Janne T. skriver:
Endnu en om sprog
På forhånd tak for svar og undskyld hvis jeg ikke får svaret, uanset hvad er jeres svar brugbare og en hjælp!
Ift. Roses ikke-sprog har VS foreslået, at vi arbejder med fokusord. Altså udvælger to ord, som vi så arbejder intensivt med, fx vha billeder, vendespil, bøger. Så hun får lært dem. Rose hviler RIGTIG meget på at forklare sig via fagter, og det skal vi væk fra.
De her fokusord skal self. have relevans og ikke være svære at sige. Altså fx "Stearinlys" er jo total irrelevant for hende og er svært at udtale.
Men føler mig utroligt nok lidt blank for hvilke ord vi skal vælge
Har i ikke nogle forslag?
Her er dem hun allerede kan, så det skal ikke være nogen af dem. Hun kan heller ikke sætte ord sammen, så det skal være enkeltord.
Græde
Bii (bil)
Hej
Nej
Hov
Min
Ja
Far
Boar (mor)
Farfar (dækker over farmor og farfar

Båbuar (mormor)
Tis
Is
Mere
Øre
Vuf vuf
Fuuu (fugl)
Fire
Rap
Vau (varm)
Saw (sjov)
Gøer (skør)
Wauw
Åh-åh
A' det?
I-a (Ida)
Deiijj (dejlig)
Hue
Så sååå
Nåårh
Bau (bold, bolle)
Fis (fisk

Haar (hår)
Boar (bror)
baby
Dyt dyyyyyt
Hej
Når man har lidt svært ved at komme efter det sproglige, så er det som regel også en udfrodring at sige M. Jeg kan se, at det også er tilfældet for Rose. Tror derfor, det vil være en stor hjælp for hende, hvis hun får øvet sig i det. På en sjov måde.
Vi har med min datter indøvet det via sanglege.
I kan fx forsøge med Hjulene på bussen. Et vers kunne således være:
"Og Rose kører med bussen og siger:
Ma Ma Ma!
Ma Ma Ma!
Gennem hele byen!"
Og tilsæt så en skør fagt til "ma ma ma", så er det sandsynligt, hun vil være motiveret for at være med.
I kan også synge Drala-sangen og på den måde få øvet "mor" og "mormor" osv..
Men hvor gammel er hun? Jeg synes da, hun har en hel del ord. Og det er jo heller ikke sådan, at hun kun kan substantiver eller lignende. Det er en god blanding af ord, og det er jo et super tegn.