HopinWishin skriver:
Ja for 117. gang synes jeg at NU skal det være.... Jeg VIL tabe mig!!
Jeg ved jo godt at det er sund kost og motion der gør at man taber sig...
Men.. hvordan kommer man lige igang!!
Hvad er jeres bedste tips!??
Jeg har en dårlig vane med at hyggespise lidt om aftenen når jeg sidder alene.... Og ofte er det chokolade eller kage der kommer indenbords... Hvad er jeres alternativ==
Der er rigtig mange der mener at en slankekur starter med MOTION og ÆNDREDE KOSTVANER. Det er en lodret løgn og en af de største misforståelser nogensinde.
En slankekur starter med VANER. Man bliver groft sagt ikke overvægtig ved blot at spise lidt forkert mad - man bliver overvægtig af at spise hele tiden, på skæve tidspunkter, sove uregelmæssigt (4 timer den ene nat, 14 timer den næste, osv), og det er især sukkerindtaget om aftenen der er farligt.
Jeg har selv haft det svært med ordentlig kost og god nattesøvn, i kraft af at jeg altid har haft for vane at spise slik og/eller drikke cola om aftenen, eller blot at snuppe en kop aftenkaffe. Der sker det med din krop, at hvis du bomber den med sukker lige inden sengetid, så vil der blive tilført en enorm mængde energi til din krop, og du vil få svært ved at opnå den gode hvile og den dybe søvn, da din krop kører for fulde gardiner. Du vil så føle dig træt om morgenen, fordi du har sovet elendigt, og først er kommet ind i den dybe søvn i et sent stadie.
Du er derfor nødt til at få stoppet alle de forstyrrende elementer først. Undlad at købe slik når der købes ind - skulle sliksulten blive for stor, så køb kun bittesmå portioner. Lad dig ALDRIG friste af mængderabatter!
Jeg har altid nydt cola - masser af cola. Vi er derfor holdt op med at købe cola, men når trangen engang imellem bliver for stor, så køber jeg EN dåsecola - og det lyder helt åndssvagt, især når en stor flaske tit er på tilbud til næsten samme pris, men hvorfor skal jeg købe så meget? Og hvad får jeg ud af det, ud over et elendigt helbred, en ødelagt nattesøvn og det der er værre?
Det samme gælder med slik - engang imellem køber jeg en af de mindste pakker chokolade der findes, en lille kakaobrik eller andet, og så spiser jeg dette, i stedet for at købe en stor plade chokolade, som jeg så ender med at gå og 'snacke' af i tide og utide.
Væn dig selv til altid at have frisk frugt og evt. youghurt og nødder i køkkenet, da det er sunde, gode ting, du kan spise mellem måltiderne hvis trangen skulle blive for stor. Pas på med turret frugt - tit er der tilsat en større mængde sukker - det står dog altid på poserne.
Når du er kommet trit med vanerne, så er motionen selvfølgelig også supervigtig
Her kan du prøve at lave en søgning på HIIT træning på Google - det er nogle rigtig gode øvelser, hvor du ikke skal bruge timevis på at lave konditionstræning, men derimod kan nøjes med kort tids intensiv konditionstræning - det giver din krop en rigtig god forbrænding, og det går hurtigere end hvis du jogger en lang tur.
For at få sat din hverdag lidt mere i system, vil jeg anbefale dig at se nærmere på den madplan som denne. Du kan også finde nogle råd til hvordan du sparer, hvordan du køber de bedste og reneste produkter, og hvordan du får det sunde til at smage godt med Umami.
Held og lykke med det sunde liv :-)