Jeg tænker at i 8/9 mdr alderen kan et barn starte i fx dp på halvt tid, men ikke som 6 mdr. Både fordi jeg ikke mener børn er modne til det i halvårs alderen, men også for din skyld. Barndommen er så kort det er med at nyde det. Men når du er studerende har du en masse gode betingelser så du behøver ikke nødvendigvis tage alle 11 mdr.

Anmeld

16. maj 2014

mrhl

Det er svært at sige hvad der er det bedste for dig, for der er enormt stor forskel på hvordan vi hver især har det med at være "hjemmegående". Nogle trives med det, andre ikke...

Jeg er pt. på barsel fra mit studie. Min datter er 5,5 måned. Aldrig i mit liv kunne jeg drømme om at aflevere hende i institution om en halv måned! Jeg er overhovedet ikke parat til at være væk fra hende, og hun er ikke parat til at være væk fra mig.
Jeg har barsel indtil hun er 18 måneder, og det passer mig glimrende Men jeg har også fundet ud af (efter jeg er blevet mor) at jeg virkelig trives ved at gå hjemme og passe hende, og passe hjemmet. Jeg har endda overvejet om jeg kunne tænke mig at være hjemmegående i en længere periode (det har vi ikke råd til, så det kommer ikke til at ske ). Men jeg fornemmer lidt med dit indlæg at du ikke er typen der nødvendigvis ville elske det :-)

Evt. kunne du tale med dit uddannelses sted om, at få lov til at se tiden an?
På min skole har jeg fået lov til at se tiden an, og se hvor lang barsel jeg tager

Anmeld

16. maj 2014

lycly

NatalieElizabeth skriver:

Hej med jer. 

Vi snakker lidt om herhjemme hvad vi gør mht barsel. Min kæreste har desværre kun ret til 14 dages barsel på hans arbejde. Jeg selv er studerende og har derfor 12 SU klip (12 måneder) at gøre godt med. 

Man kan tidligst gå fra to måneder før termin men jeg tænker at gå fra en måneds tid før. Mest fordi jeg sikkert er tung og besværet og ikke orker de propfyldte toge (men hvem gør det?!) osv. Dvs. at jeg har 11 måneder at gøre godt med. 

Jeg synes 11 måneder lyder som lang tid at "gå hjemme" men det er slet ikke sikkert at det er det når først baby kommer. Man ved jo ikke hvilket barn man får, om det er "nemt", lider af kolik, har øre problemer eller hvad der ellers kan være. 

Synes I det er for tidligt at begynde at køre ind i vuggestue/dp (vi har ikke bestemt os for hvad det skal være endnu da vi er førstegangs forældre så her må i også gerne komme med jeres besyv) omkring 6 måneders alderen? Jeg tænker bare at jeg/vi gerne vil have god tid til at den bette kan blive vant til et nyt sted og ikke fra start skal være der 7 timer om dagen. 

Så mødre - hvad tænker I omkring det her med barsel? 

Jeg havde samme overvejelser med min søn fordi jeg gerne ville hurtigt tilbage til uddannelse. Men jeg droppede det og NØJ det var jeg glad for da jeg så stod med min 6 mdr gamle søn - for hverken han eller jeg var klar til at skulle "skilles".
Det kan sagtens lade sig gøre,en det ER tidligt og det er en tid hvor der sker rigtig meget og en tid der ikke kommer igen. Og jeg tror man fortryder hvis man går glip af alt det

Anmeld

16. maj 2014

NatalieElizabeth

Jeg tror i har ret - jeg tror at jeg vil tage de 11 måneder og hvis det nu er sådan at det bare slet ikke fungerer når han/hun er 8-9 måneder så kan jeg altid starte op på studie. Som nogle af jer skriver - har man gode betingelser når man læser. Jeg behøver ikke nødvendigvis at møde op på uni hver dag til forelæsninger hvis nu at den bette er syg, har sovet dårligt eller lign. Til gengæld er der en del læsning jo (jeg ved ikke om der er andre der har læst medicin med et lille barn) og for mit vedkommende har jeg brug for total ro omkring for at få læst men det ville jeg jo stadig have gode muligheder for hvis den bette var i dp/vuggestue 4-5 timer om dagen. 

