hvordan skal jeg agere - når far putter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2014

ano14316

Laulund87 skriver:

Lige med putningen er det meget forskelligt hvem Maria foretrækker. De sidste par måneder er det mor der hjælper med tisse af og børste tænder og far der så tager over og putter.

Det er en kamp vi IKKE tager og vi respekterer og synes det er helt fair at hun styrer hvem hun har brug for.

Hvis far så ikke er hjemme når hun skal puttes, så fungerer det fint at jeg gør det.

I de her dage har jeg så taget iver og puttet..
så det kun har været tandbørste seancen...

Men det handler jo også om at vise ham at han kan altså være helt tryg ved at får børste tænder på ham.. Der sker der intet ved...

Især fordi han fornemmer at Magnus er lidt usikker på hvor han har far, så derfor at det vigtigt at vi ikke er usikre i hvad far skal og gør..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2014

Lise

Jeg synes at det er en af de her situationer hvor forældrene gerne må bestemme  Her har vi den hver eneste aften - vi skiftevis putter den lille og den store, far putter den ene, jeg den anden, og dagen efter skifter vi barn. Og uanset hvad og hvem så brokker ungerne sig  Jeg vil ha' moaaar, det er faaaar der skal putte mig... men de kender systemet, og sådan er det bare.

Så det jeg vil frem til er at du skal støtte din mand, og Magnus vil finde ud af at i bestemmer. Og så længe din mand er rolig omkring det, så ser jeg ingen problem.

Anmeld

6. maj 2014

Laulund87

ano14316 skriver:

I de her dage har jeg så taget iver og puttet..
så det kun har været tandbørste seancen...

Men det handler jo også om at vise ham at han kan altså være helt tryg ved at får børste tænder på ham.. Der sker der intet ved...

Især fordi han fornemmer at Magnus er lidt usikker på hvor han har far, så derfor at det vigtigt at vi ikke er usikre i hvad far skal og gør..

Okay jamen så skal du jo så holde fast

Det ville jeg bare ikke gøre for jeg synes ikke det er at barnet "styrer" tingene, de vælger bare hvem de er mest tryg ved i de forskellige situationer. Men det er jo bare mig

Anmeld

6. maj 2014

Anitta Kristiansen

Her hjemme har vi puttet ham sammen, som gør at han blev Van til os begge, så nogen gange børster den ene og den anden skifter ble. Og nu er det lige meget hvem der gør det. nogen ting vil jeg ikke mene barnet skal tvinges til, der er mulighed for at du kan gøre det eller hvert fald være med til det. Måske han føler mere tryghed ved du gør det.

Anmeld

6. maj 2014

bøllen

ano14316 skriver:

Den her er svær synes jeg og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er det rigtige at gøre..

Problemerne opstår når far skal putte og kære aften rutine..
Alt er stille og roligt indtil får siger, nu skal vi børste tænder, så kaster Magnus sig i min retning og skriger og hyler at jeg skal børste tænder, Nicolaj er fastholdende omkring at det er ham der gør det og tager ham med på badeværelset, her fortsætter Magnus med at skrige "jeg vil have min mor", ig Nicolaj holder bare stille og roligt fast i at nu skal de to børste tænder..

Jeg er helt sikker på at nicolaj takler tingene som han skal, og den bedste vej igennem det er at Nicolaj holder fast i at det er ham der putter..

Men hvordan skal jeg forholde mig, skal jeg ignorere det der sker som om intet er hent, skal jeg bakke Nicolaj op og sige til Magnus "nu skal du børste tænder med far" , skal jeg gå udenfor og væk så jeg ikke er "tilgængelig".. eller noget helt andet...

Vi har lignende " problem " herhjemme . Ofte tar jeg over for syntes det er synd for knægten, han kommer så langt ud inden sengetid . Har dog også prøvet at gå en tur lige før sengetid , siger altid jeg går en tur og at han skal sove godt. Når jeg ikke er i huset går det meget bedre .

Anmeld

6. maj 2014

TrineMine86

ano14316 skriver:

Den her er svær synes jeg og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er det rigtige at gøre..

Alt er stille og roligt indtil får siger, nu skal vi børste tænder, så kaster Magnus sig i min retning og skriger og hyler at jeg skal børste tænder, Nicolaj er fastholdende omkring at det er ham der gør det og tager ham med på badeværelset, her fortsætter Magnus med at skrige "jeg vil have min mor", ig Nicolaj holder bare stille og roligt fast i at nu skal de to børste tænder..

Jeg er helt sikker på at nicolaj takler tingene som han skal, og den bedste vej igennem det er at Nicolaj holder fast i at det er ham der putter..

Men hvordan skal jeg forholde mig, skal jeg ignorere det der sker som om intet er hent, skal jeg bakke Nicolaj op og sige til Magnus "nu skal du børste tænder med far" , skal jeg gå udenfor og væk så jeg ikke er "tilgængelig".. eller noget helt andet...

