Så nu alderen
Og synes jo egentlig ikke det er "kriminelt" med det ordforråd til den alder.
Men kan forstå det er det faktum at hun erstatter ordene med fagter, og det ønsker I og vuggestuen at ændre. Så ville jeg nok se hvilke fagter hun bruger meget, altså hvad vil hun meget gerne kommunikere. Er det dukke, vand, giv mig eller hvad er det hun bruger meget i løbet af dagen og lad det være fokusordenen. Begrundelsen for det valg er at jeg synes at læse jeres mål er at få fagterne erstattet af ord og ikke nødvendigvis "bare" udvide ordforrådet.
Jeg ville lige bruge et par dage på at observere før jeg sprang ud i fokus ord, både hvad er det for fagter og hvad er det der måske gør hun ikke bruger bestemte ord - er det en lyd for så ville jeg øve den lyd som andre også har skrevet.
En anden måde at skubbe på er at lave ting hvor fagter ikke kan bruges. Det kan være tale i telefon både rigtigt og i en leg, optage historier på telefosover hun selv siger noget, har i en iPad er der en sjov puppet pal hvor man kan fortælle sin egen historie med dukker - I kunne være de primære fortællere og hun skulle så supplere - der er fagter umulige. Dvs jeg ville finde situationer hvor fagter ikke muliggør kommunikation.
nå men det var jo ikke det du spurgte om ;-)
Anmeld