Anonym skriver:
Ja synes det fylder alt for meget. Har gennemgået et vægttab på 20 kg siden fødslen af vores tredie barn og er så glad for min nuværende slanke krop og vejer faktisk mindre end jeg gjorde da jeg var 20 år. Startede kostændringer og løb fra april i år og tabte de 20 kg på 5 mdr. 
Men nu er problemet bare at jeg er dybt fanatisk. Vejer al min mad og ved præcis hvor mange kalorier jeg må indtage om dagen og nogen gange regner jeg ud dagen før præcis hvad jeg skal spise næste dag. Jeg løber hver anden dag og er generelt aktiv, men kan nærmest blive helt panisk hvis noget er ved at komme i vejen for mine faste løbeture. Når jeg besøger venner og familie spiser jeg aldrig noget jeg ikke kender kalorieindholdet eller tilbereningen af og har altid min egen mad med og det kan føles lidt pinligt,
men jeg føler jeg bliver fysisk dårlig hvis jeg spiser noget jeg ikke ved hvad indeholder ift til kalorier. Det er anstrengende nogen dage og jeg tjekker mig ofte i spejle om maven nu er flad og jeg ikke har taget på. Jeg føler jeg tænker på min vægt i alt hvad jeg foretager mig og nogen gange får jeg det skidt efter at have spist også selvom jeg på ingen måde har overskredet mit daglige kalorieindtag, men bliver alligevel bange for at tage på. 
For nylig måtte jeg sætte mit daglige kalorieindtag op med 100 kalorier, da jeg blev ved med at tabe mig og kæresten sagde at nu var det nok jeg havde tabt mig. Det har så gjort at jeg nu bare holder min vægt og det er jo fint, hvis ikke det var fordi jeg frygtede at jeg begynder at tage på pga det. Puha. 
Andre der har prøvet at komme væk fra deres vægtbesættelse og bare lært at balancere tingene fornuftigt? Det kunne jeg førhen efter et vægttab som barn og har aldrig før haft det sådan her. Men det var slemt at tage 20 kg på under graviditeterne og vil altså bare ikke være så overvægtig igen, også selvom børnene selvfølgelig har været det hele værd.
Jeg kunne jo bare have passet på vægten under graviditeten.
Hvad kan jeg gøre for at få et afbalanceret og fornuftigt forhold til min vægt eller kommer det af sig selv lige pludselig?
Åh, jeg forstår dig så godt. Det er svært at finde balancen mellem at holde sig på slanke stien og så give lidt slip. Særligt det med at være ude og sige nej tak til mad, hvor man føler sig dårlig tilpas over at sige nej og dårlig tilpas, hvis man spiser mad der "ødelægger" slankekuren, idealvægten.
For mig handler det klart om at jeg var så ked af min krop, da jeg vejede for meget og det påvirkede hele min hverdag ( har stadig et lille stykke igen). Den nye følelse jeg har vil jeg ikke slippe, så godt smager mad bare ikke.
Har du måske overvejet istedet for at sætte kalorierne op, så forsætte med slankekosten i hverdagen og så spise hvad du har lyst til når du er ude. Og så fortælle dig selv, at hvis vægten går et par kilo op, så ved du jo, hvordan du skal komme af med dem.
Det kan selvfølgelig godt være du har anoreksi, men jeg tror bare at mange kvinder har et problematisk forhold til mad, både til den ene og den anden side. Men jeg synes det virker meget naturligt at være bange for at falde tilbage, når man har slidt med at tabe 20 kg. gennem et halvt år. Hvis du ikke havde fokuseret så meget på din vægt, var det jo aldrig lykkedes.
KH