Muhmi skriver:
Undskyld... Men synes I at det er ok at komme med mange af de kommentarer I kommer med? "Stakkels børn" og "Magtanvendelse"
Vi har alle forskellige måder at opdrage vores børn på, men fordi man ikke gør præcis som I gør, så er børnene straks "stakkels"....
Silas er lige nu i en periode, som efterhånden har varet i 1½ måned, han vil ikke røre hans madpakke og han vil ikke spise sin aftensmad... Jeg får blikke fra pædagogerne fordi jeg beder dem om at spørge Silas, i løbet af dagen, om han ikke er sulten, hvor jeg bare får at vide at "Hvis han er sulten så spiser han" og "Han mangler jo ingenting, kan du jo se" tilmed "Det er sikkert bare en fase" men bare de blikke de giver mig, viser mig at jeg åbenbart har for meget fokus på mit barns spisevaner og det bryder jeg mig ikke om..
Souchefen i børnehaven kom hen til mig, dagen efter de havde været et sted (hvor vi fik endnu en urørt madpakke med hjem) stormede faktisk imod mig og sagde at nu havde Silas jo spist en kæmpe omgang havregrød sammen med dem inden de tog afsted (Han spiste hjemmefra den dag, så det passer ikke) og at han både fik is og frugt så derfor var der jo ingen grund til, igen, at sige han ikke havde spist sin madpakke.
JEG er mor til mit barn og med det vil jeg bare sige, at jeg giver mit barn mad af KÆRLIGHED og fordi jeg ønsker mit barn skal leve længe og sundt. Jeg tvinger ikke mad i mit barn, men fra naturens side, så ligger det i mig, at jeg skal fodre mit barn for at sikre hans overlevelse. BUM. Derfor går det mig på når mit barn, kun vil spise lidt agurk, kiks og frugt og KUN spise morgenmad som det eneste, rigtige, måltid i løbet af dagen!
Jeres kommentarer sårer mig utroligt meget, nok fordi jeg er utroligt bekymret om de ting jeg gør er rigtige men også fordi I bare er så hurtige til at dømme alle andre som "forfærdelige forældre" fordi de ikke gør præcis som jer... Hvad nu hvis det viser sig at metoden med, BARE at smøre dem en rugbrødsmad hvis de ikke vil spise, gør at de bliver pyromaner? Gør det så jer til forfærdelige forældre, eller har I bare gjort det bedste I kunne, med den baggage som I nu har med jer?
Undskyld det blev lagt, men ja... Nu læste jeg det meste af alle 16 sider og blev faktisk rigtig ked af det.
Ingen tvivl om, at du gør, som du gør, i den allerbedste mening - men det, du gør, er jo heller ikke at tvinge en frikadelle i munden på ham, hvilket indiskutabelt er magtanvendelse, eller at lade ham sidde i 1 1/2 time, fordi han ikke har lyst til en bestemt del af maden. Og jeg synes, der er STOR forskel.
Jeg synes også, du fremhæver de allermest dømmende udsagn fra tråden - rigtigt mange indlæg går i højere grad på "Jeg forstår det ikke - hvorfor gør I sådan? - Vi gør sådan her, fordi..." osv. Det er da et forsøg på dialog og på at forstå andres baggrund for at agere, som de gør.
Og så det væsentligste: Jeg har også været moren, der bekymredes over uspiste madpakker, nævnte det for pædagogerne, frustreredes over, at der næsten ingenting røg ind til aftensmad - og stod på hovedet for at lokke mad i min datter. Aldrig med tvang eller trusler, men det var et issue til alle måltider, at hun spiste for lidt. Pædagogerne og lægen mindede mig om, at hun trods småtspisende og tynd var sund og rask, men alle andre i vores omgivelser problematiserede det og kommenterede det. I øvrigt elskede hun mad! - hun spiste bare meget lidt af det.
Som 12-årig kunne hun ikke længere holde ud at deltage i arrangementer, der involverede spisning, fordi hun følte sig overvåget og hele tiden frygtede kommentarer. Som 14-årig kom hun i behandling for truende anoreksi. Hun er 20 år nu og har de sidste par år fået et naturligt og sundt forhold til mad. Hun er en småtspisende spirrevip, men hun spiser - også sammen med andre.
Hvis jeg kunne gøre noget om, ville jeg have haft is i maven, da hun begyndte at spise meget lidt - ikke have problematiseret det, bedt andre holde mund om det, have fastholdt stille og afslappede måltider, hvor hun ikke skulle mærke min bekymring. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at al den opmærksomhed forårsagede hendes spiseforstyrrelse. Og om det var på "min" måde - med bekymring og lokken - eller på andres måde med tvang og straf - så tror jeg, resultatet havde været det samme.
Det kan føles næsten naturstridigt ikke at gribe ind som mor, når ens barn spiser meget lidt, men ingen børn i DK dør af sult - derimod kan en spiseforstyrrelse være dødelig, og den begynder nogle gange, når måltider bliver tvangsoplevelser, eller når mor, helt naturligt, bekymrer sig. Og det, synes jeg, er væsentligt også i denne debat.