Ekstreme samlere eller grænsende dertil...!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2014

lille-fisen

Jeg må nok indrømme at jeg er enig med trådstarter - ikke at alt skal være pænt, rent, super ryddeligt for at det er godt nok, men i mine ører klinger det du beskriver ikke særligt godt. En ting er den hverdagsrod som vi alle har hos os - noget andet er hvis det er så rodet at det er lidt uhumsk.

Men var det mig ville jeg faktisk lade tvivlen komme til dem til gode og prøve at lave en aftale hvor du er med hjemme ved dem - nu har du jo kun luret ind af vinduerne og jeg tror det ville være godt at komme indenfor og få en fornemmelse for hvordan tingene kører derhjemme. Måske er det en god familie der har styr på tingene og deres hunde osv. eller måske får du ret i dine fordomme, men under alle omstændigheder synes jeg det er synd at lukke af for den mulighed inden den er prøvet af en enkelt gang.

Hvis den snak om at din søn ikke må komme derhjem virkelig bliver aktuel, så er den måske også nemmere at tage når man rent faktisk har været i hjemmet, så den ikke kun bliver baseret på de fordomme/indtryk du umiddelbart har af dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2014

lineog4

lille-fisen skriver:

Jeg må nok indrømme at jeg er enig med trådstarter - ikke at alt skal være pænt, rent, super ryddeligt for at det er godt nok, men i mine ører klinger det du beskriver ikke særligt godt. En ting er den hverdagsrod som vi alle har hos os - noget andet er hvis det er så rodet at det er lidt uhumsk.

Men var det mig ville jeg faktisk lade tvivlen komme til dem til gode og prøve at lave en aftale hvor du er med hjemme ved dem - nu har du jo kun luret ind af vinduerne og jeg tror det ville være godt at komme indenfor og få en fornemmelse for hvordan tingene kører derhjemme. Måske er det en god familie der har styr på tingene og deres hunde osv. eller måske får du ret i dine fordomme, men under alle omstændigheder synes jeg det er synd at lukke af for den mulighed inden den er prøvet af en enkelt gang.

Hvis den snak om at din søn ikke må komme derhjem virkelig bliver aktuel, så er den måske også nemmere at tage når man rent faktisk har været i hjemmet, så den ikke kun bliver baseret på de fordomme/indtryk du umiddelbart har af dem.

Egentlig heller ikke fordi jeg er uenig hvis der er uhumsk eller måske i højere grad hvis det virker som der ikke er styr på noget og mit barn derfor ikke vil være under ordentlig opsyn.

Det der provokerer mig er at det også er nødvendigt at kommentere på en andens legekammerats hjem og at de da heldigvis havde haft tid til at få mere orden....  

Havde startindlægger kun handlet om den familie med tvillinger er jeg ikke sikker på jeg havde haft noget at skrive, men bliver provokeret af den vurdering af to familier (måske fordi jeg kunne være familie nummer 1 og virkelig ville være stødt og ked af det hvis jeg blev vurderet af de forældre der kommer med deres poder - ja egentlig så stødt så jeg kunne friholde mig fra invitere i fremtiden)

Anmeld

23. januar 2014

lille-fisen

lineog4 skriver:

Egentlig heller ikke fordi jeg er uenig hvis der er uhumsk eller måske i højere grad hvis det virker som der ikke er styr på noget og mit barn derfor ikke vil være under ordentlig opsyn.

Det der provokerer mig er at det også er nødvendigt at kommentere på en andens legekammerats hjem og at de da heldigvis havde haft tid til at få mere orden....  

Havde startindlægger kun handlet om den familie med tvillinger er jeg ikke sikker på jeg havde haft noget at skrive, men bliver provokeret af den vurdering af to familier (måske fordi jeg kunne være familie nummer 1 og virkelig ville være stødt og ked af det hvis jeg blev vurderet af de forældre der kommer med deres poder - ja egentlig så stødt så jeg kunne friholde mig fra invitere i fremtiden)

Ja det kan jeg sådan set godt forstå og give dig ret i  Vi kan da også sagtens have nogle ting til at stå og rode lidt herhjemme - specielt hvis vi er i gang med et eller andet projekt. Det grundlag synes jeg også det er lidt tyndt at dømme en familie ud fra. 