Om jeg kan gå hjemme så lang tid tror jeg nu nok - jeg elsker nemlig at gøre rent!  (ja, uanset hvor vanvittigt det lyder er det en af mine favorit ting) Det er nok mere det der med at være "væk" fra det der har været ens virkelighed før. Jeg har ingen veninder der er gravide og som kommer til at holde barsel samtidig med mig så det der "bekymrer" mig er nok mest det med at savne voksenkontakt og snakke andet end babysprog ;-) Jeg ved godt at det er lidt firkantet skåret ud MEN det er bare ikke det samme og være den eneste i ens omgangskreds der skal gå hjemme så længe. Dog er jeg kommet i kontakt med en anden pige gennem min-mave.dk som har termin to dage efter mig og som bor tæt på - og indtil videre snakker vi rigtig godt så forhåbentlig kan jeg få et nyt bekendskab i samme situation som mig og forhåbentlig får jeg en god mødregruppe også :-) 

Derudover har jeg en hest - som jeg virkelig også håber jeg får noget tid til. Jeg ved godt det ikke bliver hverdag som nu men bare nogle gange om ugen. Det tror jeg i hvert fald vil give mig et kæmpe overskud da det er dér jeg slapper allermest af og lige får noget luft fra hverdagens nogle gange stressede liv

Anmeld

16. maj 2014

Mettefpigen

Jeg tror i har ret - jeg tror at jeg vil tage de 11 måneder og hvis det nu er sådan at det bare slet ikke fungerer når han/hun er 8-9 måneder så kan jeg altid starte op på studie. Som nogle af jer skriver - har man gode betingelser når man læser. Jeg behøver ikke nødvendigvis at møde op på uni hver dag til forelæsninger hvis nu at den bette er syg, har sovet dårligt eller lign. Til gengæld er der en del læsning jo (jeg ved ikke om der er andre der har læst medicin med et lille barn) og for mit vedkommende har jeg brug for total ro omkring for at få læst men det ville jeg jo stadig have gode muligheder for hvis den bette var i dp/vuggestue 4-5 timer om dagen. 

Om jeg kan gå hjemme så lang tid tror jeg nu nok - jeg elsker nemlig at gøre rent!  (ja, uanset hvor vanvittigt det lyder er det en af mine favorit ting) Det er nok mere det der med at være "væk" fra det der har været ens virkelighed før. Jeg har ingen veninder der er gravide og som kommer til at holde barsel samtidig med mig så det der "bekymrer" mig er nok mest det med at savne voksenkontakt og snakke andet end babysprog ;-) Jeg ved godt at det er lidt firkantet skåret ud MEN det er bare ikke det samme og være den eneste i ens omgangskreds der skal gå hjemme så længe. Dog er jeg kommet i kontakt med en anden pige gennem min-mave.dk som har termin to dage efter mig og som bor tæt på - og indtil videre snakker vi rigtig godt så forhåbentlig kan jeg få et nyt bekendskab i samme situation som mig og forhåbentlig får jeg en god mødregruppe også :-) 

Derudover har jeg en hest - som jeg virkelig også håber jeg får noget tid til. Jeg ved godt det ikke bliver hverdag som nu men bare nogle gange om ugen. Det tror jeg i hvert fald vil give mig et kæmpe overskud da det er dér jeg slapper allermest af og lige får noget luft fra hverdagens nogle gange stressede liv

Alle de tanker kan du godt lægge på hylden du finder stille og roligt ud af det hele....
Jeg var også den eneste i min omgangskreds der skulle have barn og veninderne holder stadig fast i en den lille var bare med til tingene der er ingen der ved hvad der sker når der kommer en baby, så man kan lige så godt droppe alle tankerne og tage tingene som de kommer

Anmeld

16. maj 2014

Mother-love

Hej med jer. 

Vi snakker lidt om herhjemme hvad vi gør mht barsel. Min kæreste har desværre kun ret til 14 dages barsel på hans arbejde. Jeg selv er studerende og har derfor 12 SU klip (12 måneder) at gøre godt med. 

