Hvor meget laver/deltager jeres børn der hjemme.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

985 visninger
13 svar
17 synes godt om
9. november 2013

Momo

Mine unger og jeg er jo næsten lige flyttet for os selv, og jeg har nogen hjælpsomme børn NÅR de gider 

Jeg går hjemme sygemeldt med alvorlig angst og OCD og en af mine problemer er at hvis der roder går jeg helt ned med flaget og gemmer mig væk i hjørnet af sofaen. Før der havde jeg jo min x mand til at hjælpe/sørge for det blev ordnet, især køkkenet må absolut bare ikke rode. 

Nu her hvor jeg er alene er det super vigtigt for mig at det ikke roder for der går det bare ikke jeg går ned pga det. Så derfor roder jeg jo meget op hele tiden og kan mærke at jeg er begynd at blive lidt irriteret over at ungerne ikke hjælper lidt mere til. Bla med at de rydder op efter dem selv, hjælper lidt hvor de kan. 

Hvor meget hjælper jeres børn der hjemme, har de faste ting de skal gør, hvordan køre jeres hverdag? hvordan er jeres rytme i løbet af dagen? 

Jeg mangler simpelthen noget mere struktur i hverdag fx at de selv sætter deres tallerken over på bordet, selv lægger deres tøj i vasketøjs kurven, at de deltager lidt mere i hverdagen. Min børn er næsten 3 og 5. 

Håber i kan fortælle mig hvordan det køre hos jer. 

Kh Momo

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2013

ano14316

Momo skriver:

Mine unger og jeg er jo næsten lige flyttet for os selv, og jeg har nogen hjælpsomme børn NÅR de gider 

Jeg går hjemme sygemeldt med alvorlig angst og OCD og en af mine problemer er at hvis der roder går jeg helt ned med flaget og gemmer mig væk i hjørnet af sofaen. Før der havde jeg jo min x mand til at hjælpe/sørge for det blev ordnet, især køkkenet må absolut bare ikke rode. 

Nu her hvor jeg er alene er det super vigtigt for mig at det ikke roder for der går det bare ikke jeg går ned pga det. Så derfor roder jeg jo meget op hele tiden og kan mærke at jeg er begynd at blive lidt irriteret over at ungerne ikke hjælper lidt mere til. Bla med at de rydder op efter dem selv, hjælper lidt hvor de kan. 

Hvor meget hjælper jeres børn der hjemme, har de faste ting de skal gør, hvordan køre jeres hverdag? hvordan er jeres rytme i løbet af dagen? 

Jeg mangler simpelthen noget mere struktur i hverdag fx at de selv sætter deres tallerken over på bordet, selv lægger deres tøj i vasketøjs kurven, at de deltager lidt mere i hverdagen. Min børn er næsten 3 og 5. 

Håber i kan fortælle mig hvordan det køre hos jer. 

Kh Momo

Altså umiddelbart synes jeg at dine børn er for små til at have pligter, det er ok de hjælper når de synes det er sjovt men ikke mere end det...
De kam da godt lærer at tage tallerknen ud på køkkenbordet efter maden og tøjet skal i vasketøjskurven, men synes ikke de er gamle nok til f.eks. at få skældud hvis de ikke gør det...
Man kan også sagten hjælpe den store med at rydde legetøjet op efter brug.. men igen de kan ikke administrere at huske det hver gang efter min overbevisning..
Så jeg ville vente et år eller to.. tilgæld mener jeg at børn får bedre selvtillid af at få lov at hjælpe til så længe det er sjovt...

Anmeld

9. november 2013

Momo

ano14316 skriver:

Altså umiddelbart synes jeg at dine børn er for små til at have pligter, det er ok de hjælper når de synes det er sjovt men ikke mere end det...
De kam da godt lærer at tage tallerknen ud på køkkenbordet efter maden og tøjet skal i vasketøjskurven, men synes ikke de er gamle nok til f.eks. at få skældud hvis de ikke gør det...
Man kan også sagten hjælpe den store med at rydde legetøjet op efter brug.. men igen de kan ikke administrere at huske det hver gang efter min overbevisning..
Så jeg ville vente et år eller to.. tilgæld mener jeg at børn får bedre selvtillid af at få lov at hjælpe til så længe det er sjovt...

Det er slet ikke på den måde jeg mener, der er ingen der skal ha skæld ud for ikke at ville gøre noget. Det er ikke pligter på den måde det mere hvor meget man endelig kan "forvente" det deltager. Jeg kunne aldrig drømme om at bede dem selv rydde op, det roder det for meget til  

Jeg opdrager selv på den måde at man hjælper hvor man kan og skal ikke tvinges til det, også skælder jeg ikke ud men snakke med dem 

Anmeld

9. november 2013

MorDk

Momo skriver:

Det er slet ikke på den måde jeg mener, der er ingen der skal ha skæld ud for ikke at ville gøre noget. Det er ikke pligter på den måde det mere hvor meget man endelig kan "forvente" det deltager. Jeg kunne aldrig drømme om at bede dem selv rydde op, det roder det for meget til  

Jeg opdrager selv på den måde at man hjælper hvor man kan og skal ikke tvinges til det, også skælder jeg ikke ud men snakke med dem 

Med den alder dine børn har synes jeg ikke du kan "forvente" noget af dem. Men det handler jo om selve opdragelsen og hvor meget du inddrager børnene i det daglige.