Anmeld

23. januar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg bliver lige nødt til at vende en situation med jer, da jeg har svært ved at se hvad jeg skal gøre med den. 

Min søn går i børnehave og der er rigtig mange der gerne vil lege med ham - og jeg er åben for legeaftaler og er glad for at de har lyst til at være sammen med min søn. Jeg tænker at vi skiftes til at lægge hus til, folk vil normalt gerne være hjemme - og børnene have legekammerater med hjem. Indtil videre har vi været til to legeaftaler med hans bedste ven, de boede lidt rodet men ikke noget jeg sådan ville kimse det store af (var lige forbi den anden dag og der havde de haft tid til at sortere/smide ud etc. så der var helt ryddeligt) Der ville jeg være helt rolig med at Elias var selv uden mig. Den første gang kan jeg godt lide at een af forældrene er med, ja hvis ikke begge hvis de kan  både hvis legeaftaler er herhjemme eller hos det andet barn. 

Nu er det sådan at der er et sæt tvillinger på hans stue som han leger super godt med og de vil hinanden - også legeaftaler hjemme hos en af os. MEN her kommer det grimme MEN.... 

Jeg har været forbi før hvor de boede før jeg vidste at det var dem der boede der idet der løb to hunde rundt uden opsyn tæt på en vej dog på en mark og ville høre om det var deres. Det viste sig så de havde tre hunde, to løb frit omkring og den tredje stod i vindueskarmen da jeg kom derop og bankede på (tvillingerne startede i midten af sidste år) Nuvel der var ingen der lukkede op og jeg bemærkede et værre rod både udenfor og indenfor. Har I set de Ekstreme Samlere-programmer i tv?! Så grelt er det ikke, men det nærmer sig og her er det jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op - for det er ikke et hjem jeg bryder mig om at Elias skal være selv og jeg har ikke ret meget lyst til at besøge dem heller. Var deroppe idag da der lå en død tyr i indhegningen nede ved vejen på deres mark idag og det ville jeg fortælle dem hvis ikke de selv havde set det. Det havde de ikke, men var ikke hjemme. Det var deres tre hunde bemærkelsesværdigt heller ikke. Og jeg kiggede ind (de har ingen dørklokke og jeg er i tvivl om hvilken dør der er hoveddøren. Så bankede på vinduerne og så hvordan der så ud indenfor og det er virkelig ikke rent hverken ude eller inde, så intet har ændret sig der i flere måneder. 

Her er det jeg beder om råd - kan jeg kun "forlange" at de leger hos os? Og skal jeg fortælle grunden til hvorfor jeg ikke mener vi skal være hos dem. Jeg ved børnene er ligeglade, men det er mit ansvar som mor At sikre mit barns helbred Bedst muligt og hans sikkerhed. Og jeg er absolut ikke forskrækket overfor rod, på ingen måde - men det der er ikke bare rod. Det er som en losseplads. Men absolut ikke nok til en indberetning, men bare heller ikke et sted hvor jeg syntes min søn skal være.. 

Og tvillingerne har det sidste halve år ikke været uden snotnæse i børnehave, det løber og løber i store grønne plamager hver dag og at tørre næse gør de ikke så meget i, udover i ting de kommer i kontakt med - men er så småt ved at lære det. Nogen kan jo bare være kronisk forkølede men det bestyrker bare min fornemmelse om hjemmets renhed, hvis man kan kalde det det. 

Hvad ville I gøre?! Se igennem fingre med det, sige det som det er eller noget tredje.... 

De vil virkelig gerne lege sammen Og jeg vil ikke forhindre det. 

Det er jo umådeligt svært at vurdere ud fra dine beskrivelser, hvor slemt, det er. Du nævner "ekstreme samlere" - men tilføjer, at "så grelt er det ikke" - og det er "absolut ikke nok til en indberetning". Og dine standarder kan jo være helt anderledes end mine. 

Men når du så også fortæller om bedstevennens forældre, hvis rod du ikke sådan ville kimse det STORE af - og om et nyligt besøg, hvor du konstaterede, at nu var der helt ryddeligt - så får jeg det lidt stramt med din tilgang til andres hjem og tænker, at du har et i mine øjne overdrevent fokus på de fysiske rammer. 

Der er dele af din beskrivelse af "det beskidte hjem", jeg ikke forstår. Vores ene hund kravler også op i vindueskarmen - er det slemt? Hvorfor var det bemærkelsesværdigt, at hundene ikke var hjemme forleden? 

