Nej tak til lægekontrol ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2014

Mariam90

Anonym skriver:

Hej de damer. 

Jeg har lige er spørgsmål. Hvor mange her har sagt nej til lægekontrollerne under graviditeten ? 

Jeg er nu gravid med vores andet barn og har denne gang valgt ikke at gå til læge pga. Jeg bl.a. kender ham "privat" og derfor synes at det er et lidt privat område. Under hele første graviditet gik jeg til alle tjek. Men følte mig tryg nok under denne til at fravælge det. 

Dette aftalte jeg med min jordemor som heller ikke kunne se noget problem i jeg ikke gik til lægeontrollerne, da jeg jo havde været der den første gang hvor graviditeten blev bekræftet. 

Nu står jeg i den situation at jeg er i uge 37+1 og har en meget utilfreds læge... Han har både ringet til min jordemor og til mig privat for at høre hvad det nu er for noget ? Hvorfor jeg ikke er kommet til diverse tjek ? Og om jordemødrene har ændret kutyme, siden man ikke skal gå til læge ? 

Føler mig lidt krænket. Læge og jordemor er da frivilligt om man ønsker at gå til, og min jordemor var dybt rystet over min læge havde ringet til hende og "brokket" sig. 

Jeg kan da umuligt være den eneste der under anden graviditet ikke har gået til lægekontroller ??

Hvad med at skifte læge? 

Det gjorde jeg når min kvindlige læge gik på barsel og hendes mand skulle være min læge. Skifte til en kvindlige læge igen for det har jeg det bedst med. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2014

MetteS81

Anonym skriver:

Hej de damer. 

Jeg har lige er spørgsmål. Hvor mange her har sagt nej til lægekontrollerne under graviditeten ? 

Jeg er nu gravid med vores andet barn og har denne gang valgt ikke at gå til læge pga. Jeg bl.a. kender ham "privat" og derfor synes at det er et lidt privat område. Under hele første graviditet gik jeg til alle tjek. Men følte mig tryg nok under denne til at fravælge det. 

Dette aftalte jeg med min jordemor som heller ikke kunne se noget problem i jeg ikke gik til lægeontrollerne, da jeg jo havde været der den første gang hvor graviditeten blev bekræftet. 

Nu står jeg i den situation at jeg er i uge 37+1 og har en meget utilfreds læge... Han har både ringet til min jordemor og til mig privat for at høre hvad det nu er for noget ? Hvorfor jeg ikke er kommet til diverse tjek ? Og om jordemødrene har ændret kutyme, siden man ikke skal gå til læge ? 

Føler mig lidt krænket. Læge og jordemor er da frivilligt om man ønsker at gå til, og min jordemor var dybt rystet over min læge havde ringet til hende og "brokket" sig. 

Jeg kan da umuligt være den eneste der under anden graviditet ikke har gået til lægekontroller ??

Jeg ville også synes det var lidt mærkeligt, at din læge har ringet til din jordmoder?? Han burde vide, at det er frivilligt at komme. Hvis du synes det er ubehageligt at han har gjort det, så kunne du måske tage det op næste gang I ses, og spørge hvorfor han dog har ringet? Evt. forklare at du ikke har behovet denne gang, selvom det ikke burde være nødvendigt med en forklaring.

Jeg er 2. gangs gravid nu, og jeg har også tænkt tanken om at droppe lægebesøgene...jeg synes hele tiden jeg skal til et eller andet, scanning, jordemoder, snak på hospitalet ang. kejsersnit, endnu en scanning, jordmoder igen....jeg føler at min graviditet forløber fint og jeg ved ikke helt hvad lægen skal kunne gøre, som ikke bliver gjort i forvejen under scanninger og jordmoderbesøg. Men jeg har ikke taget den endelige beslutning endnu...føler på en måde, at det er "forkert" ikke at tage derhen, hvis du forstår...det forventes jo at man gør det, så det føles helt banebrydende at sige nej tak  

Anmeld

21. februar 2014

SjeBets

Vores læge har ikke lavet noget underlivs undersøgelser, og vil ikke sige jeg har sagt nej tak, men ærligt her med nr 3 har jeg glemt det

jeg ville blive noget knotten hvis min læge ringede rundt til jordmor og mig selv, for at udspørge om hvorfor jeg ikke kom... det er da et TILBUD ikke noget man skal gøre

Anmeld

21. februar 2014

Nemesis

har overholdt mine undersøgelser..men det har handlet mere om at jeg konstant har infektioner når jeg er gravid, så der er hele tiden kontrol, har haft vægt scanninger osv..så det har givet sig selv.

