hvordan skal jeg agere - når far putter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.150 visninger
23 svar
52 synes godt om
6. maj 2014

ano14316

Den her er svær synes jeg og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er det rigtige at gøre..

Problemerne opstår når far skal putte og kære aften rutine..
Alt er stille og roligt indtil får siger, nu skal vi børste tænder, så kaster Magnus sig i min retning og skriger og hyler at jeg skal børste tænder, Nicolaj er fastholdende omkring at det er ham der gør det og tager ham med på badeværelset, her fortsætter Magnus med at skrige "jeg vil have min mor", ig Nicolaj holder bare stille og roligt fast i at nu skal de to børste tænder..

Jeg er helt sikker på at nicolaj takler tingene som han skal, og den bedste vej igennem det er at Nicolaj holder fast i at det er ham der putter..

Men hvordan skal jeg forholde mig, skal jeg ignorere det der sker som om intet er hent, skal jeg bakke Nicolaj op og sige til Magnus "nu skal du børste tænder med far" , skal jeg gå udenfor og væk så jeg ikke er "tilgængelig".. eller noget helt andet...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2014

Isabella_mor

her synes vi simpelthen det er synd at tvinge knægten til at far skal børste tænder hvis han vil have jeg gør det. så han får altid valget om jeg skal gøre det, eller om far skal gøre det. 

Og så er det typisk far der læser godnathistorie, da de så får lidt kvalitetstid sammen, da jeg har den om morgenen.. 

det handler vel ikke om at bøje sig, men om at høre lidt efter hvad børnene også har lyst til. 

og hvis det er han bliver så ked af det når far skal børste tænder, så falder himlen altså ikke ned hvis det så er ok at du gør det... 

så giv ham valget i stedet for at tage det for ham.

Anmeld

6. maj 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

ano14316 skriver:

Den her er svær synes jeg og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er det rigtige at gøre..

Problemerne opstår når far skal putte og kære aften rutine..
Alt er stille og roligt indtil får siger, nu skal vi børste tænder, så kaster Magnus sig i min retning og skriger og hyler at jeg skal børste tænder, Nicolaj er fastholdende omkring at det er ham der gør det og tager ham med på badeværelset, her fortsætter Magnus med at skrige "jeg vil have min mor", ig Nicolaj holder bare stille og roligt fast i at nu skal de to børste tænder..

Jeg er helt sikker på at nicolaj takler tingene som han skal, og den bedste vej igennem det er at Nicolaj holder fast i at det er ham der putter..

Men hvordan skal jeg forholde mig, skal jeg ignorere det der sker som om intet er hent, skal jeg bakke Nicolaj op og sige til Magnus "nu skal du børste tænder med far" , skal jeg gå udenfor og væk så jeg ikke er "tilgængelig".. eller noget helt andet...

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok bruge løsningen med at sige: "Nu skal du børste tænder med far". Så kan han se at det ikke nytter noget, for mor og far er enige. 
Da jeg var barn udnyttede jeg tit de situationer hvor mine forældre ikke bakkede hinanden op (de var så også skilt, så det gjorde det endnu nemmere for mig at udnytte det).

Men derfor ved jeg at det er vigtigt at forældre skal bakke hinanden op, også om småting. Så hvis far har sagt at nu skal de to ud og børste tænder, så skal de det. 

Anmeld

6. maj 2014

Carina:-)

Isabella_mor skriver:

her synes vi simpelthen det er synd at tvinge knægten til at far skal børste tænder hvis han vil have jeg gør det. så han får altid valget om jeg skal gøre det, eller om far skal gøre det. 

Og så er det typisk far der læser godnathistorie, da de så får lidt kvalitetstid sammen, da jeg har den om morgenen.. 

det handler vel ikke om at bøje sig, men om at høre lidt efter hvad børnene også har lyst til. 

og hvis det er han bliver så ked af det når far skal børste tænder, så falder himlen altså ikke ned hvis det så er ok at du gør det... 

Enig.

Det behover ikke være negativt at man lytter til sine born og skifter mening.

Det er et udtryk for respekt og at man tager rollingernes folelser alvorligt- at man anerkender at de også har en mening .

Det er ikke altid min datter på 6 år selv ved hvorfor det er så super vigtigt at det er far der putter og synger godnatsang- Men jeg bojer mig ,fordi jeg kan se at det betyder noget for hende. 

Magnus aner garanteret heller ikke hvor for han heller vil have mor til at borstre tænder end far- men i hans verden er det vigtigt,og så synes jeg det er  synd at gennemtrumfe ens vilje bare fordi man er voksen og kan. 

