Rose var jo temmelig langsom om at komme i gang med sproget, men taler nu som et vandfald. Vi forstår selv alt hun siger, men når vi er sammen med folk der ikke ser hende hyppigt, har de gerne lidt svært ved at forstå hvad hun siger. Det er måske nok meget normalt, men altså.
Det jeg spekulerer lidt på er om hendes sproglige fejl er "normale" og det samme med hendes sætningskonstruktioner. Min far, som er pædagog, har på et tidspunkt nævnt noget om, at der er normale og "unormale" sprogfejl. De unormale er de fejl, som børnene senere får brug for ekstra hjælp til at komme ud over. Og tænker på om det mon er sådan for Rose.
Vil også gerne vide om jer der har/har haft 2,5-årige, om de talte meget rent i den alder?
Roses sprogbøvl:
Hun kan ikke sige ordet, hvis der er et s efterfulgt af en konsonant. Hun kan godt hvis s er efterfulgt af en vokal.
Hun kan fx godt sige "Super sejt!" men kan ikke sige spiser, spejl, stor. Der siger hun biser, bejl, dor.
Hun kan ikke udtale blødt d rigtigt, det bliver til en j-lyd. Fx er rød og gulerødder = røj og gulerøjjer.
Jeg tror egentlig hun generelt har svært ved ord der starter med to konsonanter. Smølfer er fx også møvser (lidt cute, sådan set
)
Vuggestuen = vussedunen.
Ketchup (mange konsonanter i streg) = Kæfæu.
Og så korter hun generelt sætninger ned. Det er ikke så meget, at hun bruger fuldstændige sætninger. Hun ville fx aldrig sige "Jeg spiser nu". Så er det bare "biser nu". Og ordstillingsmæssigt, taler hun gerne temmelig Yoda-agtigt
Altså fx "Bise mere, nej!" i stedet for "Ikke spise mere".
Min dreng er 2,8 år. Han kan sagtens sige de eksempler du nævnte og ligeledes med sætningskonstruktioner. Men han havde de samme "problematikker" da han var "yngre". Jeg kan ikke huske hvor gammel han var da han begyndte at udtale ordene mere rent.
Jeg vil dog lige fortælle dig at der var rigtig mange børn som havde svært ved "s" da jeg var i praktik i vuggestue. Så tror da det er normalt