Når puttesituationen bliver en konflikt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.731 visninger
44 svar
46 synes godt om
24. april 2014

StudPsyk

Jeg er simpelthen SÅ træt af det! Jeg er så træt af, når Rose endelig sover, at ligge og se på min trygt sovende datter med en knude i maven, fordi puttesituationen bare IKKE har været hyggelig

Lige for tiden føler jeg, at den er én stor konflikt, hvor jeg ikke laver andet end at sige nej, stop, lad være osv. Jeg kan lige bruge i aften som eksempel.

Det bliver langt, men det er relevant! 

1. Hun trækker tiden ud, da hun skal drikke sin godnatmælk. Altså sådan seriøst lang tid. Spytter mælken ned i koppen igen, lader som om hun drikker når hun ikke gør osv. Jeg må igen og igen bede hende drikke mælken færdig, for hun skal til at sove. Jeg forsøger også den klassiske, skod-dårlige "opdragelsesmetode" med at sige, at nu skal hun drikke resten af mælken, ellers må hun jo være færdig, og så sætter jeg resten ud i køkkenet. Og hun er jo pisse ligeglad, for hun ved jo godt jeg ikke gør det.

2. Så skal der børstes tænder. Hun nægter at åbne munden og skubber tandbørsten væk igen og igen. Jeg prøver de sædvanlige tricks med "Sig iiiiiih, sig aaaaah" og så plejer vi at lege en leg hvor hendes tænder er grønne, så åbner hun nemlig munden. Men nej, hun nægter. Så jeg må ligge hende mellem mine ben, hvilket hun hader, så barnet er helt hysterisk imens jeg får børstet de pokkers tænder, som jo altså SKAL børstes.

3. Så vil hun have godnathistorie. Jeg forklarer hende, at jeg nok skal fortælle en historie, når jeg har sunget godnatsangen, og hun bliver sur, for hun vil ikke høre godnatsangen. Men jeg holder fast i at synge den (fordi jeg VED, at hvis ikke jeg synger den, så trækker hun tiden bagefter ved at kræve jeg synger den, fordi jeg jo ikke har sunget den.) Så den her vinder hun ikke - Jeg synger sangen og fortæller så historien.

4. Så bliver hun sur, fordi hun ikke synes historien er lang nok. Men jeg holder fast i, at historien er slut nu, og hun kan få en ny historie når jeg putter hende i morgen. Det skal vi så også lige have et hys-anfald over, men jeg holder fast.

5. Så ligger hun og piller i mit tøj. Hendes seng er op af vores dobbeltseng op af sådan et stativ med kjoler (den kan ikke stå andre steder). Hun er ved at hive mine kjoler ned, så jeg må igen og igen bede hende om at lade være, men hun bliver ved at pille i den her specifikke kjole, som har nogle lange hængesnore. Nu er jeg altså ved at være godt frustreret over der er éndnu en ting, og det kan hun nok godt høre. Ender med jeg slet og ret tager kjolen ned og ligger den væk.

6. Så begynder hun at kaste hendes bamser på gulvet. Jeg samler op de første par gange, imens jeg beder hende lade være, men hun fortsætter. Så jeg siger til hende, at nu må bamserne blive liggende dernede lidt. For hun har selv kastet dem ned, og jeg har bedt hende stoppe 2 gange allerede. Hun bliver total hysterisk. Jeg samler dem ikke op med det samme, for jeg vil ikke have hun tror, at hun får sin vilje sekundet hun bliver vred. Der er gået et passende stykke tid spørger jeg hende, om vi nu kan aftale at hun ikke kaster dem ned mere. Ja, siger hun. Jeg samler dem op. Hun kaster dem ned (Oh my fucking god, ikke!?).

7. Jeg bytter side med hende i sengen (hun er sensitiv og vil ikke sove, med mindre vi ligger hos hende til hun sover. Dette har vi det fint med), så hun ikke kan komme til at kaste bamserne ned. Først her falder hun til ro, og falder til sidst i søvn. 

Alt dette tog i alt en time og et kvarter.

Jeg synes det er så PISSE træls! Jeg synes ikke jeg laver andet end at må tale fast til hende, stoppe konflikter, forsøge at få hende til at høre efter. Jeg er godt klar over, at i nogen af situationer må jeg bare være hård. Fx holde fast i, at hvis hun pjatter med mælken, så ryger den ud i køkkenet, FÆRDIG! Men hvis hun hidser sig op og begynder at skrige/hysse løs, så vækker hun James, som bliver ked af det, og endvidere er hun SÅ stædig, at hun seriøst ikke stopper igen. Jeg siger jer, hun kan blive ved i en time, hvis hun vil noget nok!

Jeg gider simpelthen ikke, at det er hende der styrer showet, som det er lige nu. Jeg kan GODT se, at det er hende der kører det, det behøver i ikke påpege. Men det kræver jo at hun i første omgang slet ikke begynder på de her på-tværs handlinger, og det ved jeg ikke hvordan jeg skal iværksætte. Og det er måske svært at forstå, men for søren den pige.. Puha hun kan være stædig!

HJÆÆÆÆLP en mor, som savner en hyggelig, kærlig puttestund uden et hav af konflikter

Hilsen Janne, mor til jordens allermest stædige 2,5-årige (hun har det desværre ikke fra fremmede )

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2014

StudPsyk

Og jeg vil selvfølgelig gerne tilføje, at jeg ellers virkelig forsøger at skabe et konfliktfri miljø. Prøver at skabe en rar og hyggelig stemning, tale roligt, nusse om hende osv., but she doesn't give a shit, for hun vil jo ikke sove, selvom hun er så træt hun nærmest har rander under øjnene 

Anmeld

24. april 2014

JacobsMoar

Har du prøvet at starte putningen en halv time før ? Jeg tænker om hun er overtræt ?

