Husk Pandekagens Dag i dag!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2014

MyLove E

asphodel skriver:

Tirsdag efter fastelavn er altid Pandekagens Dag, og vi fejrer den med stil i år. Vi får nogle venner på besøg, og så serverer jeg almindelige vanillepandekager, amerikanske pandekager med citron, chokoladepandekager samt pandekager hvor væsken består af Asti (Ledsagerens id&eacute.

Som tilbehør får vi blandt andet hjemmelavet vanilleis, flødeskum, nutella, karamelliserede nødder og banan, frisk banan, friske blåbær, rosiner i rom, diverse hjemmelavet syltetøj, æblemos og så kan jeg ikke helt huske pt. hvad vi ellers har på listen udover sukker, kanelsukker og sirup. 

Jeg håber andre også skal fejre det i dag. 

Kommer lige om lidt :-D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2014

asphodel

PernilleogLouis skriver:

Jeg elsker pandekager - men hader at lave dem Louis er kun 6 år så kan nok ik sætte ham til det så ingen pandekager til os 

Min niece kunne faktisk lave pandekager da hun var omkring 7 - jeg var helt imponeret!  Ellers må du jo starte med at oplære ham allerede nu, så han om få år kan stå for det hele mens du sidder utålmodigt ved bordet og venter. 

Anmeld

4. marts 2014

asphodel

BabyMus skriver:

Det er nemlig i dag ja. Elsker også pandekager.

Det er godt nok mange ting I skal have, hold da helt op.  her bliver det bare almindelige pandekager.

Der er en konkurrence på nyt og sundt på fb hvor man kan sende sit billede ind, det skulle du da næsten gøre med alt det I skal have.

Almindelige pandekager er bedre end ingen pandekager i min bog.  En af mine favoritter er stadig syltetøj med en smule sukker for knas, så det behøver ikke altid være kompliceret for at være lækkert. 

Anmeld

4. marts 2014

asphodel

MyLove E skriver:

Kommer lige om lidt :-D

Uha da, så må jeg hellere lave dobbeltportion. 

Anmeld

4. marts 2014

asphodel

Bshizzle skriver:

Jeg har aldrig hørt man skulle ha pandekager efter fastelavn 

Men.. Det vil jeg da benytte mig af og få lavet i aften 

Fra  http://www.pandekagedagen.dk/om-pandekagedagen/fasten-og-pandekagen/

I gamle dage skulle kristne faste i 40 dage op til påsken. Dagen, inden fastetiden begyndte, blev spisekammeret tømt for de madvarer, som ikke måtte spises under fasten og ikke kunne holde sig. Det var bl.a. hvidt mel, æg, mælk og smør. Ingredienserne blev brugt til at lave pandekager af, og derfor kom dagen til at hedde Pandekagedagen.

I Danmark er Pandekagedagen også blevet kaldt ”hvide tirsdag”, fordi hvidt mel og mælk var blandt de ting, man skulle holde sig langt væk fra i fasteperioden. Her stod menuen nemlig kun på fisk, grød og grovbrød.

I dag er det ikke længere en del af kristendommen at faste i 40 dage, men Pandekagedagen er blevet hængende som en hyggelig og velsmagende tradition.

Pandekagedagen ligger altid tirsdag efter fastelavns søndag.

Fastelavns søndag var den sidste fridag inden fasten. Derfor festede man og sørgede for at få rigeligt af alle de lækre sager, man ellers ikke måtte spise i over en måned. På Pandekagedagen om tirsdagen spiste man så de allersidste rester af den lækre mad.

Anmeld

4. marts 2014

Muffin_girl

asphodel skriver:

Tirsdag efter fastelavn er altid Pandekagens Dag, og vi fejrer den med stil i år. Vi får nogle venner på besøg, og så serverer jeg almindelige vanillepandekager, amerikanske pandekager med citron, chokoladepandekager samt pandekager hvor væsken består af Asti (Ledsagerens id&eacute.

Som tilbehør får vi blandt andet hjemmelavet vanilleis, flødeskum, nutella, karamelliserede nødder og banan, frisk banan, friske blåbær, rosiner i rom, diverse hjemmelavet syltetøj, æblemos og så kan jeg ikke helt huske pt. hvad vi ellers har på listen udover sukker, kanelsukker og sirup. 

Har du en god opskrift på almindelig pandekager så?

Anmeld

4. marts 2014

MyLove E

asphodel skriver:

Uha da, så må jeg hellere lave dobbeltportion. 

Jeps :-D :-D :-D

Anmeld

4. marts 2014

Troldemommi

Uhmm elsker pandekager, men i aften står der nu korteletter i fad på menuen, men måske imorgen  Det er jo pandekagedag hver dag 

Monica

Anmeld

4. marts 2014

B&J

det har vi husket og især fordi daniel bliver 4 i dag og han elsker pandekager så det skal vi jo self have

Anmeld

4. marts 2014

MariaKyedDK

asphodel skriver:

ej hvor lækkert altså  

Jeg har hermed lige lovet min søn pandekager til dessert i aften  

Og den tradition skal vi da hvert år herhjemme selvom jeg tit laver pandekager ( specielt søndage) og specielt efter ferier, for at afslutte dem på en hyggelig og lækker måde og så Elsker vi pandekager herhjemme  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.