Janne T. skriver:
Vi er ved at se på hvilken børnehave vi ønsker Rose i, og er i den forbindelse ude at besøge dem.
Vi har i dag besøgt to integrerede, som er dem der ligger allerpraktisk, fordi de ligger i en lille klynge med hendes vuggestue, så de ligger begge lige overfor vuggestuen (og James fortsætter jo i vuggestuen).
Jeg havde håbet at få sådan en fornemmelse af "JA! Her skal Rose gå", men er sådan lidt meeehh med dem begge. Skal besøge en mere senere, der ligger mere upraktisk, men hvis den nu heller ikke lige er DET.
Jeg har her lavet en liste over de to vi har besøgt i dag med plusser (grøn) og minusser (rød). Hvis i tog ud fra de ting, hvilken ville i så vælge? Lad være at fokusere på ANTAL af plus og minus, da det er forskelligt hvor vigtige de ting er.
INSTITUTION ET:
Imødekommende personale - alle hilste ved rundvisning
Mange forskellige rum, også små kroge bygget som piratskib osv.
Stor legeplads, ofte ude, men hensyn til om børns overtøj er blevet vådt om formiddagen
Åbne overfor barn ikke er blefri og tage det i barnets tempo
Rolig soveplads til hvis barn stadig sover til middag ved børnehavestart
Ikke stueopdelt - Børn leger på tværs af hinanden, mødes kun i faste grupper til frokost
Ikke stueopdelt - Forekommer umiddelbart lidt kaotisk med børn der render rundt over det hele?
Ikke stueopdelt - Hvad hvis barn har svært ved at danne relationer?
Forekom meget "børn klarer selv det sociale og hvor de selv vil lege". Mangler måske lidt faste rammer ud over spisetider?
Lidt frygt for at en 3-årig vil blive "tromlet" lidt af de store børn.
INSTITUTION TO:
Stort fokus på at behandle hinanden pænt, danne relationer, arbejde på hvad en god ven er.
Mere struktureret. Opdelt i stuer med faste aktiviteter i løbet af dagen/ugen.
Meget ude på legepladsen
Fokus på at tage tingene på barnets niveau. Arbejder ugentligt i aldersopdelte grupper, hvor de små fx skal lære at gå tur og holde i hånd osv.
Fokus på leg og god leg, men også plads til ro og reducering af larm.
Personale ikke vildt imødekommende. Første person vi spurgte om hvem vi skulle tale med omkring den aftale vi havde, sagde bare "Øh det ved jeg ikke, men i kan sikkert finde en et eller andet sted".
Pædagogen der viste os rundt virkede også lidt affærdigende, især til at starte med.
Meget ude - Fint, men meget faste regler for at de SKAL ud i ALT slags vejr, også hvis barnet ikke har lyst.
Det lader til at være irritationsmoment hvis barn stadig blebarn. "Det er jo noget man som forældre må arbejde med, og så skal man bare vælge at gå i gang og få det gjort, det kræver mange ressourcer med blebørn i børnehaven" - Ikke respekt for at tage projekt blefri i barnets tempo
.
Ikke stor åbenhed overfor barn stadig sover til middag "Altså der er sofaer rundt om de lige kan ligge sig på"
Klart den første.
Det er super vigtigt, at man har det godt med personalet, da det er dem som skal tage sig af dit barn. Og det med at der kun er sofaer de lige kan lægge sig på, og at de helst ikke ser at barnet stadig er blebarn, ville for mig være nok til at udelukke den.
Den første du beskriver, lyder som en rar og hyggelig institution, og jeg ser det som et plus at de ikke er stueopdelt. Men det kommer jo også an på barnet