Hvorfor er det ok at sige folk er for tynde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.806 visninger
28 svar
20 synes godt om
3. januar 2014

Annette A

Og ikke hvis folk er for runde? Undrer mig lidt fordi jeg efter et større vægttab har tabt mig lidt mere end jeg skal og i øjeblikket konstant hører folk sige: Nu skal du da ikke tabe dig mere eller hvorfor løber du når du er så tynd. Da jeg var for stor var der ingen der sagde noget andet end nogle enkelte der syntes det klædte mig at have lidt mere sul på kroppen. Skal siges jeg er spinkel af bygning og kommer let til at se rund ud hvis jeg vejer bare et for kilo for meget.

Men ærgeligt talt bliver jeg lidt irreteret for hvis nu jeg vil være meget slank er det vel min egen sag og det er da både farligt at blive for tyk som for tynd hvis det er mit helbred de tænker på. Jo jeg kan godt selv se jeg er for tynd nu ligesom jeg godt kunne se det da jeg var tyk, men ingen sagde noget dengang, men nu er selv postmanden begyndt at stikke til mig om min nuværende vægt.

Hvad skal man svare og synes I det er ok at sige til folk de er for tynde og for tykke eller skal man helt blande sig udenom?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2014

Elbæk

Annette A skriver:

Og ikke hvis folk er for runde? Undrer mig lidt fordi jeg efter et større vægttab har tabt mig lidt mere end jeg skal og i øjeblikket konstant hører folk sige: Nu skal du da ikke tabe dig mere eller hvorfor løber du når du er så tynd. Da jeg var for stor var der ingen der sagde noget andet end nogle enkelte der syntes det klædte mig at have lidt mere sul på kroppen. Skal siges jeg er spinkel af bygning og kommer let til at se rund ud hvis jeg vejer bare et for kilo for meget.

Men ærgeligt talt bliver jeg lidt irreteret for hvis nu jeg vil være meget slank er det vel min egen sag og det er da både farligt at blive for tyk som for tynd hvis det er mit helbred de tænker på. Jo jeg kan godt selv se jeg er for tynd nu ligesom jeg godt kunne se det da jeg var tyk, men ingen sagde noget dengang, men nu er selv postmanden begyndt at stikke til mig om min nuværende vægt.

Hvad skal man svare og synes I det er ok at sige til folk de er for tynde og for tykke eller skal man helt blande sig udenom?

Folk bliver vel bekymrede for at du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse, eller har fået et manipuleret billede af dig selv. Jeg har selv en veninde der gik fra at være overvægtig til nu at være undervægtig, og hende stikker jeg tit til, fordi hun glemmer lidt at spise, og træner som en sindssyg, og hun har fået et stort had til mad. 

Man bliver automatisk bekymret for folk der går meget ned i vægt, men det er kun fordi de vil dig det godt

Anmeld

3. januar 2014

Annette A

Elbæk skriver:

Folk bliver vel bekymrede for at du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse, eller har fået et manipuleret billede af dig selv. Jeg har selv en veninde der gik fra at være overvægtig til nu at være undervægtig, og hende stikker jeg tit til, fordi hun glemmer lidt at spise, og træner som en sindssyg, og hun har fået et stort had til mad. 

Man bliver automatisk bekymret for folk der går meget ned i vægt, men det er kun fordi de vil dig det godt

Jo og det kan jeg til dels godt forstå. Men når man nu selv har kæmpet for sit vægttab og så får af vide man er for tynd bliver man nok lidt frustreret og det er jo heller ikke sundt at veje for meget. Men det var også bare en tanke fordi det ligesom er acceptabelt at sige det når man er for tynd og ikke når man er for tyk. Men kan godt følge dig og du har helt sikkert ret i at det kun er velment.

Anmeld

3. januar 2014

Elbæk

Jo og det kan jeg til dels godt forstå. Men når man nu selv har kæmpet for sit vægttab og så får af vide man er for tynd bliver man nok lidt frustreret og det er jo heller ikke sundt at veje for meget. Men det var også bare en tanke fordi det ligesom er acceptabelt at sige det når man er for tynd og ikke når man er for tyk. Men kan godt følge dig og du har helt sikkert ret i at det kun er velment.

Ja men problemer er tit at man bliver FOR tynd, fordi ens billede af sig selv stadig er til den gode side af de forkerte kilo. Og det er egentlig kun omverdenen der kan se det, i ens egne øjne er man stadig for stor

Tag det som en kompliment, det er bare folk der vil dig det godt. Selvom det kan være så træls at høre hele tiden.

