Overvejelser omkring barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.461 visninger
21 svar
11 synes godt om
16. maj 2014

NatalieElizabeth

Hej med jer. 

Vi snakker lidt om herhjemme hvad vi gør mht barsel. Min kæreste har desværre kun ret til 14 dages barsel på hans arbejde. Jeg selv er studerende og har derfor 12 SU klip (12 måneder) at gøre godt med. 

Man kan tidligst gå fra to måneder før termin men jeg tænker at gå fra en måneds tid før. Mest fordi jeg sikkert er tung og besværet og ikke orker de propfyldte toge (men hvem gør det?!) osv. Dvs. at jeg har 11 måneder at gøre godt med. 

Jeg synes 11 måneder lyder som lang tid at "gå hjemme" men det er slet ikke sikkert at det er det når først baby kommer. Man ved jo ikke hvilket barn man får, om det er "nemt", lider af kolik, har øre problemer eller hvad der ellers kan være. 

Synes I det er for tidligt at begynde at køre ind i vuggestue/dp (vi har ikke bestemt os for hvad det skal være endnu da vi er førstegangs forældre så her må i også gerne komme med jeres besyv) omkring 6 måneders alderen? Jeg tænker bare at jeg/vi gerne vil have god tid til at den bette kan blive vant til et nyt sted og ikke fra start skal være der 7 timer om dagen. 

Så mødre - hvad tænker I omkring det her med barsel? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2014

LinLin

NatalieElizabeth skriver:

Hej med jer. 

Vi snakker lidt om herhjemme hvad vi gør mht barsel. Min kæreste har desværre kun ret til 14 dages barsel på hans arbejde. Jeg selv er studerende og har derfor 12 SU klip (12 måneder) at gøre godt med. 

Man kan tidligst gå fra to måneder før termin men jeg tænker at gå fra en måneds tid før. Mest fordi jeg sikkert er tung og besværet og ikke orker de propfyldte toge (men hvem gør det?!) osv. Dvs. at jeg har 11 måneder at gøre godt med. 

Jeg synes 11 måneder lyder som lang tid at "gå hjemme" men det er slet ikke sikkert at det er det når først baby kommer. Man ved jo ikke hvilket barn man får, om det er "nemt", lider af kolik, har øre problemer eller hvad der ellers kan være. 

Synes I det er for tidligt at begynde at køre ind i vuggestue/dp (vi har ikke bestemt os for hvad det skal være endnu da vi er førstegangs forældre så her må i også gerne komme med jeres besyv) omkring 6 måneders alderen? Jeg tænker bare at jeg/vi gerne vil have god tid til at den bette kan blive vant til et nyt sted og ikke fra start skal være der 7 timer om dagen. 

Jeg synes det er alt alt for tidligt!

Hvis jeg kun havde 11 mdrs barsel ville jeg først ønske vs/dp fra barnet var 10 mdr... En måned er for de fleste rigeligt til indkøring

Jeg har brugt en uge på mine drenges, men haft hhv 6 og 2 1/2 uge til "rådighed"...

Anmeld

16. maj 2014

Hullabullabulla

Hej med jer. 

Det er altid rigtig svært hvor længe man skal vælge.. Ved godt mange vil sige, tag den fulde barsel, dit barn er kun lille en gang osv, men husk også at tænke på dig selv..

Jeg er ikke typen der er skabt til at være husmor , selvfølgelig nød jeg at være sammen med mit barn, men derudover var barsel for mig ikke det fedeste.. Min søn startede derfor i dp da han var 7,5 måned gammel - men han var også 100% klar . Desuden mistede jeg 7000 udbetalt pr måned udover de 6 måneders barsel..

Når det så er sagt, så ved jeg ikke hvordan barsel passer ind med dit studie, men hvis du kan tage 8-9 måneder uden påvirkning og med samme indtægt så ville jeg gøre det

Anmeld

16. maj 2014

ano14316

Ja det synes jeg er alt alt for tidligt...

5 mdr er da også mere end hvad man kan kalde god tid.. 

Jeg tror det mest normale er omkring 9-10 mdr. 

En baby på ca 6 mdr er der i sin udvikling at baby lige har lært eller er ved at lærer at sidde selv.. er lige begyndt at spise rigtig mad.. noglehar et par mdr. Selv er jeg tilhænger af at man starter der omkring 6 mdr. 

Baby er bare slet ikke klar i min optik til at være væk længere tid af gangen fra sin mor... 

Så jeg synes klart du skal vente til baby er ihvertfald 9 mdr. 

For mig virker det også helt skørt at du skulle gå hjemme i 5 mdr imens baby var i vs/dp. 

