"Kosttilskud til gravid "
Hej Rebecca
Jeg har 2 børn på henholdsvis 2 år og 9 mdr og 1 år og 7 mdr
Under begge graviditeter har jeg haft svangerskabsforgiftning, og derfor født ved akut ks 35+3 og 37+6. Har derudover fået zoneterapi som har hjulpet meget.
Lykken er nu, at jeg har testet positivt, og derfor venter vores 3 barn, jeg har læst at nogle bestemte kosttilskud, udover sund god kost, skulle hjælpe utrolig meget. Jeg vil derfor høre om du kan hjælpe, og om jeg må tage disse og om der skal rettes eller tilføjes i mængderne, så jeg ikke får for meget, og om der er nogle tilskud/vitaminer jeg kan have glæde af, som ikke er på listen
D vitamin ( 100 mikrogram) (får i forvejen høj dosis, pga D-vitamin mangel og dårlig optagelse)
Folinsyre
Magnesium 600mg og B6 50-100 mg
calcium citrat eller citrat malat
K-vitamin
C og E vitamin
Selen
Jern ( tænkte evt kreuterblut)
Fiskeolie og sælolie .
Får pt multivitamin inkl folsyre, fiskeolie, og kalk med D vitamin, som jeg vil fortsætte med
Det er dog svært da jeg ikke er 100 bekendt med hvilke der er vand og fedt, dvs dem man tisser ud hvis man får for meget, og dem der ophober sig, ved k-vitamin bla er en af dem man skal passe på med
Vil derudover have zoneterapi, gennem graviditeten igen
Håber du kan hjælpe og på forhånd, tak din tid
Links:
http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2013/01/10/eklampsi
Rebeccas svar
Kære Sommerfugl
Tak for spørgsmålet og til lykke med graviditeten!
Hvis jeg skal give en helt præcis rådgivning om kosttilskud, så skal jeg vide en del mere om dig, din kost, din livsstil m.m.
Derfor kan jeg ikke komme med en komplet kosttilskudsvejledning her, det falder uden for rammerne. Jeg plejer at lave det som en individuel rådgivning på basis af et grundigt spørgeskema.
Så hvad jeg skriver her, er med et vist forbehold.
På din liste savner jeg zink, et meget overset mineral til gravide og ammende (og i det hele taget).
Tag mindst 20 mcg af det, f.eks. BioZink fra Pharma Nord.
Tages om aftenen inden sengetid.
Jern mener jeg kun du bør tage, hvis du har konstateret behov via blodprøve hos lægen. Ja, Kräuterblut er i så fald et godt bud.
Jeg vil fraråde sælolie. Jeg synes, at du skal holde dig til fiskeolien, men ikke hvilken som helst. Når det kommer til fiskeolie, er kvaliteten uhyre vigtigt. Du kan f.eks. vælge Omega-3 fra Nordic Naturals. Tag 1 tsk. (5 ml) eller 4 kapsler, dog halv dosis i 8. og 9. måned.
Det er vanskeligt for mig at korrigere mængderne, når du ikke skriver, hvor meget du tager. Og tingene hænger sammen … så mængden af det ene kan have betydning for mængden af det andet.
Specielt fordi du skriver "Får pt multivitamin inkl folsyre, fiskeolie, og kalk med D vitamin, som jeg vil fortsætte med " - her har jeg brug for mere info.
Det er ikke sikkert, at der er grund til at tage ekstra K-vitamin.
Du kan f.eks. vælge det produkt, som hedder "Cal-mag 1:1 med vitamin D og K2-vitamin" fra Solaray", og evt. supplere med ekstra magnesium efter behov.
Afhængig af din multivitamin kan det være, at det vil være tilrådeligt at tage tilskud af jod.
Jeg vil anbefale dig at kigge på Smilerynkers blog
http://smilerynker.blogspot.dk/2013/10/kosttilskud -til-gravide-med-hjlp-fra.html#comment-formDer kommer jeg med et bud på en samlet pakke med kosttilskud til gravide.
Samtidig vil jeg sige, at kosttilskud er et supplement til en i øvrig sund kost og livsstil - dem kan de ikke erstatte, kun supplere.
Jeg håber, at du får en rigtig dejlig graviditet uden gener!
Kærlig hilsen
Rebecca
Jeg får ingen procenter, affiliates eller lign. fra de producenter, jeg nævner.
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com