dumt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

900 visninger
17 svar
0 synes godt om
19. juli 2009

Susan1978

kan drenge ik lege med dukker?

eller er der noget jeg har misforstået.. 

alle i dag mente at de skulle ik ha givet Emil en dukke, for det gør man bare ikke. Min søster gjorde det heldigvis og han blev jo mega glad for den.

er vi ude i noget tabu agtigt om at de blir homoseksuelle osv osv eller ? ja jeg forstår det bare ikke..

min overbevisning siger mig at drenge som piger kan lege med dukker (altså babydukker) og lære at lege at være ansvars og omsorgsfulde og generalt bare lege "familie" .... 

nå men lad mig høre hvad i siger..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2009

ivfmarie

piger får dukker, drenge får traktorer - thats a fact!

Men drenge har da (mindst) ligesågodt af at lege med dukker som piger..
Jeg har ikke selv tænkt andet end at Malte skulle have traktor-sager - men det  er fordi drengen ikke snakker om andet. Nu må vi se om han vil være med, når Freja får hendes nye dukke på lørdag...

Marie - synes at dukker til drenge er ok!

Anmeld

19. juli 2009

Tynen

Jeg synes sgu det er i orden!
Helt ærlig - Hvis ungen er glad for det, hvorfor skulle man så begrænse sig af "kønsrollefordelt" legetøj?!

Altså.. Min kæreste ville nok ikke rigtig kunne forstå hvorfor en dreng skulle have en dukke.. Men det er selv samme mand der har sin egen datter med over og skrue i biler og det man nu laver i et værksted.. Hun har endda egen "værktøjskasse" derover
(Se profilbillede)

Så op i nummeren med paraderne.. Der kommer jo også en periode hvor drenge vil have neglelak på, har jeg ladet mig fortælle

Anmeld

19. juli 2009

Siber

selvfølgelig kan drenge da lege med dukker. Altså i min verden er der ikke drengelegetøj eller pigelegetøj i den alder.

Som du selv skriver så skal drenge da også have/lege den der om omsorgsrolle. Men nu om dage synes jeg alt bliver så kønrolle bestemt, lige fra nusseklude til legetøj osv

Mine tøser leger da også med biler

shit jeg er træt!

men jeg er enig i at drenge kan godt få dukker og lege med dukker

Knus Siber

Anmeld

19. juli 2009

BellaT

Synes faktisk det er lidt dobbeltmoralsk at man ikke må give drenge dukker, men når de drenge vokser op og selv bliver fædre, så forventes det da, at de deltager i babypasningen... Det hænger ikke sammen.
Phillip har flere dukker (i lyseblåt tøj selvfølgelig) og han elsker at give dem sutteflaske og putte dem. Samme dreng har en traktormani og skal helst kravle helt op i klatrestativet, hvor ingen andre tør..
Hans far legede også med dukker og idag elsker han børn og biler og er absolut ikke homoseksuel..

Anmeld

19. juli 2009

Mie A

JA! Drenge kan sagtens lege med dukker - Simon elsker at lege med Eas dukker, men det er ikke altid at han får lov til det af hende. Derfor står der bl.a dukke og klapvogn på hans ønskeseddel.

Anmeld

20. juli 2009

Anja

Selvfølgelig leger drenge med dukker !!

Elias leger i al fald med dukker. Det er dog ikke hans egne, men nogle Esther har fået, men hun er jo for lille til dem. Han har dog sin egen lyserøde paraplyklapvogn til dukkerne som hans mor har købt til ham fordi han ææælsker at køre rundt med dem, når vi er i den lokale legetøjsforretning

Anmeld

20. juli 2009

Kaufie

Jeg er enig i at drenge sagtens kan lege med dukker - men om det ligger naturligt for dem, eller om de leger med dem fordi de ser deres storesøstre lege med dem......?

Jeg såå en gang et program om kønsforskel på små børn - nok de der 1-2 år - mødrene skulle sidde med deres poder, lade dem kravle/gå ind til en stor bunke med legetøj i midten uden at påvirke dem på nogen måde. Pigerne gik overvejende efter dukkerne, og drengene efter alt det andet....

William viser ikke skyggen af interesse for dukker. Mine forældre har en dukke til at ligge i legetøjskassen - men jeg har aldrig set ham tage den op. Bamser har han et hav af - men det er KUN hans sove/trøste and Krax, der er inde i varmen - de andre kunne vi fjerne uden han ville bemærke det. I dagplejen er de 3 piger og William - pigerne leger med dukker og kører dem rundt i klapvogne - William kører rundt i bilen eller på scooter.

Af den grund ville jeg ikke give William en dukke - tror simpelthen ikke han ville gide lege med den (måske når han engang skal være storebror???)

Anmeld

20. juli 2009

Helle30

Og vel er det da ej dumt. Tværtom er det umådeligt dumt at nægte sine børn adgang til bestemte slags legetøj eller tvinge dem ind i en bestemt kønsrolle. Det er vel almindeligt kendt, at det der er forbudt bliver endnu mere spændende. Det gælder for børn OG voksne.
Nu har Emil fået en dukke, som er hans, men lur mig, om ikke den så også indgår i den store pulje af legetøj, som både han og Ea leger med? Og lur mig, om ikke også Ea kan finde på at køre med Emils biler og traktorer?

Sofie fik en motorcykel (dp-modellen) i fødselsdagsgave, og hun elsker den. Hun har været med Niels i værkstedet stort set hele denne weekend, og hun skruer, tjekker dæktryk, sorterer værktøj, drikker "kaffe" (vand i kaffekrus) - og alt andet, som hun ser far gøre. Det var nøjagtigt det samme for mig, da jeg var barn - og jeg er da blevet meget normal - kukkuuuuk.

Legetøjet skal være et tilbud og ikke en tvang. Du husker vel Morten? - Til jer andre: Morten gik på vores skole og var, til hans mors store fortrydelse, født som dreng. Altså klædte hun ham i pigetøj og gav ham kun dukker og pigeting at lege med. Han sprang ud fra broen med sten i rygsækken, da han var 12 år.

Igen: Jeg tror, det er sundest, at børn selv får lov at vælge, hvad der bedst udvikler dem. Hvis ikke Emil gider lege med den dukke, så lader han den være, og måske er den så spændende igen på onsdag. Hmm. sikke en smørre. Håber det var forståeligt.

- Helle

Anmeld

20. juli 2009

Tynen

Helle30 skriver:

Legetøjet skal være et tilbud og ikke en tvang. Du husker vel Morten? - Til jer andre: Morten gik på vores skole og var, til hans mors store fortrydelse, født som dreng. Altså klædte hun ham i pigetøj og gav ham kun dukker og pigeting at lege med. Han sprang ud fra broen med sten i rygsækken, da han var 12 år.

WHÅRT?????!!!!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.