Vi har samme problem, selvom jeg ikke synes børn skal bestemme hvem der gør hvad, så giver vi ham alligevel valget om hvem der skal børste tænder og putte, da hans behov bare er svingende, nogle dage trænger han mere til at det er mig der er mest omkring ham, og andre gange er det far, og det respektere vi 

Anmeld

6. maj 2014

mpr

ano14316 skriver:

Synes du skal bakke op om det far gør og når farmand har fået drengen med ud så gøre dig selv utilgængelig ikke bryde ind eller noget, sørge for at sige godnat om det er inde i sengen eller inden han går med far ud for at børste tænder. Hvis drengen kan mærke du ikke ved hvor du står så kan han tro du er utryg ved at han skal med far og så kan det gøre det hele endnu værre

Anmeld

6. maj 2014

spj

Vi havde samme problem med min datter, men hun var også vant til at jeg altid puttede fordi hun fik en godnat tår indtil hun var 1,5 år.

Jeg synes også det var fint at putte hende altid, men da lillebror kom (da var hun 2,5 år) blev det bare alt for hårdt, at det altid var mig der skulle putte begge unger. Så vi tog kampen op og sagde til hende, at mor og far skiftes til at putte i dag er det far og i morgen er det mor. Hun blev også vildt sur og græd i starten, men efter et par aftener havde hun vænnet sig til det og nu hvor hun er 4 er det stadigvæk sådan. Nu kan hun dog godt få lov til, at vælge hvem der skal putte en gang imellem.

Her handlede det også om, at far blev ked af det, at han kunne bruges lige ind til sengetid også skulle han bare holde sig væk.
Jeg gjorde det, at jeg de første par gange sagde godnat også gik jeg væk (ud i køkkenet eller noget) så jeg ikke var til syne for hende. Men det var enormt hårdt for mig, at hun bare græd og græd jeg vil have mor.
Men hold ud, det skal nok ændre sig når de finder ud af, at far også er god til at putte

Anmeld

6. maj 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Jeg synes ikke at man skal give børn ansvaret for at vælge mellem mor og far.

hvis du har termin om 3 uger giver det sig selv a der er behov for at far tager over somme tider, men måske har din dreng netop brug for det skal være dig fordi han fornemmer der er noget i gærde. Hvad nu hvis i besluttede at du gør det så længe han behøver det, også når der kommer baby. Så kan far tage baby den halve time du putter? Måske gør det endda det hele nemmere ved at blive storebror, at han ved den halve time er det hans tur til at have mor. Baby eller ej.

hvis du skal amme så må han jo have lov til at være oppe til du er færdig. Bare i den periode han har brug for den nærhed med dig <3

men hvis i vil gennemtvinge at det er far, så synes jeg du skal kombinere dine egne forslag. Bakke far op, og derefter gå væk og lade være med at bryde ind.

Men aldrig, for så vidt muligt, gå i gang med at sætte en gænse man ikke stoler på man kan gennemføre. Det gør det kun værre og er spild af energi både for jer selv og drengen. Derfor synes jeg ikke du skal gå ud og overtage når du alligevel ikke kan bære han græder.

i skal være sikre i jeres valg, så har jeres barn også nemmere ved at være tryg ved det.

Anmeld

6. maj 2014

Isabella_mor

ano14316 skriver:

Det høre måske lidt med at Nicolaj har været på skole i nordjylland i 3 mdr. Og kun været hjemme i weekenderne..
Der af udspringer at Magnus vil have mig til alting..
Det er forståeligt, det er det han har været vant til.. Han har også kørt en masse ud på mig efter Nicolaj kom hjem men det er der bare ved at være ro på...
Nicolaj kom hjem før påske og har holdt ferie indtil igår, og vi har brugt massere tid med at lege og hygge og være sammen og få ro på.. men nu skal hverdagen også til at fungere og Nicolaj skal også kunne give Magnus tøj på, børste tænder og putte ham...

Nåhh ja og en lille detalje er at jeg gravid med termin o. 3 uger, så der skal balance i at vi begge kan gøre hverdags tingene så det ikke er noget vi skal deale med oveni at han lige er blevet storebror, for der skal nok komme massere reaktion og følelser at håndtere der... 

Magnus er en meget set, hørt og læst dreng, og han bliver bestemt ikke overrulet i det daglige, men en ting skal han altid vide og det er at mor og far bestemmer og sp kan man snakke om tingene men udgangspunktet er at det bliver som vi siger.. 

Men det skal vel ikke tvinges igennem, det skal da også være på barnets præmisser. Jeg mener, der skal måske bygges en tillid op igen nu hvor far har været så meget væk. Det sker da ikke just ved at kæmpe for at børste tænder, hvad vinder man ved at have et dybt ulykkeligt barn lige ved sovetid bare fordi at far også skal have lov til at deltage i rutinerne.

Kan i så ikke prøve at være sammen om rutinen i stedet, så i begge er med til at putte?? Så det ikke er den ene frem for den anden. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.