Jeg synes, det er svært at bedømme, om din søns helbred og sikkerhed reelt vil være i fare ved et besøg der - eller om du overreagerer. Jeg ville i dit sted tage med på et første besøg og så vurdere derfra, om det virkelig er så slemt. Ikke mindst ud fra, hvordan din søn har det, mens I er der. 

Anmeld

23. januar 2014

Mor til Majbørn

... du siger da bare:

'Ja vi kan godt lege idag, men så er det nødt til at være hjemme hos os. Men det er også helt fint fordi jeg er hjemme hele dagen'.

Punktum.

Du behøver ikk sige noget om deres rod, eller hunde eller noget.

Og enhver med tvillinger ville sikkert synes det var superfedt at få dem ud af huset en eftermiddag

Anmeld

23. januar 2014

Tin

Profilbillede for Tin

Jeg bliver lige nødt til at vende en situation med jer, da jeg har svært ved at se hvad jeg skal gøre med den. 

Min søn går i børnehave og der er rigtig mange der gerne vil lege med ham - og jeg er åben for legeaftaler og er glad for at de har lyst til at være sammen med min søn. Jeg tænker at vi skiftes til at lægge hus til, folk vil normalt gerne være hjemme - og børnene have legekammerater med hjem. Indtil videre har vi været til to legeaftaler med hans bedste ven, de boede lidt rodet men ikke noget jeg sådan ville kimse det store af (var lige forbi den anden dag og der havde de haft tid til at sortere/smide ud etc. så der var helt ryddeligt) Der ville jeg være helt rolig med at Elias var selv uden mig. Den første gang kan jeg godt lide at een af forældrene er med, ja hvis ikke begge hvis de kan  både hvis legeaftaler er herhjemme eller hos det andet barn. 

Nu er det sådan at der er et sæt tvillinger på hans stue som han leger super godt med og de vil hinanden - også legeaftaler hjemme hos en af os. MEN her kommer det grimme MEN.... 

Jeg har været forbi før hvor de boede før jeg vidste at det var dem der boede der idet der løb to hunde rundt uden opsyn tæt på en vej dog på en mark og ville høre om det var deres. Det viste sig så de havde tre hunde, to løb frit omkring og den tredje stod i vindueskarmen da jeg kom derop og bankede på (tvillingerne startede i midten af sidste år) Nuvel der var ingen der lukkede op og jeg bemærkede et værre rod både udenfor og indenfor. Har I set de Ekstreme Samlere-programmer i tv?! Så grelt er det ikke, men det nærmer sig og her er det jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op - for det er ikke et hjem jeg bryder mig om at Elias skal være selv og jeg har ikke ret meget lyst til at besøge dem heller. Var deroppe idag da der lå en død tyr i indhegningen nede ved vejen på deres mark idag og det ville jeg fortælle dem hvis ikke de selv havde set det. Det havde de ikke, men var ikke hjemme. Det var deres tre hunde bemærkelsesværdigt heller ikke. Og jeg kiggede ind (de har ingen dørklokke og jeg er i tvivl om hvilken dør der er hoveddøren. Så bankede på vinduerne og så hvordan der så ud indenfor og det er virkelig ikke rent hverken ude eller inde, så intet har ændret sig der i flere måneder. 

Her er det jeg beder om råd - kan jeg kun "forlange" at de leger hos os? Og skal jeg fortælle grunden til hvorfor jeg ikke mener vi skal være hos dem. Jeg ved børnene er ligeglade, men det er mit ansvar som mor At sikre mit barns helbred Bedst muligt og hans sikkerhed. Og jeg er absolut ikke forskrækket overfor rod, på ingen måde - men det der er ikke bare rod. Det er som en losseplads. Men absolut ikke nok til en indberetning, men bare heller ikke et sted hvor jeg syntes min søn skal være.. 

Og tvillingerne har det sidste halve år ikke været uden snotnæse i børnehave, det løber og løber i store grønne plamager hver dag og at tørre næse gør de ikke så meget i, udover i ting de kommer i kontakt med - men er så småt ved at lære det. Nogen kan jo bare være kronisk forkølede men det bestyrker bare min fornemmelse om hjemmets renhed, hvis man kan kalde det det. 

