Janne T. skriver:
Vi er ved at se på hvilken børnehave vi ønsker Rose i, og er i den forbindelse ude at besøge dem.
Vi har i dag besøgt to integrerede, som er dem der ligger allerpraktisk, fordi de ligger i en lille klynge med hendes vuggestue, så de ligger begge lige overfor vuggestuen (og James fortsætter jo i vuggestuen).
Jeg havde håbet at få sådan en fornemmelse af "JA! Her skal Rose gå", men er sådan lidt meeehh med dem begge. Skal besøge en mere senere, der ligger mere upraktisk, men hvis den nu heller ikke lige er DET.
Jeg har her lavet en liste over de to vi har besøgt i dag med plusser (grøn) og minusser (rød). Hvis i tog ud fra de ting, hvilken ville i så vælge? Lad være at fokusere på ANTAL af plus og minus, da det er forskelligt hvor vigtige de ting er.
INSTITUTION ET:
Imødekommende personale - alle hilste ved rundvisning
Mange forskellige rum, også små kroge bygget som piratskib osv.
Stor legeplads, ofte ude, men hensyn til om børns overtøj er blevet vådt om formiddagen
Åbne overfor barn ikke er blefri og tage det i barnets tempo
Rolig soveplads til hvis barn stadig sover til middag ved børnehavestart
Ikke stueopdelt - Børn leger på tværs af hinanden, mødes kun i faste grupper til frokost
Ikke stueopdelt - Forekommer umiddelbart lidt kaotisk med børn der render rundt over det hele?
Ikke stueopdelt - Hvad hvis barn har svært ved at danne relationer?
Forekom meget "børn klarer selv det sociale og hvor de selv vil lege". Mangler måske lidt faste rammer ud over spisetider?
Lidt frygt for at en 3-årig vil blive "tromlet" lidt af de store børn.
INSTITUTION TO:
Stort fokus på at behandle hinanden pænt, danne relationer, arbejde på hvad en god ven er.
Mere struktureret. Opdelt i stuer med faste aktiviteter i løbet af dagen/ugen.
Meget ude på legepladsen
Fokus på at tage tingene på barnets niveau. Arbejder ugentligt i aldersopdelte grupper, hvor de små fx skal lære at gå tur og holde i hånd osv.
Fokus på leg og god leg, men også plads til ro og reducering af larm.
Personale ikke vildt imødekommende. Første person vi spurgte om hvem vi skulle tale med omkring den aftale vi havde, sagde bare "Øh det ved jeg ikke, men i kan sikkert finde en et eller andet sted".
Pædagogen der viste os rundt virkede også lidt affærdigende, især til at starte med.
Meget ude - Fint, men meget faste regler for at de SKAL ud i ALT slags vejr, også hvis barnet ikke har lyst.
Det lader til at være irritationsmoment hvis barn stadig blebarn. "Det er jo noget man som forældre må arbejde med, og så skal man bare vælge at gå i gang og få det gjort, det kræver mange ressourcer med blebørn i børnehaven" - Ikke respekt for at tage projekt blefri i barnets tempo
.
Ikke stor åbenhed overfor barn stadig sover til middag "Altså der er sofaer rundt om de lige kan ligge sig på"
Jeg ville vælge institution et, udfra hvad du skriver.
Imødekommende pædagoger, der har forståelse for, at børn er forskellige og på forskelligt niveau - det er altafgørende for mig.
I forhold til det med stuerne - jeg tror ikke, de bare får lov selv at rende rundt - specielt ikke, hvis de ellers har fokus på børnene - og da du både nævner det som et plus og et minus, tror jeg, jeg ville vælge at fokusere på det positive,
For mig at se, er menneskerne i en institution DEN altafgørende faktor for, om man kan trives der - både som forældre og barn.
Men igen - det handler i sidste ende om mavefornemmelse - og den kender kun du og manden.

(og så vil jeg sige - for mig betyder bekvemmelighed (øv, forkert ord) en del i hverdagen - hvis man skal have det hele til at hænge sammen - så beliggenhed vil for mig også være en vigtig faktor - omend ikke altafgørende..

)