Nyd tiden når din barn er så lille den tid er så hurtig væk og kommer ikke igen.. 

Anmeld

16. maj 2014

Katia Juul Skovgaard

Hej med jer. 

Hejsa.

Jeg kan ikke svare hvad der er bedst for jeres familie, men jeg vil gerne fortælle om vores

Jeg havde 7 måneders barsel inden min mand overtog og han har så 4 måneder. De 7 måneder var de bedste måneder nogensinde, jeg NØD det Var lidt klar til at give ham videre, men kun fordi det var til far

Jeg ville ikke selv aflevere mit barn i vuggestue når h*n er 6 måneder, syntes ikke der er mange steder hvor de har ressourcerne til at tage sig af så lille en størrelse, de løber sgu stærkt mange steder (er selv pædagog)

Tror egentlig bare jeg vil sige, gør hvad der er bedst for jer og nyd jeres baby længst muligt

Anmeld

16. maj 2014

Jupiter

Vi startede med dp da Gry var 8½ måned, og det var perfekt til hende! Hun var klar!

Jeg startede på job da hun var 8 mdr., og min mand havde så 6 uger derefter (dvs. 4 uger til at køre ind i dp).

Efter 3 dage var hun på fuldtid uden problemer, og min mand fik i stedet en lang "ferie" 

Jeg synes det var hårdt som mor at tage afsted når hun var så lille, men jeg kan se at hun trives og har gjort det fra starten af, så jeg fortryder ikke at have gemt 10 uger til et senere tidspunkt 

Anmeld

16. maj 2014

Karina84

Ved min den første var jeg også under uddannelse, men valgte ikke at tage barsel. Jeg fødte i marts, tog mine eksamener og holdte så en lang sommerferie. Til September startede jeg i skole igen, hvilket betød at den lille startede i DP da han var 6 mdr. 

Her var der ingen problemer, tværtimod... Plus vi jo sjældent havde lange dage og hentede ofte til middag, indtil vi fandt ud af at det ødelagde rytmen, så vi ventede til han havde sovet middagslur.

Nr. startede i DP da hun var 9mdr. og det er også gået rigtig fint. 

Så ja, du skal selv føle efter hvad der er rigtigt... Skulle jeg holde 11 mdr. barsel ville jeg nok vente til bebsen var omkring de 8-9mdr. Så har du stadig god tid til at køre ind, og så småt forberede dig på studie-start igen.

Anmeld

16. maj 2014

NatalieElizabeth

Tak for alle jeres svar - altid dejligt med andre folks syn på sagen som kan sætte tanker i gang. 

Hvis baby skull start i dp/vuggestue omkring de 6 måneder - var det ikke fordi jeg ville holde barsel 5 måneder til ;-) så skulle det være de 7-8 måneder men eftersom det er mit første barn har jeg ingen idé om 11 måneder er for "lang" tid . Man er jo meget forskellig og lige nu tænker jeg: 11 måneder hjemme med babysprog - wow det er lang tid men på den anden side så er det sikkert det eneste jeg har lyst til når først baby kommer. 

Jeg havde ikke lige overvejet at baby som 6 måneders selvfølgelig ikke kan de store fysiske ting som sidde helt selv endnu osv. men så er det jo dejligt at i kan gøre mig klogere 

Måske jeg bare skulle snuppe de 11 måneder - jeg er nu også ret sikker på at jeg ikke kommer til at fortryde det

Anmeld

16. maj 2014

LilleChelle

Vores var 8 måneder da han begyndte i vuggestue (en stor en med 55 børn). Det var et perfekt tidspunkt for ham, og for mig. Jeg havde 2,5 måned til at vænne mig til at være fra ham og han var der kun fra 8.30-13.00 (lige før han skulle puttes til 2. lur - denne fik han derhjemme). 

Men jeg ville aldrig sende afsted som 6 måneders. Der kunne han ikke sidde op, eller komme rundt nogen steder. Det kunne han trods alt de måneder efter. 

Tiden får man aldrig igen, så nyd den - hold fri med dit barn. Men jeg indrømmer gerne at jeg glædede mig til at starte på mit studie igen :p Denne gang holder jeg barsel fra jeg har været til eksamen her til sommer, til september næste år. Da jeg skal føde i November, kan jeg ikke nå at gøre semestret færdigt, og det er derfor bedre bare at holde barsel allerede nu. 

Anmeld

16. maj 2014

Trekløver(:

Hej med jer. 

6 måneder er alt alt for tidligt synes jeg. Ville vente med at gå fra og så indkøre barnet minimum som 10 måneder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.