Anmeld

6. maj 2014

tweety2060

Vil gerne følge med, for vi har lign. Situation herhjemme... Vores datter kan hygge med far lige indtil putning og Så bliver der skrig og skrål...
Har ingen gode råd, da jeg ikke er sikker på vi griber det korrekt an...

Anmeld

6. maj 2014

Loa

Herhjemme blander jeg mig uden om.
For Isabella vil også KUN have at det er mig der putter. Og der har vi besluttet at det skal være os begge der kan/skal kunne putte, så der er ikke noget valg.
Så jeg blander mig uden om og bliver i stuen.

Anmeld

6. maj 2014

AnneBJ

Jeg har ikke læst alle svar, så undskyld hvis jeg svarer noget der er foreslået.

Herhjemme havde vi en periode hvor Felix var VIRKELIG morsyg. Det er forsåvidt ok, men jeg var ved at være slidt op af, at det kun var mig der kunne bruges! Mig der skulle hjælpe ved aftensmaden, skulle putte, skifte alle bleer, bade, hente/bringe, lege, læse, børste tænder, klippe negle osv. Min mand vil rigtig gerne deltage så det er ikke fordi han skubbede det over på mig.

Vi besluttede os for, at vi skiftes til at putte. Hveranden aften er det mig og de andre far. I starten protesterede Felix HELT vildt. Som i virkelig meget! Min mand holdt fast, og da vi efter et par aftener ikke havde haft held med at bakke op om at "i dag er det fars tur", "nu skal i læse en hyggelig bog sammen" osv., begyndte jeg at gå en tur når putteriet stod på. Det var en lettelse for os alle (også at have muligheden, den har alle selvfølgelig ikke), for Felix vidste jeg ikke kunne træde til, min mand vidste at jeg ikke stod på spirng for at blande mig, og jeg fik en halv til en hel times frisk luft og let motion som lige klarede tankerne efter en lang arbejdsdag.

Edit: 
Det er nogle måneder siden, men vi holder fast i hveranden aften. Felix vil som regel helst puttes af mig, men hygger sig nu også de aftener det er far. Min mand siger altid (når Felix spørger hvem der putter) "I dag er det mig, jeg har glædet mig hele dagen - hvad skal vi læse?!" og så finder de to en bog og hygger sig om det. Det hænder selvfølgelig at vi bytter dage, men det er vores behov der afgører det..)

Anmeld

6. maj 2014

ano14316

Det høre måske lidt med at Nicolaj har været på skole i nordjylland i 3 mdr. Og kun været hjemme i weekenderne..
Der af udspringer at Magnus vil have mig til alting..
Det er forståeligt, det er det han har været vant til.. Han har også kørt en masse ud på mig efter Nicolaj kom hjem men det er der bare ved at være ro på...
Nicolaj kom hjem før påske og har holdt ferie indtil igår, og vi har brugt massere tid med at lege og hygge og være sammen og få ro på.. men nu skal hverdagen også til at fungere og Nicolaj skal også kunne give Magnus tøj på, børste tænder og putte ham...

Nåhh ja og en lille detalje er at jeg gravid med termin o. 3 uger, så der skal balance i at vi begge kan gøre hverdags tingene så det ikke er noget vi skal deale med oveni at han lige er blevet storebror, for der skal nok komme massere reaktion og følelser at håndtere der... 

Magnus er en meget set, hørt og læst dreng, og han bliver bestemt ikke overrulet i det daglige, men en ting skal han altid vide og det er at mor og far bestemmer og sp kan man snakke om tingene men udgangspunktet er at det bliver som vi siger.. 

Anmeld

6. maj 2014

ano14316

Carina:-) skriver:

Enig.

Det behover ikke være negativt at man lytter til sine born og skifter mening.

Det er et udtryk for respekt og at man tager rollingernes folelser alvorligt- at man anerkender at de også har en mening .

Det er ikke altid min datter på 6 år selv ved hvorfor det er så super vigtigt at det er far der putter og synger godnatsang- Men jeg bojer mig ,fordi jeg kan se at det betyder noget for hende. 

Magnus aner garanteret heller ikke hvor for han heller vil have mor til at borstre tænder end far- men i hans verden er det vigtigt,og så synes jeg det er  synd at gennemtrumfe ens vilje bare fordi man er voksen og kan. 

Du kan lige læse mit svar længere nede..

Anmeld

6. maj 2014

Laulund87

Lige med putningen er det meget forskelligt hvem Maria foretrækker. De sidste par måneder er det mor der hjælper med tisse af og børste tænder og far der så tager over og putter.

Det er en kamp vi IKKE tager og vi respekterer og synes det er helt fair at hun styrer hvem hun har brug for.

Hvis far så ikke er hjemme når hun skal puttes, så fungerer det fint at jeg gør det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.