Herhjemme ELSKER vores søn at hjælpe til med madlavningen, dække bord, rydde af osv. Men det er ikke hver dag han er med og gider ... men hos os er det er rydde op efter sig osv. en del af opdragelsen fra de har været helt små. Men det er gennem leg og hygge samt motivation .

Anmeld

9. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Jeg vil mene at du godt kan forvente at den store rydder sit legetøj op når hun er færdig med at lege med det.
Du kan så småt begynde at øve det med den lille.
Hmm jeg tænker også at de i børnehaven selv smider det de ikke kunne spise ud i skraldespanden og ligger tallerknen på rullebordet.
Så det er vel noget I kan øve lidt...ikke som en pligt men måske mere som en sjov aktivitet.
Så tror jeg heller ikke man kan forvente meget mere

Anmeld

9. november 2013

Momo

mor:) skriver:

Jeg vil mene at du godt kan forvente at den store rydder sit legetøj op når hun er færdig med at lege med det.
Du kan så småt begynde at øve det med den lille.
Hmm jeg tænker også at de i børnehaven selv smider det de ikke kunne spise ud i skraldespanden og ligger tallerknen på rullebordet.
Så det er vel noget I kan øve lidt...ikke som en pligt men måske mere som en sjov aktivitet.
Så tror jeg heller ikke man kan forvente meget mere

Nemlig det også det jeg tænker, i børnehaven der tager de også selv tallerknerne ud, skal rydde op efter dem selv, vaske hænder inder de verse ting så jeg mener også det vigtigt man lære dem noget af det der hjemme SELVFØLGELIG med måde som sagt nu er det ikke SKAL ting jeg ude efter mere hvordan i gør det hjemme hos jer og hvor meget børnene laver hos jer. 

Mine børn vil heldigvis gerne hjælpe med mange ting, fx har min søn siden vil flytte for snart en måned siden, tømt postkasse hver evig eneste dag af egen fri vilje har på intet tidspunkt bedt om om det, det bare noget han gør. 

Og her hjælpes vi selvfølgelig også med oprydningen.

Anmeld

9. november 2013

Tip!

Min søn er 5 år.. 

Han "hjælper" herhjemme.. Han tager selv hans tallerken over til vasken når vi har spist, kan dække bord, smider selv hans tøj ned i kurven.. 

han er god til at hjælpe når jeg ber om det, tage tæppet op i sofaen, rydder puderne pænt op.. 

det har altid været en del af vores hverdag at vi hjælper hinanden, vi er kun os to.. Han kan snildt også smide hans tøj ind i maskinen, SÅ stolt når han gør sit til hverdagen bare køre på skinner.. 

Synes det er almindelig opdragelse at man hjælper hinanden  

Anmeld

10. november 2013

Laulund87

Maria på  (næsten) 4 år smider sit tøj til vask, hjælper med at fylde vaskemaskinen/opvaskeren og starter den, tager opvask ud fra stuen og sætter i opvasker, dækker bord, sætter maden i køleskab efter det har stået på bordet, tager selv mælk ud af køleskabet når hun er tørstig og sætter den ind igen.

Hmm der er nok mere, men det er lige hvad jeg kan komme på. Det er ikke altid hun gider, men det er ok og hun elsker at hjælpe og få ros bagefter

Anmeld

10. november 2013

Skouboe

Herhjemme smider man sit vasketøj i kurven, når man tager det af (jeg har kurve på begge badeværelser) man sætter sin tallerken og sit glas over til vasken når man er færdig med at spise og man rydder op når man er færdig med at lege med noget (her hjælper en forælder ind imellem til og ungerne bliver husket på det).

Hvis de ikke gør det af sig selv, bliver de bedt pænt om det og hvis de så ikke gør det, får de en ordre. Ovenstående regler er ikke til diskussion, og der er ingen vej udenom.

Mine piger er 3½ og 5 om et par måneder.

Derudover hjælper de til på mere frivillig basis, fx med at samle vasketøj ind og sortere det og dække bord, pudse vinduer, støvsuge osv.

Anmeld

10. november 2013

Skouboe

Herhjemme smider man sit vasketøj i kurven, når man tager det af (jeg har kurve på begge badeværelser) man sætter sin tallerken og sit glas over til vasken når man er færdig med at spise og man rydder op når man er færdig med at lege med noget (her hjælper en forælder ind imellem til og ungerne bliver husket på det).

Hvis de ikke gør det af sig selv, bliver de bedt pænt om det og hvis de så ikke gør det, får de en ordre. Ovenstående regler er ikke til diskussion, og der er ingen vej udenom.

Mine piger er 3½ og 5 om et par måneder.

Derudover hjælper de til på mere frivillig basis, fx med at samle vasketøj ind og sortere det og dække bord, pudse vinduer, støvsuge osv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.