Opdragelse ang. aftensmad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2014

Levi&LilysMor

Jeg havde min første og virkelig trælse situation med Oskar (3,5år) her tirsdag aften med aftens maden. 

Vi satte maden på bordet kl 18 og jeg sad stadig, kl 19.30, med Oskar, som kun den dag insistere, og nogensinde har insisteret på, at han ikke kan lide fløde kartofler. Han smagte slet ikke, og jeg valgte at han skulle smage før han udtalte sig .. så vi sad i, rigtig lang tid. 

Jeg har så fået afvide i et andet forum, at der var rigtig mange der synes jeg taklede det forkert? At jeg brugte magt anvendelse og ikke opdragelse .. og det blev jeg ret ked af at få smidt i hovedet, for synes bestemt ikke det var magt anvendelse? 

Så jeg kunne egentlig godt tænke mig og vide, hvordan i andre gør, i sådanne situationer? 

man kan ikke udtale sig omkring noget man ikke kan lide før man har smagt det... Og at stille nyt mad på bordet giver bare børnene mulighed for at hundse med forældrene til sidst fordi de jo så har magten hvis jeg kan kalde det det...

Der kan være mange grunde til at han ikke har villet smage... Måske det ikke så godt ud i hans øjne, børn smager vel også med øjnene tror jeg det hedder 

Prøv at gøre maden sjov at se på hvis det er.. 

Men hvis han ikke vil smage er det hans valg...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2014

TNBC

LevisMor skriver:

Jeg synes da ikke det var forkert... For man kan ikke udtale sig omkring noget man ikke kan lide før man har smagt det... Og at stille nyt mad på bordet giver bare børnene mulighed for at hundse med forældrene til sidst fordi de jo så har magten hvis jeg kan kalde det det...

Der kan være mange grunde til at habile har villet smage... Måske det ikke så godt ud i hans øjne, børn smager vel også med øjnene tror jeg det hedder 

Prøv at gøre maden sjov at se på hvis det er.. 

Men det var jo bare lige den dag han ikke kunne li det/ikke havde lyst til det.. Han har jo smagt det før, hvorfor skal han så smage det igen og tvinges til at spise det, hvis han ikke lige har lyst den dag.

Anmeld

10. maj 2014

TNBC

Lullaby skriver:

Ja det gør jeg. 

Så fair nok, men det er så dit valg, hvorfor SKAL dine børn smage på tingene, eller sidder LÆNGE efter, hvis de ikke vil? Hvorfor skal de straffes, fordi de ikke lige har lyst til noget af maden den aften`?

Som sagt jeg vil også gerne have børn smager, men jeg ville aldrig sidde 1½time eller tvinge dem til at smage... Det synes jeg virkelig ødelægger hyggen ved maden. Hvis de virkelig ikke vil, behøver de ikke.

Hvordan ville du have det hvis pædagoger eller lærer, tvang dine børn til at smage noget nyt`? Eller er det kun forældre der kan forlange at børn smager?

Anmeld

10. maj 2014

TNBC

Lullaby skriver:

Det kan da godt være at du er pædagogstuderende men det er da helt urealistisk at du spørger en 3 årig hvorfor han ikke vil spise sine flødekartofler. En 6 årig kan da heller ikke komme med en argumentation der lyder anderledes end "fordi". Når du snakker om straf og handling er det når 2 ting der ikke normalt hører sammen bliver sammenfattet, feks hvis ikke du spiser op kommer du tidligt i seng. De 2 ting hører ikke sammen. Men en 3 årig kan godt forstå, at hvis du slår får du en timeout eller hvis du ikke smager, bliver vi siddende. 

Så du tror ikke 3 el 6årig kan sige, det kan jeg ikke li eller det har jeg ikke lyst til i aften. Børn er børn, så lad dog vær med at gøre maden til en kamp, så længe de spiser.

