Anonym skriver:
Hej jeg er ny herinde.
som overskriften siger så er jeg gravid med en hash misbruger Og det er så bekymrende. Graviditeten var ikke planlagt, men valgte alligevel at beholde det. Mit spørgsmål er om i tror at kommunen vil gå ind blande sig, evt tvangsfjernelse hvis jeg valgte at flytte sammen med faren til barnet, da vi har det godt sammen. Har tænkt og tænkt over det for føler ikke selv det er ansvarligt? Men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal fortælle ham det på en ordentlig måde at det måske ikke er en god idé at flytte sammen pga af hans misbrug så længe han ikke er i behandling, skal også lige siges at han selvfølgelig ikke får lov til at ryge i mit hjem! Håber på nogle svar, mvh en bekymrede kommende mor.
Kære dig, jeg bliver så ked af det på dine vegne når at jeg læser dit indlæg og alle mine alarmklokker ringer.
Jeg genkender tydeligt dine spekulationer fra da jeg var kærester med min eks. Og mit indlæg her er derfor også baseret på de erfaringer jeg har gjort mig.
En ting er at din kæreste har et hashmisbrug, behandler han dig ellers godt ?
Min ekskærestes misbrug medførte MANGE ulemper i forhold til at bo sammen og i forhold til at skulle stifte en familie.
Det første lange stykke tid var alt vidunderligt, vi var forelskede og alt var fantastisk. Efter et halvt års tid begyndte tingene at ændre sig, han forsøgte at skære ned på sit forbrug af hash og vi valgte at flytte sammen.
Jo mindre han røg jo mere aggressiv og voldelig blev han overfor mig, i starten kun verbalt men senere hen også fysisk. Han havde ingen tålmodighed med noget som helst, han var lys- og lydfølsom, så havde han svært ved at komme op om morgenen og passe sin VVS uddannelse. Han modtog opkald på alle tider af døgnet fra venner og bekendte der ville have hjælp til hvem der havde noget af det gode hjemme til salg.
Når vi skulle besøge mine venner og familie til arrangementer osv. Måtte jeg planlægge det nøje så han kunne få tiden til at ryge sig en joint i smug.
Uden jeg lagde mærke til det mistede jeg mere og mere mig selv, min personlighed, mine interesser og mit netværk. Mit liv handlede til sidst kun om ham og hans misbrug, derfor havde jeg også meget svært ved at skulle give slip, da jeg intet andet havde tilbage.
Desuden er et misbrug meget dyrt økonomisk, hvilket gjorde at vi ofte ikke havde råd til de mest basale ting.
Han lovede gang på gang at få behandling, vi fandt misbrugscentre aftalte tider osv. Men han overholdte dem ALDRIG.
Heldigvis blev jeg ikke gravid med ham trods længere tids forsøg, det er jeg den dag idag meget lykkelig over, for der er ingen tvivl om at det miljø absolut på ingen måder ville være sundt for et barn.
Jeg synes at hvis du ønsker at blive sammen med din kæreste og opfostre jeres barn sammen, så er det rigtig vigtigt at du holder fast i at han skal være rigtig godt i gang med sin behandling, lige så meget for hans egen skyld.
Man kan sikkert ikke skære alle over en karm, men JEG har svært ved at se hvordan man med et misbrug kan være en god far/mor, da et misbrug stort set altid vil være førsteprioritet.
Men hvis et barn i vente ikke kan være en motivation for ham, hvad kan så ?
Jeg ønsker dig alt held og lykke med at træffe den rigtige beslutning for dig og din guldklump. Håber at du har kunne bruge mit indlæg bare en lille smule.