Eksperthjælp: 3 tidligere akutte kejsersnit og begyndende bristning af livmoderen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.384 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. november 2013

Charlotte Grumme

"3 tidligere akutte kejsersnit og begyndende bristning af livmoderen"

Hej Charlotte

For at gøre en lang historie kort, har jeg fået alle mine 3 børn ved AKS

De to AKS er foregået ved at arret er begyndt at briste, og de 2 sidste er henholdsvis født i uge 33 og uge 35

Nu siger de så at de anbefaler ikke jeg får flere børn, en anbefaling jeg ikke helt er med på, men det er ligesom om der ikke er nogen der vil fortælle mig, hvad der egentlig sker/kan ske når et kejsersnit ar brister?

Kan du give mig en forklaring?

På forhånd tak

Charlottes svar

Kære Du
Det undrer mig at du ikke er blevet ordenligt informeret om risikoen ved en ny graviditet, eller hvad der er sket for dig ved de tidligere akutte kejsersnit.
Når arret i livmoderen brister / begynder at briste, altså at livmoderen er ved at gå i stykker, så vil livmoderen revne, fordi der jo er veer og sammentrækninger i den muskel, som livmoderen jo er. Så vil barnet flyde ud i bughulen, muligvis inde i en intakt fosterhinde, men højst sandsynligt vil der gå hul på hinderne, og så plasker vandet ud i bughulen. Det er, for at sige det ligeud, livsfarligt for både moderen og for barnet. Livsfarligt for barnet, fordi når livmoderen går i stykker, så trækker den sig jo sammen, og når den trækker sig sammen, så mister moderkagen sit tilhæftningssted og dermed ophører ildtilførslen til barnet. Så barnet får altså ikke længere ilt, og inde i moderens bughule plasker der vand og blod rundt. Det kan barnet ikke overleve i ret mange minutter, så ja Du, det er meget farligt.
Når du har en historie med tre kejsersnit, og to med for tidlig fødsler på grund af at livmoderen var begyndt at gå i stykker, så ville jeg også på det kraftigste anbefale dig at være rigtig glad for de børn du har fået, fremfor at løbe en meget stor risiko ved at få endnu et barn.
Hvis du stadig ikke føler at du er velinformeret omkring din personlige historie (jeg skriver naturligvis mere generelt, da jeg ikke kender ret mange af detaljerne fra dine fødsler) så ville jeg anbefale dig at tage kontakt til overlægen på den afdeling hvor du har født, og få ham/hende til at gennemgå dine føde journaler med dig og forklare dig grundigt hvordan det har været, således at du føler dig godt informeret.
Jeg håber du kan bruge mit svar, mange hilsner Charlotte, www.grumme.dk

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.