Anmeld

21. februar 2014

CaWi

Jeg var ved ALLE jm og læge besøg. Og næste gang vil jeg gøre det samme.

Jeg tænker, at din læge måske aldrig har oplevet, at en kvinde ikke kom til kontrol. Og hvis han har oplevet det, kan det være det måske være fordi der faktisk har været noget galt/at personon ville skjule noget?

Alt i alt tror jeg da bare din læge gerne vil vide hvorfor du ikke kom. Går ikke ud fra du har ringet til ham, for at fortælle at du ikke mente det var nødvendigt.
Måske er han også bare ekstra opmærksom/bekymret fordi han netop kender dig.

Når du ikke har ringet til ham og forklaret dig, så ville jeg altså ikke tage det så tungt. Frivilligt eller ej.

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

MetteS81 skriver:

Jeg ville også synes det var lidt mærkeligt, at din læge har ringet til din jordmoder?? Han burde vide, at det er frivilligt at komme. Hvis du synes det er ubehageligt at han har gjort det, så kunne du måske tage det op næste gang I ses, og spørge hvorfor han dog har ringet? Evt. forklare at du ikke har behovet denne gang, selvom det ikke burde være nødvendigt med en forklaring.

Jeg er 2. gangs gravid nu, og jeg har også tænkt tanken om at droppe lægebesøgene...jeg synes hele tiden jeg skal til et eller andet, scanning, jordemoder, snak på hospitalet ang. kejsersnit, endnu en scanning, jordmoder igen....jeg føler at min graviditet forløber fint og jeg ved ikke helt hvad lægen skal kunne gøre, som ikke bliver gjort i forvejen under scanninger og jordmoderbesøg. Men jeg har ikke taget den endelige beslutning endnu...føler på en måde, at det er "forkert" ikke at tage derhen, hvis du forstår...det forventes jo at man gør det, så det føles helt banebrydende at sige nej tak  

Ja det er meget grænseoverskridende at han kontakter jdm. 

Efter at havde snakket med min jdm der mere det stor omgang pjat fra min læges side, og hun mente bestemt han burde vide at læge og jordemor besøg er valgfrit. Herefter tog jeg det roligt og trak vejret dybt.

Var så til lægen )grundet infiktion i halsen i fjorten dage) hvor han strengt påpeger over for mig og min mand jeg citere: "at selvom lægekontrol under graviditet hedder sig at være valgfrit, så er det noget man virkelig ikke bør undlade og SLET ikke som professionel jordemor, sige til gravide er okay at udeblive fra." 

Hvorefter der bliver en lidt akavet pause... 

"Derudover har jeg strengt påpeget over for din jordemors leder at det skal de ikke råde andre gravide til." 

Både min mand og jeg er uden ord. Aner simpelthen ikke hvad jeg skal sige eller mene. (Det blev bragt på banen af ham trods det ikke var derfor jeg kom)  

Det er helt sikkert jeg skal have en ny læge, og det kan kun gå for langsomt.

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

SjeBets skriver:

Vores læge har ikke lavet noget underlivs undersøgelser, og vil ikke sige jeg har sagt nej tak, men ærligt her med nr 3 har jeg glemt det

jeg ville blive noget knotten hvis min læge ringede rundt til jordmor og mig selv, for at udspørge om hvorfor jeg ikke kom... det er da et TILBUD ikke noget man skal gøre

Jeg kopiere lige hvad jeg har svaret en anden 

Var til lægen (grundet infiktion i halsen i fjorten dage) hvor han strengt påpeger over for mig og min mand, jeg citere:

"at selvom lægekontrol under graviditet hedder sig at være valgfrit, så er det noget man virkelig ikke bør undlade og SLET ikke som professionel jordemor, sige til gravide er okay at udeblive fra."

