Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd
Månsson skriver: Så er det en misforståelse af tegn til tale begrebet det sku jo gerne understøtte hendes sprog ikke erstatte det.
Så er det en misforståelse af tegn til tale begrebet det sku jo gerne understøtte hendes sprog ikke erstatte det.
Enig. Alle undersøgelser viser, a TTT stimulerer den sproglige udvikling - også den rent verbale. Det udskyder intet. Men mange har desværre en modsat opfattelse.
Anmeld
Køb et abonnement på Vores Børn
Magasinet til dig med børn på 0-12 år
Priser fra 149 kr.
LuLy skriver: Det er meget forskelligt fra barn til barn (undskyld jeg lige blander mig :-D )Min venindes datter er 4 år og har intet sprog fordi hun er for tidligt født (3 mdr og fik en hjerneskade) og hendes eneste måde at kommunikere på er tegn til tale og det erstatter sproget hos hende hvilket det egentlig også lidt skal fordi hun bliver frustreret hvis hun ikke kan kommunikere, så tegnene er den eneste måde hun kan udtrykke sig på. Derfor holder hun fast i det, og det er nok også det TS' datter gør, fordi hun ved at det forstår de.
Det er meget forskelligt fra barn til barn (undskyld jeg lige blander mig :-D )Min venindes datter er 4 år og har intet sprog fordi hun er for tidligt født (3 mdr og fik en hjerneskade) og hendes eneste måde at kommunikere på er tegn til tale og det erstatter sproget hos hende hvilket det egentlig også lidt skal fordi hun bliver frustreret hvis hun ikke kan kommunikere, så tegnene er den eneste måde hun kan udtrykke sig på. Derfor holder hun fast i det, og det er nok også det TS' datter gør, fordi hun ved at det forstår de.
Frk. Himmelblå skriver: Enig. Alle undersøgelser viser, a TTT stimulerer den sproglige udvikling - også den rent verbale. Det udskyder intet. Men mange har desværre en modsat opfattelse.
Altså jeg kan jo ikke rigtig styre hvordan hun vælger at bruge det :p
Janne T. skriver: Altså jeg kan jo ikke rigtig styre hvordan hun vælger at bruge det :p
Hvad med at have fokus på bestemte emner i perioder.
Fx - dyr: hund, kat, ko, hest
Mad: banan, brød, mælk, ost...
Krop: mave, ben, næse.... Osv
Månsson skriver: Nej det er rigtigt men i ka styre hvordan i og vuggestuen bruger det
Nej det er rigtigt men i ka styre hvordan i og vuggestuen bruger det
Nu er børn jo forskellige, og Rose kan bare rigtig godt lide at bruge tegnsprog. I stedet for sprog. Og jeg kan ikke rigtig se hvordan det skulle ændre sig af at hun lærer flere tegn..
jamen for Søren da. Jeg siger jo ikke, at der er noget i vejen med tegn til tale i sig selv. Jeg siger, at for rose er det ikke godt, fordi hendes manglende sprogbrug for en stor del bunder i, at hun ved vi forstår hendes tegn og fagter, og derfor vælger hun at kommunikere med tegn I STEDET for ord Jeg ved godt, at tegn til tale skal understøtte sproget, men Rose har valgt at bruge tegn i stedet for sprog, så lige i hendes tilfælde er det en hæmsko.
Janne T. skriver: Endnu en om sprog På forhånd tak for svar og undskyld hvis jeg ikke får svaret, uanset hvad er jeres svar brugbare og en hjælp! Ift. Roses ikke-sprog har VS foreslået, at vi arbejder med fokusord. Altså udvælger to ord, som vi så arbejder intensivt med, fx vha billeder, vendespil, bøger. Så hun får lært dem. Rose hviler RIGTIG meget på at forklare sig via fagter, og det skal vi væk fra. De her fokusord skal self. have relevans og ikke være svære at sige. Altså fx "Stearinlys" er jo total irrelevant for hende og er svært at udtale. Men føler mig utroligt nok lidt blank for hvilke ord vi skal vælge Har i ikke nogle forslag? Her er dem hun allerede kan, så det skal ikke være nogen af dem. Hun kan heller ikke sætte ord sammen, så det skal være enkeltord. Græde Bii (bil) Hej Nej Hov Min Ja Far Boar (mor) Farfar (dækker over farmor og farfar   Båbuar (mormor) Tis Is Mere Øre Vuf vuf Fuuu (fugl) Fire Rap Vau (varm) Saw (sjov) Gøer (skør) Wauw Åh-åh A' det? I-a (Ida) Deiijj (dejlig) Hue Så sååå Nåårh Bau (bold, bolle) Fis (fisk   Haar (hår) Boar (bror) babyDyt dyyyyyt
Endnu en om sprog På forhånd tak for svar og undskyld hvis jeg ikke får svaret, uanset hvad er jeres svar brugbare og en hjælp!
Ift. Roses ikke-sprog har VS foreslået, at vi arbejder med fokusord. Altså udvælger to ord, som vi så arbejder intensivt med, fx vha billeder, vendespil, bøger. Så hun får lært dem. Rose hviler RIGTIG meget på at forklare sig via fagter, og det skal vi væk fra.
De her fokusord skal self. have relevans og ikke være svære at sige. Altså fx "Stearinlys" er jo total irrelevant for hende og er svært at udtale.
Men føler mig utroligt nok lidt blank for hvilke ord vi skal vælge Har i ikke nogle forslag?
Her er dem hun allerede kan, så det skal ikke være nogen af dem. Hun kan heller ikke sætte ord sammen, så det skal være enkeltord.
Græde Bii (bil) Hej Nej Hov Min Ja Far Boar (mor) Farfar (dækker over farmor og farfar   Båbuar (mormor) Tis Is Mere Øre Vuf vuf Fuuu (fugl) Fire Rap Vau (varm) Saw (sjov) Gøer (skør) Wauw Åh-åh A' det? I-a (Ida) Deiijj (dejlig) Hue Så sååå Nåårh Bau (bold, bolle) Fis (fisk   Haar (hår) Boar (bror) babyDyt dyyyyyt
Jeg har i fobindelse med min uddannelse til PAU lavet opgave om dialogisk læsning. Som netop sætter fokus på at få sproget i gang. Man kan låne nogle sæt på biblioteket til hjemme brug og så kan inst. også få nogle til at have liggende.
Hver bogsæt har som regel nogle fokus ord og nogle aktivieter som tilknytter sig til fokusordene så man rigtig kan få brugt de nye ord igennem flere dage.
Her er der lidt inspiration og forklarelse af hvad konceptet går ud på.
http://www.sprogpakken.dk/foraeldre/dialogisk.php
http://www.lottesalling.dk/side9.html
http://www.læseleg.dk/dialogisk-laesning
Janne T. skriver: jamen for Søren da. Jeg siger jo ikke, at der er noget i vejen med tegn til tale i sig selv. Jeg siger, at for rose er det ikke godt, fordi hendes manglende sprogbrug for en stor del bunder i, at hun ved vi forstår hendes tegn og fagter, og derfor vælger hun at kommunikere med tegn I STEDET for ord Jeg ved godt, at tegn til tale skal understøtte sproget, men Rose har valgt at bruge tegn i stedet for sprog, så lige i hendes tilfælde er det en hæmsko.
[ Spring til toppen ]
Story House Egmont A/S Strødamvej 46 2100 København Ø TLF: 70 25 75 10 CVR: 83131128