Anmeld

24. april 2014

vitapigen

Du har et barn der virkelig prøver grænser af... Og synes ikke du kan gøre så meget andet end det du gør nu... Hold fast i sine beslutninger.

Her har vi også en pige i samme alder og nogle perioder prøver hun VIRKELIG grænser af og andre gange går det godt. Det er pisse hårdt, men desværre noget de skal igennem for at lære grænser...

Anmeld

24. april 2014

StudPsyk

JacobsMoar skriver:

Har du prøvet at starte putningen en halv time før ? Jeg tænker om hun er overtræt ?

Det kan jeg godt prøve, det har bare ikke været en super stor succes før i tiden, men det kan jo godt have ændret sig  

Anmeld

24. april 2014

StudPsyk

vitapigen skriver:

Du har et barn der virkelig prøver grænser af... Og synes ikke du kan gøre så meget andet end det du gør nu... Hold fast i sine beslutninger.

Her har vi også en pige i samme alder og nogle perioder prøver hun VIRKELIG grænser af og andre gange går det godt. Det er pisse hårdt, men desværre noget de skal igennem for at lære grænser...

Ja, det skal jeg love for hun gør! Vidste godt den her alder kom, men jeg havde virkelig ikke forventet det var SÅ hårdt! Men hun er også helt ufattelig stædig og har et vældigt temperament, ligesom jeg da jeg var barn. Så hun er nok også i den tunge ende af skalaen over børn i selvstændighedsalderen. Seriøst, nogen dage tænker jeg bare "Godt, så må du sgu klare dig selv, nu går jeg!" fordi det bare er SÅ dødfrustrerende. Men jeg går ingen steder.. Elsker jo min lille pige, og må hjælpe hende igennem den her fase.

Tør ikke tænke på når hun bliver teenager 

Anmeld

24. april 2014

Karina84

Jeg aner ikke om dette er en god ide, men det er blot en tanke, og saa kan du jo la det køre direkte igennem eller tænke lidt over det 

Men, har i overvejet at bytte lidt rundt paa rækkefølgen, altsaa flytte synge og historie hyggen ind i stuen. Saa naar i gaar ind paa værelset er det "sov godt, mor ligger lige her til du er faldet i søvn".

Her har vi altid koblet af og hygget i stuen inden sengetid, og saa ellers op i seng, en kop vand og saa godnat. Det tager 2 min. og saa er vi ude af værelset igen 

Naar vi skal i seng, saa skal vi sove og ikke hygge og lege, det har vi gjort inden.

Jeg ved ikke om det vil virke paa Rose eller om hun er for gammel, men det er det der fungere her, men nu er det ogsaa saadan vi altid har gjort med dem begge, saa maaske er det derfor 

Anmeld

24. april 2014

StudPsyk

Karina84 skriver:

Jeg aner ikke om dette er en god ide, men det er blot en tanke, og saa kan du jo la det køre direkte igennem eller tænke lidt over det 

Men, har i overvejet at bytte lidt rundt paa rækkefølgen, altsaa flytte synge og historie hyggen ind i stuen. Saa naar i gaar ind paa værelset er det "sov godt, mor ligger lige her til du er faldet i søvn".

Her har vi altid koblet af og hygget i stuen inden sengetid, og saa ellers op i seng, en kop vand og saa godnat. Det tager 2 min. og saa er vi ude af værelset igen 

Naar vi skal i seng, saa skal vi sove og ikke hygge og lege, det har vi gjort inden.

Jeg ved ikke om det vil virke paa Rose eller om hun er for gammel, men det er det der fungere her, men nu er det ogsaa saadan vi altid har gjort med dem begge, saa maaske er det derfor 

Det ved jeg ikke, måske. Hun har det ikke så godt med ændringer, så det ville være rigtig svært for hende at vænne sig til, men det kunne da være en mulighed Jeg vil lige prøve at vende det med gemalen - Tak for idéen!

Anmeld

24. april 2014

vitapigen

Janne T. skriver:

Ja, det skal jeg love for hun gør! Vidste godt den her alder kom, men jeg havde virkelig ikke forventet det var SÅ hårdt! Men hun er også helt ufattelig stædig og har et vældigt temperament, ligesom jeg da jeg var barn. Så hun er nok også i den tunge ende af skalaen over børn i selvstændighedsalderen. Seriøst, nogen dage tænker jeg bare "Godt, så må du sgu klare dig selv, nu går jeg!" fordi det bare er SÅ dødfrustrerende. Men jeg går ingen steder.. Elsker jo min lille pige, og må hjælpe hende igennem den her fase.

Tør ikke tænke på når hun bliver teenager 

Jeg har det nøjagtigt som dig.. Det er mega hårdt når det står på og jeg føler mig ofte som dårlig mor, men vi er bare nød til at sætte de grænser så de ikke styrer os....

Håber hun snart kommer over den fase....

Jeg trøster mig selv med at hun raser ud nu og bliver en dejlig søde teenager der altid høre efter

Anmeld

24. april 2014

Karina84

Janne T. skriver:

Det ved jeg ikke, måske. Hun har det ikke så godt med ændringer, så det ville være rigtig svært for hende at vænne sig til, men det kunne da være en mulighed Jeg vil lige prøve at vende det med gemalen - Tak for idéen!

Jeg er glad for at det ikke lyder helt tosset  Det eneste jeg har at tale udfra er jo vores erfaring. Og vi har som sagt aldrig haft problemer med at putte, og det er jo nok fordi de ved at saadan er det 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.