"Derudover har jeg strengt påpeget over for din jordemors leder at det skal de ikke råde andre gravide til."

jeg er efterhånden ret sikker på jeg skal have ny læge.

Anmeld

21. februar 2014

Smil

Profilbillede for Smil

Jeg kan slet ikke lige lade være med at kommentere på denne tråd - jeg mener nemlig det stik modsatte

I forhold til, at du "kender" lægen privat, kan jeg godt forstå du finder det grænseoverskridende, at have vedkommende som læge, men så må du jo skifte og tage den ekstra transport tid med...

Men hvis man nu ser bort fra den omstændighed og ser på situationen generelt, synes jeg personligt, at det er betryggende, at der er et samarbejde mellem de forskellige fagfolk, da jeg anser det for en oplagt mulighed for at blive opmærksom på de kvinder/familier, som har behov for ekstra støtte i forbindelse med graviditet og børn... Ligesom jeg også synes, det er okay, at han nævner, at du har undladt at være til lægetjekkene.

Jeg håber ikke du tager mit svar ilde op, men jeg er for samarbejdet mellem diverse faggrupper, særligt når der også er et barn involveret

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

Jeg kan slet ikke lige lade være med at kommentere på denne tråd - jeg mener nemlig det stik modsatte

I forhold til, at du "kender" lægen privat, kan jeg godt forstå du finder det grænseoverskridende, at have vedkommende som læge, men så må du jo skifte og tage den ekstra transport tid med...

Men hvis man nu ser bort fra den omstændighed og ser på situationen generelt, synes jeg personligt, at det er betryggende, at der er et samarbejde mellem de forskellige fagfolk, da jeg anser det for en oplagt mulighed for at blive opmærksom på de kvinder/familier, som har behov for ekstra støtte i forbindelse med graviditet og børn... Ligesom jeg også synes, det er okay, at han nævner, at du har undladt at være til lægetjekkene.

Jeg håber ikke du tager mit svar ilde op, men jeg er for samarbejdet mellem diverse faggrupper, særligt når der også er et barn involveret

Tager det på ingen måde ilde op. Men undlod kun lægekontrollerne efter at egen jdm havde sagt go for det. 

Synes da også det fint der er sammenspil mellem de forskellige faggrupper. 

Men bliver ked af det skal være et stort problem at jeg har undladt to lægetjek under min anden graviditet, da jeg ikke har fundet det nødvendigt. (Begge graviditeter er forløbet uproblematisk). Hvis egen læge mente der var mulige problemer eller behov for ekstra støtte, går jeg da stærkt ud fra dette var blevet opdaget eller informeret da vi fik vores første for tre år siden.?  

Kan også informere om, at der er søgt ny læge. Dog har jeg aldrig oplevet problemer i forhold til at kende ham privat, og havde jeg vidst det ville være et krav at gå til diverse kontroller havde jeg da også gjort det, eller som nu havde søgt ny læge.

finder det dog utroligt grænseoverskridende at han kontakter min jdm uden at jeg er informeret først, om hans syn på sagen. 

Anmeld

21. februar 2014

SjeBets

Anonym skriver:

Jeg kopiere lige hvad jeg har svaret en anden 

Var til lægen (grundet infiktion i halsen i fjorten dage) hvor han strengt påpeger over for mig og min mand, jeg citere:

"at selvom lægekontrol under graviditet hedder sig at være valgfrit, så er det noget man virkelig ikke bør undlade og SLET ikke som professionel jordemor, sige til gravide er okay at udeblive fra."

jeg er efterhånden ret sikker på jeg skal have ny læge.

Jeg havde skiftet, og kan heller ikke tro at det er sååååå unormalt at nogle vælger det fra kender flere dog ofte flergangsfødene som også har glemt det eller valgt det fra, i og med at de gange jeg selv har været til lægen har de ikke gjort noget som jordmoderen ikke også tjekkede så for mig var det tidsspille at sidde og vente på at komme ind til lægen der ALTID er forsinket hos os

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.