Her har vi Jack på næsten 17måneder, og han ved da godt hvad han kan li og ikke kan li, den ene dag kan han li gulerødder eller noget andet, og den næste dag kan han ikke, og så behøver han da ikke spise det den dag, for hvor tvinge ham, når man ved at han spiser alt det andet mad han har. Han sulter ikke, fordi han ikke lige spiser sine gulerødder en enkel dag.

Jeg kan slet ikke forstå at man kan straffe sine børn, ved at proppe mad i munden på dem, tvinge dem til at smage på noget eller sidde 1½time og bare stirrer på maden.

Anmeld

10. maj 2014

Lullaby

Yurie skriver:

Så fair nok, men det er så dit valg, hvorfor SKAL dine børn smage på tingene, eller sidder LÆNGE efter, hvis de ikke vil? Hvorfor skal de straffes, fordi de ikke lige har lyst til noget af maden den aften`?

Som sagt jeg vil også gerne have børn smager, men jeg ville aldrig sidde 1½time eller tvinge dem til at smage... Det synes jeg virkelig ødelægger hyggen ved maden. Hvis de virkelig ikke vil, behøver de ikke.

Hvordan ville du have det hvis pædagoger eller lærer, tvang dine børn til at smage noget nyt`? Eller er det kun forældre der kan forlange at børn smager?

Det gør de faktisk. I min datters børnehave skal de alle smage. Og det er fint med mig. 

Anmeld

10. maj 2014

TNBC

Lullaby skriver:

Det gør de faktisk. I min datters børnehave skal de alle smage. Og det er fint med mig. 

Så hvis et barn i børnehaven siger nej til at smage, tvinger de barnet eller lader det sidde længe efter at de andre har rejst sig? Det var ligesom det der var min pointe. Det er fint nok at de skal smage, men det er tvanget jeg hægter mig, at man ikke accepterer et nej fra et lille barn.

Og du siger ALDRIG nej til noget?

Anmeld

11. maj 2014

Hck

Profilbillede for Hck

Spidse munden på barnet og tvinge mad ind, hold da op, er helt færdig over at man kan finde på det, sorry to said

Anmeld

11. maj 2014

isabellasmor

Yurie skriver:

Så hvis et barn i børnehaven siger nej til at smage, tvinger de barnet eller lader det sidde længe efter at de andre har rejst sig? Det var ligesom det der var min pointe. Det er fint nok at de skal smage, men det er tvanget jeg hægter mig, at man ikke accepterer et nej fra et lille barn.

Og du siger ALDRIG nej til noget?

Ja jeg tænker, Hvis pædagogerne har tid til at sidde 2 timer fordi et barn ikke vil smage, så er det satme en af de bedst nominerede institutioner jeg har hørt om i disse dage . 

Når, men er helt enig med flertallet,  børn de siger "det kan jeg ikke lide" hvor vi andre siger "det har jeg egentlig ikke lige lyst til lige nu". Og selvfølgelig skal børn såvel som voksne have lov til at sige det. Jeg forstår ikke hvorfor nogen mener at børn ikke har lov og ret til sine egne meninger og holdninger. Jeg er her ikke for at pådutte mine børn mine holdninger, lyster, eller meninger.  

Hvorfor er det alderen der afgøre om man har ret til og vælge hvad man putter i munden?  Jeg skriver indkøbssedl efter hvad jeg vil lave til aften, hvad jeg har lyst til (og/eller manden) , så allerede der vælger jeg jo en masse fra som jeg måske havde lyst til igår,  men ikke Idag eller imorgen. .. jeg må godt fordi jeg er voksen? Ved hvilken alder skiller det så? 7? 15? 18? ... nej jeg bryder mig ikke om den holdning, eller opdagelses metode, kan man vel kalde det.. 