Og folk nævner det nok mest når man taber sig fordi der kan man se mest syg ud, end som lidt større.

Anmeld

3. januar 2014

stjernehimmel

Annette A skriver:

Jeg tror folk er bange for du ik selv kan se du har tabt dig og hvor meget...

personligt ser jeg jeg stadig en på 110 kg når jeg kigger i spejlet og gjorde jeg os da jeg var helt nede på 52kg.. Og ku forstille mig folk er bange for du muligvis ik selv kan se hvor tun du er..

Anmeld

3. januar 2014

Annette A

stjernehimmel skriver:

Jeg tror folk er bange for du ik selv kan se du har tabt dig og hvor meget...

personligt ser jeg jeg stadig en på 110 kg når jeg kigger i spejlet og gjorde jeg os da jeg var helt nede på 52kg.. Og ku forstille mig folk er bange for du muligvis ik selv kan se hvor tun du er..

Ja måske og man tænker jo også over om de har ret. Men ja du har ret i at man bliver meget fastlåst i sit selvbillede. Men sålænge man selv kan se det er det jo nok ikke så slemt. For jo kan godt selv se det og bryder mig heller ikke om når vægten kommer under de 50. Så er opmærksom på at jeg skal holde en minimumsvægt på 50 så det ikke kører af sporet. Men ja du har sikkert ret i at de lige vil høre om man selv er opmærksom på hvor man er nået til i processen og også kan stoppe igen.

Anmeld

3. januar 2014

M (:

Annette A skriver:

Jeg kender udemærket følelsen og den er ikke rar! 

Vh en, som har tabt sig til et bmi på 21 gennem sund kost og gennemsnitligt 3 x ugentlig træning, og alligevel får af vide, at jeg ser afpillet ud og træner for meget. 

Anmeld

3. januar 2014

Annette A

M (: skriver:

Jeg kender udemærket følelsen og den er ikke rar! 

Vh en, som har tabt sig til et bmi på 21 gennem sund kost og gennemsnitligt 3 x ugentlig træning, og alligevel får af vide, at jeg ser afpillet ud og træner for meget. 

Ja det frustrende. Specielt når man er glad for sin nye livsstil og føler sig godt tilpas i sin krop og sit tøj. Men måske er det fordi folk tror man er blevet besat af vægt og træning som andre i tråden skriver men man bliver jo lidt trist når man selv oplever det som en succes.

Men tillykke med resultatet skal det lyde herfra.

Anmeld

3. januar 2014

Papillon

Det er et svært spørgsmål. Det kommer nok an på hvor tæt relationen er, og hvordan det bliver fremlagt.

Jeg har selv gennemgået et vægttab fra 75 til ca. 60 kg. Da jeg begyndte at nærme mig de 60 kg, kom folk også pludselig med kommentarer på, at jeg godt nok var blevet tynd og pas nu på og lignende. Gud hvor er det da træls at høre på, når man har gjort noget godt for sig selv og sit selvværd!

Det sjove er, at min kæreste, der har lært mig at kende i den krop og med den vægt, jeg har nu (det vil så sige før jeg blev gravid), synes jeg er, som jeg skal være. Han siger ikke, at jeg er for tynd, hvilket jeg heller ikke mener han eller andre har grund til. Det samme gælder mine nye klassekammerater, de kommenterer heller ikke på min størrelse, som de gamle, der kendte mig før vægttabet, gjorde.

Måske fastholder menneskene omkring dig blot billedet af " dig, som du så ud før", og de også lige skal have tid til at vænne sig til vægttabet?

Anmeld

3. januar 2014

Giraffen

Annette A skriver:

jeg synes faktisk ikke at problemet er at de  tør sige at du er for tynd, men nærmere at de ikke tør sige hvis du er for tyk

når det så er sagt, så er der en respekt og måde med alting og jeg er af den overbevisning at man må sige ALT til hinanden hvis man mener det af inderlighed, kærlighed og respekt! gør man ikke det skal man holde munden lukket, lige meget hvad man har tænkt sig at sige - altså ift vægt, helbred osv

så jeg ved, at min mor mener det med 100% kærlighed når hun siger "nu er du ved at være for tynd" til mig - og jeg tager det til mig, fordi jeg ved hun kan se det bedre end jeg kan

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.