stort stort tillykke
sejt gået... og sådan en fødsel jeg drømmer om... hvor stort er fødselskaret? oghavde din mand nogle indvændinger ved tanken om hjemmefødsel?
har luftet tanken for min mand... og han sys slet ikke det er en god ide...
nogle gode råd eller hjemmesider der er smarte at få info fra... så jeg måske kan overbevise ham om at det er en god ide...
Tarrk 

Altså fødekarret stod (som du måske kan fornemme på billedet), i et hjørne af stuen... i øvrigt der hvor kravlegården står nu 
Jeg havde lavet en rigtig hyggekrog synes jeg, gjort lys klar osv. - men lysene nåede nu aldrig at blive tændt
Karret stod ved siden af vores sofa og så havde jeg en madras på gulvet umiddelbart ved siden af!
Min mand var med på ideen fra starten af... hele hospitalsmiljøet er bare slet ikke noget for os. Bare tanken om ikke at vide hvornår det var tid at køre afsted, risikoen for at blive sendt hjem igen, eller sendt ud at gå en tur med veer... No way.. Og endnu værre - tanken om en lang fødsel med utallige vagtskifter, forskellige jordemødre at forholde sig til og risiko for travlhed og dermed ikke den tryghed og nærhed en personlig jordemoder kan give en!!
Dertil kom tanken om opholdet på en hospitaltsstue efter fødslen - ikke noget særlig hyggelig miljø hvis du spørger mig...
For os var det derfor en nem beslutning...
Jo, manden (eller en fødselshjælper) skal jo være indstillet på lidt arbejde med at gøre kar klar, yde støtte og selvfølgelig klare lidt oprydning efterfølgende... Men det er nu ikke den store udfordring - det skriver min mand gerne under på
Vedhæfter for sjov lige et billede af min mand der rengør karret...
Folk der er hysterisk angst for blodbad og svineri, ved ikke hvad det handler om... 
Vi havde blot samlet gamle håndklæder sammen - som kunne smides direkte ud, købt et tisselagen til madrassen og et par billige stræklagner i ikea (der også kunne ryge direkte ud) - det var det...
Tror vi endte med at kassere 2 håndklæder, resten var bare til at vaske 
Sikkerheden - ja, der taler statistikkerne for sig selv... Jordemoderen har alt nødvendigt udstyr med og eftersom man bliver fulgt tæt i graviditeten, ja så er mor og barn jo i super topform til fødslen
Man får jo ikke lov at føde hjemme, hvis der er de mindste komplikationer... Og så har man (VIGTIGT I MINE ØJNE) jo en jordemoder ved ens side 100% af tiden - så skulle der opstå noget - jammen så kører man jo på hospitalet... Jeg blev selv overflyttet ved min første fødsel og det foregik 100% udramatisk...
Det blev en længere smøre - beklager, håber du blev lidt klogere 
Jeg synes sådan set den vigtigste pointe er - det er kvinden der skal føde - og des tryggere kvinden føler sig, jammen des lettere og mindre smertefuld bliver fødslen... og det er jo trods alt det vigtigste - og grundlaget for at i begge får en god oplevelse!! 
Så hvis hjemmet er tryghed for dig - jammen vil han så virkelig stille sig imod dit ønske?
Ellers tror jeg faktisk det bedste du kan gøre er at lade din mand høre lidt om hjemmefødsel fra en anden mand der har oplevet det.. Evt til et åbent hus arrangement i en hjemmefødselsordnig, eller du er velkommen til at komme et smut forbi Bjergsted... Min mand og jeg deler gere endnu flere billeder og erfaring 

Anmeld