Jeg havde en samtale med børnehaven i går, fordi jeg er den frustrerede mor til 3,5 årig dreng. Har en helt masse lyserøde illusioner i mit hoved om at være ven og rådgiver over for min søn og ikke en autoritær person. Da jeg selv har følt mig tromlet af mine forældre ind imellem som barn. Blevet tillagt roller, fået deres meninger presset over hovedet og bare ikke er blevet rummet særlig meget. Så min dreng har fået lov til selv at vælge tøj, til at lege med maden, ser tegnefilm, når han spiser, ekstra godnat historie, ind imellem har han sågar tegnet på væggene, fordi jeg har tænkt, at det er vigtigt ikke at begrænse hans indslag.
MEN meget stort men. Illusioner møder virkelighed, når der er ting min søn skal (vintertøj, hårvask, negleklipning, sove om natten) ting som han ikke kan bestemme selv. SÅ går han i baglås og stikker af, råber, skriger, slår og sparker og nikker skalder. Det kommer nærmest bag på ham, at han ikke bare kan beslutte alting selv. Og det ender tit med at mit temperament løber af med ham, så jeg selv råber og skriger. Men det er jo mig selv jeg bebrejder, for det er jo mig der har lært ham, at der ikke findes grænser. Og jeg får da så dårlig samvittighed over at råbe af mit barn.
Nu har jeg indset, at det egentlig er meget sort-hvidt, enten er det laissez-faire over hele linjen og så må jeg finde mig i at blive skreget af, eller affinde mig med, at barnet bestemmer. Eller at jeg begynder at sætte grænser og så må jeg tåle/ignorere de ekstra skrigeture til, han har lært, at det er de voksne der bestemmer.
Min mand og børnehaven mener det sidste. Fordi han selvfølgelig skal lære at begå sig, indordne sig under sociale forhold og følge regler. Men ork får en dårlig smag i bunden og mange minder om mine egne forældre og deres autoritære syn på alting. Har nok mere et selvbillede af en ung, rummelig og kærlig mor.
Anmeld