Man kan tidligst gå fra to måneder før termin men jeg tænker at gå fra en måneds tid før. Mest fordi jeg sikkert er tung og besværet og ikke orker de propfyldte toge (men hvem gør det?!) osv. Dvs. at jeg har 11 måneder at gøre godt med. 

Jeg synes 11 måneder lyder som lang tid at "gå hjemme" men det er slet ikke sikkert at det er det når først baby kommer. Man ved jo ikke hvilket barn man får, om det er "nemt", lider af kolik, har øre problemer eller hvad der ellers kan være. 

Synes I det er for tidligt at begynde at køre ind i vuggestue/dp (vi har ikke bestemt os for hvad det skal være endnu da vi er førstegangs forældre så her må i også gerne komme med jeres besyv) omkring 6 måneders alderen? Jeg tænker bare at jeg/vi gerne vil have god tid til at den bette kan blive vant til et nyt sted og ikke fra start skal være der 7 timer om dagen. 

Du skal gøre hvad du selv føler for.

Planen her var Isabella skulle starte da hun var 9 mdr men vi fik en plads da hun var 8 mdr. Og det passede os faktisk perfekt. Også hende. Hun var så klar.
Hun tog en lille uge om at blive kørt ind. Det gik super nemt. Vi har hende på deltid så hun er afsted 5-6 timer dagligt

Men det er svært at vide på forhånd hvornår barnet er klar til at starte.
Men hvis i som forældre er klar til at jeres barn skal starte i en tidlig alder jamen så er det det i skal gå efter. I skal gøre det i føler er bedst for jer som familie

Anmeld

17. maj 2014

NatalieElizabeth

Mettefpigen skriver:

Alle de tanker kan du godt lægge på hylden du finder stille og roligt ud af det hele....
Jeg var også den eneste i min omgangskreds der skulle have barn og veninderne holder stadig fast i en den lille var bare med til tingene der er ingen der ved hvad der sker når der kommer en baby, så man kan lige så godt droppe alle tankerne og tage tingene som de kommer

Jeg kan desværre ikke bare ligge alle de tanker på hylden da jeg skal beslutte mig for hvor lang tid jeg vil holde inden jeg går fra. Derfor fylder det en del

Er nu også sikker på ar veninderne holder ved - det er jeg slet ikke i tvivl om

Anmeld

17. maj 2014

Anonym1112

Hej med jer. 

6 mdr er alt nat alt for tidlig, jeg havde 11 mdr med min søn og kunne sagtens bruge længere tid på at gå hjemme med ham, den tid med sine børn får man aldrig igen, tag det barsel du kan få og start op med indkøring omkring de 10 mdr, det er mit råd 

Anmeld

17. maj 2014

Bertris

Får sikkert nogen oven i hovedet nu  

Jeg begyndte i skole da vores datter var 4 1/2 måned gammel, hun blev passet hos sin farmor til at starte med. 
da hun så blev 6 måneder kørte vi ind i vuggestue (vores datter er meget menneskeglad og elsker en masse mennesker omkring hende) 

Jeg synes personligt det var en god oplevelse at køre hende ind så tidligt, ingen seperationsangst, eller problemer med indkørsel som tog ca 5 dage

Dog vil jeg sige at 4 1/2 måned med vores lille baby var alt alt for lidt, men 6-7 måneder ville jeg have haft det fint med .. 
Regner også med at nr 2 bliver indkørt ved en 6-7 måneders alderen fordi jeg har super god oplevelse med det, dog vil det kun være et par timer om dagen fordi jeg netop kommer til at have et års (10 måneder) barsel skal det ikke være andet end et par timer om dagen i starten. 

Men igen det er sku svært at sige inden man får barnet hvad der fungere for en. Jeg ved godt der er tonsvis af undersøgelser der viser ditten og datten, men jeg har bare gode oplevelser med at de starter tideligt, også fra hvad jeg så på mine efternøler søskende. 

Men tvivler på du kommer til at kede dig hele barslen uanset om du vælger 7 måneder eller 12  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.