"plukkeveer allieerde i 12 uge?"
Hej.
Jeg er 2. Gangs gravid i uge 12 og lider af hyppige plukveer . Jeg har en rolig hverdag og mærker dem oftest når jeg slapper af.
Lægen har bare bedt mig om ikke at løbe for meget på trapper osv, men jeg er så bange for at gå i "fødsel" eller få en spontan abort som det vel er så tidligt.... Hvad kan jeg gøre? Jeg har ikke blærebetændelse . Er det normalt det jeg oplever?
Charlottes svar
Kære Du
Vi plejer jo at aige, at plukkeveer er livmoderen der "øver" sig på at skule føde, og lige præcis det skulle din livmoder jo nødigt. Plukkeveer kommer senere i graviditeten, og tit er kvinder der har født før, mere plaget af plukkeveer end kvinder der er gravide for første gang.
Det er fint at du har fået undersøgt om du har blærebetændelse, måske skulle undersøgelsen gentages, så man er helt helt sikker på at det alligevel ikke er blærebetændelse.
Jeg kan jo ikke vide, om du kan ha' plukkeveer allerede i 12 uge, men jeg tvivler faktisk på om det kan lade sig gøre. Men at du har noget du er generet af, det kan jeg jo læse af din mail. Har du smerter, eller har du bare en følelse af at det strammer? Bløder du? Går det i ro når du slapper af, eller er det uændret? Er der en regelmæssighed eller kommer og går fornemmelserne som vinden blæser? Er fornemmelserne knyttet til før/efter toiletbesøg? Ja, der er sikkert mange flere spørgsmål, jeg mangler at få belyst for at jeg skal kunne danne mig et bedre billede af dine symptomer og for at kunne svare dig ordentligt på dig sprørgsmål.
Jeg mener som sagt ikke at man kan have plukkeveer så tidligt, men selvom jeg ikke før har hørt om det, så vil jeg da ikke udelukke at det kan forekomme.
Hvis det er plukkeveer, og hvis det hverken er regelmæssigt eller smertefuldt, så plejer vi jo at sige at så kan man roligt slappe af og ikke være nervøs.
Jeg mener ikke at det er helt normalt det som du kan mærke, så er spørgsmålet jo bare om der sker noget, eller om du bare har det sådan. prøv at få en snak med din klæge igen, prøv igen at få undersøgt din urin, og ellers skriv igen med en mere udførlig beskrivelse af dine symptomer. Alternativt er jo at få lavet en scanning.
Jeg håber du kan bruge mit svar indtil videre, og du er naturligvis meget velkommen til at skrive igen.
mange hilsner Charlotte,
www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk