Yurie skriver:
Så hvis et barn i børnehaven siger nej til at smage, tvinger de barnet eller lader det sidde længe efter at de andre har rejst sig? Det var ligesom det der var min pointe. Det er fint nok at de skal smage, men det er tvanget jeg hægter mig, at man ikke accepterer et nej fra et lille barn.
Og du siger ALDRIG nej til noget?
Ja jeg tænker, Hvis pædagogerne har tid til at sidde 2 timer fordi et barn ikke vil smage, så er det satme en af de bedst nominerede institutioner jeg har hørt om i disse dage .
Når, men er helt enig med flertallet, børn de siger "det kan jeg ikke lide" hvor vi andre siger "det har jeg egentlig ikke lige lyst til lige nu". Og selvfølgelig skal børn såvel som voksne have lov til at sige det. Jeg forstår ikke hvorfor nogen mener at børn ikke har lov og ret til sine egne meninger og holdninger. Jeg er her ikke for at pådutte mine børn mine holdninger, lyster, eller meninger.
Hvorfor er det alderen der afgøre om man har ret til og vælge hvad man putter i munden? Jeg skriver indkøbssedl efter hvad jeg vil lave til aften, hvad jeg har lyst til (og/eller manden) , så allerede der vælger jeg jo en masse fra som jeg måske havde lyst til igår, men ikke Idag eller imorgen. .. jeg må godt fordi jeg er voksen? Ved hvilken alder skiller det så? 7? 15? 18? ... nej jeg bryder mig ikke om den holdning, eller opdagelses metode, kan man vel kalde det..
Vores datter må gerne vælge at spise kartofler grønt og sovs og lade kødet ligge, og omvendt. Og nu er det så også sådan herhjemme at vi ikke sætter fokus på hendes mad. Vi kommentere ikke på hvad hun har spist og ikke spist på tallerkenen , så på den måde er der slet ikke behov for at hun fortæller os at det kan hun ikke lide eller lign. Vi kan spørger om det smager godt osv, altså almindelig samtale under maden, og vil hun kun have sovs kan vi sige at hun skal spise sine kartofler/kød eller lign, sammen med hvis hun skal have mere sovs... men jeg tror at den bedste vej frem er ikke at sætte unødig fokus på spisningen, mad er mad, og den ene dag kan hun spise flere potioner, næste dag spise mindre, og det er jo egentlig bare ligesom os andre 
Anmeld