Hos mine forældrer er det altid storfamiliejul, og der er det både gås og flæskesteg med god rødvin til, og så risalamnde til dessert.
I min svigerfamilie er der flæskesteg - og rød sodavand. De drikker af forskellige grunde ikke alkohol, men lige den røde sodavand har jeg lidt vanskeligt ved at vænne mig til. 
Siden vi bor meget langt fra mine forældrer og min mand sjældent har mere end to dages fri i forbindelse med julen fejrer vi den stort set hjemme hos os selv, og de fleste år er mine svigerforældrer og nogle gange min svigerinde med kæreste hos os også. Så da er der bare flæskesteg. Jeg har foreslået gås, men min svigermor hævder, at hun er allergisk mod kød af fugl, så det går ikke. (Kan man være det? Jeg ville absolut respektere det, hvis hun sagde, hun ikke brød sig om at spise fugl. Jeg synes bare, det med allergien lyder lidt mærkeligt.) Når vi bare er alene til jul, er en gås jo alt for meget til bare os fire, men det kan jo være, at jeg et år kan få manden overtalt til en and...... Utroligt, hvad juletraditionerne betyder.
Anmeld