Vores datter må gerne vælge at spise kartofler grønt og sovs og lade kødet ligge,  og omvendt.  Og nu er det så også sådan herhjemme at vi ikke sætter fokus på hendes mad. Vi kommentere ikke på hvad hun har spist og ikke spist på tallerkenen , så på den måde er der slet ikke behov for at hun fortæller os at det kan hun ikke lide eller lign.  Vi kan spørger om det smager godt osv,  altså almindelig samtale under maden, og vil hun kun have sovs kan vi sige at hun skal spise sine kartofler/kød eller lign, sammen med hvis hun skal have mere sovs... men jeg tror at den bedste vej frem er ikke at sætte unødig fokus på spisningen, mad er mad, og den ene dag kan hun spise flere potioner, næste dag spise mindre, og det er jo egentlig bare ligesom os andre 

Anmeld

11. maj 2014

TNBC

isabellasmor skriver:

Ja jeg tænker, Hvis pædagogerne har tid til at sidde 2 timer fordi et barn ikke vil smage, så er det satme en af de bedst nominerede institutioner jeg har hørt om i disse dage . 

Når, men er helt enig med flertallet,  børn de siger "det kan jeg ikke lide" hvor vi andre siger "det har jeg egentlig ikke lige lyst til lige nu". Og selvfølgelig skal børn såvel som voksne have lov til at sige det. Jeg forstår ikke hvorfor nogen mener at børn ikke har lov og ret til sine egne meninger og holdninger. Jeg er her ikke for at pådutte mine børn mine holdninger, lyster, eller meninger.  

Hvorfor er det alderen der afgøre om man har ret til og vælge hvad man putter i munden?  Jeg skriver indkøbssedl efter hvad jeg vil lave til aften, hvad jeg har lyst til (og/eller manden) , så allerede der vælger jeg jo en masse fra som jeg måske havde lyst til igår,  men ikke Idag eller imorgen. .. jeg må godt fordi jeg er voksen? Ved hvilken alder skiller det så? 7? 15? 18? ... nej jeg bryder mig ikke om den holdning, eller opdagelses metode, kan man vel kalde det.. 

Vores datter må gerne vælge at spise kartofler grønt og sovs og lade kødet ligge,  og omvendt.  Og nu er det så også sådan herhjemme at vi ikke sætter fokus på hendes mad. Vi kommentere ikke på hvad hun har spist og ikke spist på tallerkenen , så på den måde er der slet ikke behov for at hun fortæller os at det kan hun ikke lide eller lign.  Vi kan spørger om det smager godt osv,  altså almindelig samtale under maden, og vil hun kun have sovs kan vi sige at hun skal spise sine kartofler/kød eller lign, sammen med hvis hun skal have mere sovs... men jeg tror at den bedste vej frem er ikke at sætte unødig fokus på spisningen, mad er mad, og den ene dag kan hun spise flere potioner, næste dag spise mindre, og det er jo egentlig bare ligesom os andre 

Enig.

Jeg ville blive ret negativ, hvis jeg havde fået af vide at et /mit barn havde siddet en time eller to, mens de andre var ude og lege, fordi han ikke ville smage noget, eller han blev tvunget til at smage. Det er jo som en lang time-out.

Jack på snart 17måneder er mere eller mindre alt ædende, men nogle dage kan han ikke li gulerødder, og andre dage kan han godt. og så længe han bare spiser noget, kan jeg ikke se problemet i at gulerødderne er tilbage.

Jeg er selv begyndt at smage nye ting, men jeg ved da helt sikkert at der er ting, der bare ikke skal komme i nærheden af min mund...

Anmeld

11. maj 2014

lineog4

Jeg har spist tunge, fårenosser og hjerneboller men kun fordi jeg ikke visste hvad det var - jeg kunne lide det, men fik jeg det tilbudt igen med viden om hvad det var ville jge takke nej.

Jeg har takket nej til hund, fårekyllinger, hønsefødder, snegle, og hele fugle - og følte egentlig ikke jeg udviste disrespekt.

Jeg har takket ja til yakokse mavesæk og lunger og slugt drt med mange liter cola fordi jeg følte jeg burde - og kunne ikke spise er døgn efter for hele min mave var i uro og min hjerne hadede mad....

Er der slet ikke noget I som siger barnet skal smage ville takke nej til?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.