læring - uden for skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. maj 2014

Ciss

lineog4 skriver:

Jeg kan faktisk bedre lide minutter/tidsmåling end antal sider især i de små klasser. For en lille trold er det bare ofte meget mere overskueligt at sige nu sidder vi i 10 minutter og læser/skriver end man siger nu sidder vi og læser 4 sider, skriver 2 sider. For hvor lang tid mon det tager, hvornår er jeg færdig osv....

Når jeg giver lektier for i de små klasser både i dansk og matematik er det ofte: arbejd 15 minutter om ugen med matematik - jeg sætter sider i mappen kun til det formål, læs 15 minutter om dagen, skriv på din stil i 20 om ugen osv. Og det er for at gøre det overskueligt og ikke et evighedsprojekt. Man må så gerne arbejde mere hvis lysten er der, minuttallene er et minimum.

Det kan godt være, det er rigtigt.

Storesøster er jo først lige startet i skolesystemet, så jeg har ikke så meget erfaring med det.

Hun får en bog pr uge + en bunke læseark. Det virker, som det for hende er helt ok overskueligt, men jeg ved, at min ene nevø måtte have et stopur, når han skulle lave lektier. Ellers klarede han ikke, at koncentrere sig. Men det fik hans forældrer besked på af skolen, at de måtte prøve.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2014

lineog4

Ciss skriver:

Det kan godt være, det er rigtigt.

Storesøster er jo først lige startet i skolesystemet, så jeg har ikke så meget erfaring med det.

Hun får en bog pr uge + en bunke læseark. Det virker, som det for hende er helt ok overskueligt, men jeg ved, at min ene nevø måtte have et stopur, når han skulle lave lektier. Ellers klarede han ikke, at koncentrere sig. Men det fik hans forældrer besked på af skolen, at de måtte prøve.

Nogen børn kan sagtens overskue sideantal, men fx min datter som ikke er en hurtig læser (hun går nu i 4. Klasse) ville slet ikke kunne komme i gang hvis jeg bad hende læse 20 sider for det kunne vokse i hendes hoved til at ville vare hele dagen - bare tænk på når man står foran bjerget af opvask så føles det fuldstændig uoverkommeligt, men hvis en sagde du skal vaske op i 20 minutter, så nå ja det kan jeg klare....

Så selv med de børn hvor det falder let ville jeg med de store ting bruge tidsangivelser i de små klasser af samme årsag - siger jeg og kører sider med min dreng ups, men der er jeg også mor og ikke lærer men det er fordi vi har anden deal, for hver side han læser for mig, læser jeg et kapitel for ham (han går kun i 0. Og de har ikke læselektier på den måde endnu)

Anmeld

5. maj 2014

Leneur

Jeg tror det er vigtigt at møde barnet der, hvor interessen er, for at få størst udbytte af det. Lige nu hopper vi meget rundt på et bogstav gulvtæppe og staver til forskellige ord. Hun er også begyndt at skrive andre bogstaver end E ( kusine Emma, som hun elsker højt) og nogle enkelte tal. Vi gør det i hendes tempo og det er så hyggeligt. Ved ikke hvordan det ser ud når hun starter i skole til næste sommer men hendes koncentrationsevne er stor, så må se til den tid hvad der sker.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.