Anonym skriver:
Det her virker som et stort tabu og det er også meget, meget hårdt at erkende. Men jeg overvejer at lade min 4-årige søn flytte hjem til sin mormor. Jeg har haft depressio efter fødslen og fået hjælp og haft en god periode i 2 år, men det sidste halve år har simpelthen været så hårdt. Jeg har næsten ingen overskud mere, jeg er udmattet, ked af det og har ofte konflikter med min søn om opdragelse, altså med at få ham til at gøre hvad jeg siger og den slags. Hans far oplever slet ikke det samme, han er mere tydelig og mere fast. Men han er meget travlt optaget af sit arbejde. Så jeg har haft følelsen af at være meget alene.
Børnehaven har nu henvist mig til familieafdelingen i vores kommune, fordi jeg simpelthen er så usikker på alting og ked af det. Egentlig tænkte de, at det tværfaglige team og evt psykolog kunne være en god hjælp for os, men jeg er faktisk ved helt at opgive at være mor.
Ved godt at det er nogle tunge emner, men vil meget gerne høre andres erfaringer. Har nogen følt i har ramt bunden og alligevel er kommet ovenpå og hvordan? Har nogen gode erfaringer med familierådgivningen ? Eller er det bare tvangsfjernelse og andre ulykker?
nu har jeg læst hele tråden og jeg kan desværre slet ikke hjælpe ift. erfaring.
jeg har dog en fætter, hvis forældre har overtaget meget af forældrerollen og desværre har pigen ikke så meget famlie, så den befriende og elskelige rolle som bedsteforældre ofte spiller, har hun mistet.
Dvs hun har en mor, der ikke har ressourcer til hende, en far der ikke rigtig er moden til at tage sig af hende og et holde bedsteforældre, der agerer forældre. Så i min optik mangler hun bedsteforældrene som det fristed, det kan være for børn og det er rigtig ærgerilgt synes jeg.
Når det er sagt, så aner jeg ikke hvad der vil være bedst for lige præcis jeres familie.
Men jeg tænker der er flere problemer her
1) dig og manden - han er nødt til at forstå alvoren i det her, så I i fællesskab kan træffe den rigtige beslutning
2) den beslutning skal 100% træffes ud fra barnets tarv! så jeg vil bare anbefale at bruge dette fokus som fundamentet for jeres beslutning
Jeg synes du har nogle rigtigt goe og kvalificerede overvejelser omkring mulighederne og jeg håber I kan finde den løsning, der fungerer bedst for jer

ps. barnets tarv afhænger jo i høj grad også af forældrenes tarv, hvorfor du absolut må huske dig selv i ligningen også og se på hvordan I (som forældre) kan skabe nogle rammer, der giver DIG overskud til at være der for dit barn på bedst mulig vis.