Anonym skriver:
Hej, jeg er ny her på baby.dk, men vidste ikke lige hvor jeg ellers skulle søge hen.
Min skønne kæreste og jeg har været sammen i 4 dejlige år.
Jeg er 20 år gammel og hun 19. Vi er altid blevet betragtet som et meget modent og ansvarsfuldt par, med massere af kærlighed i forholdet. Vi er begge på elevløn, det vil sige vi til sammen ca har 14.000 udbetalt.
Vi bor hos hendes forældre og har gjort det i 3 år. Vi står selvfølgelig skrevet op til lejlighed og har gjort det i 2 års tid, men har ikke haft held med det endnu.
Min kæreste er meget allergisk over for P-piller, P-stav og hvad der nu findes, og har derfor altid benyttes os af kondom.
Igår kom hun og fortalte mig at hendes mens var forsinket i 3 dage, og at den ellers altid plejer at være der til tiden. Vi tog sammen en graviditetstest og den var positiv. Jeg var ovenud lykkelig, og hun var også meget overvældende glad.
Problemet er vi er unge, og bor hos hendes forældre. Vi ønsker kun at beholde dette barn og dette meget store ansvar, men hvad skal vi stille op. Det vil knuse mit hjerte, hvis hun skal op og have fjernet dette barn, og jeg ved hun vil blive meget ulykkelig. Hvad skal vi gøre? Det jo meget uansvarligt at få et barn som hjemmeboende, men vi vil virkelig ikke ha fjernet det lille liv.
Er der nogle som kan give os et godt råd, vi har brug for det.
Nu er der mange der har givet dig råd omkring boligsituationen, så jeg vil prøve at komme lidt ind på det andet emne, nemlig at få et barn som ung og studerende.
Et barn er lig med ekstra udgifter, ingen tvivl om det, men et barn behøves ikke være så dyrt.
Jeg synes at i nu, når i er hjemmeboende, skal begynde at sætte penge til side til det, der skal købes inden barnet kommer. Det er barnevogn, seng, tøj, pusleting osv, og i kan sagtens købe tingene brugt, eller måske i kender nogen hvor i kan arve tøj f.eks?
Vi har en 2 årig, og hun skal selvfølgelig have tøj, bleer, legetøj osv, og det løber op, men ved at prioritere pengene lidt anderledes og ved at lave et rådighedsbudget hver måned, har i bedre kontrol over div. udgifter.
Vi er begge studerende, og har derfor ikke så mange penge, men der er flere former for støtte man kan få, når man har et barn og har lav indtægt. F.eks kan i få friplads i vuggestue/dagpleje, i kan få højere boligstøtte når nu engang i flytter og hver tredje måned får i børnepenge, der de første 2 år er omtrent 4000 kroner. Børnepengene kan i så vælge at bruge på de nødvendige ting til barnet, tøj, sko osv.
Jeg synes absolut ikke at en lav indtægt betyder at man ikke kan få børn. Jeg kender studerende, der har 2, 3, 4 børn, og hvis de kan få det til at løbe rundt med lejlighed, bil osv, så skal i nok også klare jer

Det er noget af en omvæltning at finde ud af, at man skal være forældre, når det ikke er planlagt, og jeg tror at det nok ikke helt er sunket ind hos jer endnu. I har en masse tanker, men et barn er en så fantastisk berigende gave, at når i om nogle måneder står med barnet i hænderne, vil det være det værd

Du virker til at være meget moden, og jeg synes det er flot at du tager ansvar

i skal nok klare det

Held og lykke med det hele, og et stort kram