Hvad ville I gøre?! Se igennem fingre med det, sige det som det er eller noget tredje.... 

He he....

Har 5 børn,2 hunde og 1 kat. Bor på en meget gammel kalket ejendom. Kalken falder af, vores vinduer trænger til udskiftning, i stuen har vi gipsloft...det er gammelt og fyldt med huller efter nåle fra børnenes julepynt....blandet med fluelorte.

Vores ene hund har gnavet lidt i vores gamle brune køkkendør, og ungernes tøj og sko flyder oftest midt på gulvet i vores ALT for lille gang. Og leder man længe, ligger katten der nok et sted:-)

Vores sofa var engang sandfarvet...det er den endnu, tilsat alle regnbuens farver fra da mindste mand skulle tegne. På køkkengulvet...og hele vejen ind i stuen ligger der klodser,Barbie,biler og måske et par sokker.

Måske også mit kaffestel står i dukkekrogen!?

ja vi rodder lidt:-D men ungernes venner er altid velkommen her og de elsker at kommer her. Vi har nemlig altid tid til at bage med dem, lege,spille osv. Og der er ingen der får skæld ud over fedtede finger eller spildt mælk. Her må børn være som børn er....totalt afslappet og åbensindet:-)

Tror vi efterhånden går ALT ALT for meget op i hvad der er pænt,at leve op til idealet, både hvad angår hjemmet, os som forældre, vores alt for perfekte børn i det perfekte tøj, at vi helt glemmer hvad der faktisk er vigtigt.

Drop alle de bekymringer og slap dog lidt af:-)

Anmeld

23. januar 2014

Carina:-)

Anonym skriver:

Hvordan kan du observere rod indefor når de ikke var hjemme?

Du er vist lidt for nysgerrig og emsig.Siden du føler trang til at glo ind af andre folks vinduer.

Find dig en hobby -

Jeg bryder mig ikke selv om rod,men at kommentere andres måde at leve på,og åbenbart have så travlt at du kan konstatere hvor rent deres hjem er UDEN de er hjemme -vidner om at du har stået og trykket næsen imod deres ruder.

Helt ærligt 

Vær du glad for der er nogen der gider dit barn.Og så gå lidt mindre op i hvordan andre bor. 

Anmeld

23. januar 2014

TNBC

Anonym skriver:

Jeg kan sige at jeg ville blive rigtig fornærmet, hvis jeg blev dømt for hvordan mit hus så ud, rodet eller ej.. Dømmer du også folk på deres udseende?? Deres påklædning?

hvordan kan du danne et billede af en familie ved at kigge ind af deres vinduer? Uden at se hvordan de er, hvorfor deres hus ser sådan ud?? Der kan jo være en grund, selvom at der er gået måneder..

Hvad med at give dem en chance og lær dem at kende før du begynder at dømme dem som ekstreme samlere og at det er farligt at være der..
Rod behøver ikke betyde fare. og bare fordi de er snottede hele tiden. Det er noget nogen bare er hele tiden, det kan ske i de reneste hjem, fordi de er sammen med andre børn og er ude steder..

Anmeld

23. januar 2014

Dinsen

jeg bliver altså nød til at kommentere på at du kigger ind vinduet, om du ikke ved hvilken dør du ska bruge eller ej, så må man banke på hver dør, og hvis ingen åbner op, ja så er der ingen hjemme, de er måske i bad, eller andet så besøg ik li er på sin plads..

jeg ville blive sur hvis jeg opdagede der var en der lurede ind af mit vindue.....

og ja, hos os er er nok også rodet...

men der for ikke at sige at man ikke ska være opmærksom på om det er sundhedsskadeligt.....men vi har alle forskellige holdninger til hvordan hjemmet ska se ud...

min søn har stor set også været snottet det sidste halve år, gad vide hvor mange forældre der dømmer os

Anmeld

23. januar 2014

isabellasmor

Som en anden skriver, så synes jeg også det er meget svært at vurdere hvad der egentlig er tale om her. Din overskrift hedder ekstreme samlere, eller grænsende dertil, og du nævner også selve programmet. Men huset vurdere du til ikke at være slemt nok til en indberetning? Altså, snakker vi om samme program, så snakker vi om hjem der er så forfaldne og beskidte, at de ikke er beboelige for hverken dyr eller mennesker, SLET ikke børn! .... Så hvad er der egentlig snak om her? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.