serinasmor skriver:
Jeg sidder og ser dr2 tema om børneopdragelse - er "alene hjemme" i aften og Serina sover
Denne temaudsendelse sætter nogle opdragelsestanker igang ...
Vores samfund er indrettet sådan at ingen behøver være bedst til noget ... Jeg ved ikke om det er vejen frem ... Jeg vil gerne at Serina bliver god til noget - måske ikke nødvendigvis bedst
Jeg vil gerne at hun bliver god i skolen. Det er selvfølgelig vigtigt at hun får styrken, glæden og selvtilliden med.
Men hvordan f%$?&% gør man det ?
Det vil ikke være min mening at pace hende igennem livet
men jeg har tænkt mig at stille krav!
Serina er pt bagud sprogligt -ikke meget men nok til at vi er tilknyttet en talepædagog ...
Jeg har besluttet mig for at det må være slut nu
Vi må starte blidt ud med at tælle i 10 min, spille vendespil i 10 min, tegne sammen i 10 min hvor vi snakker om tegningen eller læse i 10 min hvor vi taler om bogen- hver dag ... Så må det øges gradvist 
Jeg aner endnu ikke hvordan tankegangen er på den kommende skole og om de tænker i lektier eller ej. Jeg har bestemt mig for at hvad end skolen siger så vil der være 30 min - 1 times lektier herhjemme ... Så må jeg støve opgaver op et sted...
Er det fjollet ?
Hvordan tænker i andre ?og hvordan er det hos jer?
For hos os er der indrømmet for slapt pt ...
Er vi generelt for slappe i dk?
God debat - der kan svares anonymt
Ideelt set bliver skolen jo lektiefri efter reformen - det er i hvert fald ministerens udmelding. Og jeg synes faktisk, det er helt igennem positivt, hvis lektierne kan klares i skoletiden, når nu skoledagen bliver længere. Børn lærer nærmest hele tiden, og i fritiden er der langt bedre måder at lære på end ved traditionelle røv-til-bænk-lektier. Med mindre selvfølgelig, barnet elsker træning og terperi.
Jeg øvede bogstaver og læsetrænede med de to ældste, fra de var 4-5 år gamle - begge knækkede læsekoden sent, først i 2.-3. klasse, fordi de havde krudt bagi og ikke interesserede sig det fjerneste for sagen. Den yngste lærte sig selv at læse som 4-årig - jeg gjorde INTET for det. I dag er ham, hvis læseevner, vi var mest bekymrede for, særdeles bogligt begavet og begynder på STX efter sommerferien. Det ville have været DRÆBENDE for ham, hvis vi havde tvunget ham til lektier ud over de allermest nødvendige de første 6-7 år i skolen.
Jeg synes helt generelt, at alt for mange forældre ser alt for firkantet på begrebet lektier. Som udskolingslærer møder jeg masser af unge - også fra "solide", veluddannede familier - som ikke ved et suk om, hvad der sker i verden lige nu, som aldrig ser nyheder med deres forældre, som ikke er vant til at diskutere og argumentere - osv. osv. Jeg aner ikke, hvad de taler om over aftensmaden, hvis de da taler og spiser sammen - og så efterlyser forældrene flere lektier, når vi har samtaler. Ikke noget konkret - bare lektier, for det er i deres øjne garanti for, at ungerne lærer noget. Og det uanset, om deres barn klarer sig fremragende i skolen, eller om barnet i forvejen har det svært nok med at holde fokus på det faglige syv timer dagligt.
Der ville jeg sådan ønske, at de i stedet for blindt fokus på kommaøvelser og bøjning af verber talte med deres barn om de store, væsentlige emner - liv og død, politik og samfund, den bog, mor er opslugt af for tiden - det er læring, der sætter spor, og så skal jeg nok træne kommaer og grammatik med dem. Og det sætter sig lynhurtigt fast hos nogle, andre lærer det, når de erfarer, at det faktisk ER smart at kunne, og så er der, som der altid har været det, en mindre gruppe, der bliver ved at stave d i gjort og aldrig fanger det med kommaerne - og som får et ganske fint liv alligevel.
Så ja, jeg synes, det er fjollet at forhåndsbestemme sig for daglige lektier, da det kan vise sig at blive en helt igennem dræbende og demotiverende ekstra skoletime på et tidspunkt, hvor barnet vil næres langt mere af en gåtur eller af at slå kolbøtter eller snakke med far om, hvem der bestemmer i Danmark, og hvor regnbuer kommer fra.