Og vel er det da ej dumt. Tværtom er det umådeligt dumt at nægte sine børn adgang til bestemte slags legetøj eller tvinge dem ind i en bestemt kønsrolle. Det er vel almindeligt kendt, at det der er forbudt bliver endnu mere spændende. Det gælder for børn OG voksne.
Nu har Emil fået en dukke, som er hans, men lur mig, om ikke den så også indgår i den store pulje af legetøj, som både han og Ea leger med? Og lur mig, om ikke også Ea kan finde på at køre med Emils biler og traktorer?
Sofie fik en motorcykel (dp-modellen) i fødselsdagsgave, og hun elsker den. Hun har været med Niels i værkstedet stort set hele denne weekend, og hun skruer, tjekker dæktryk, sorterer værktøj, drikker "kaffe" (vand i kaffekrus) - og alt andet, som hun ser far gøre. Det var nøjagtigt det samme for mig, da jeg var barn - og jeg er da blevet meget normal - kukkuuuuk

.
Legetøjet skal være et tilbud og ikke en tvang. Du husker vel Morten? - Til jer andre: Morten gik på vores skole og var, til hans mors store fortrydelse, født som dreng. Altså klædte hun ham i pigetøj og gav ham kun dukker og pigeting at lege med. Han sprang ud fra broen med sten i rygsækken, da han var 12 år.
Igen: Jeg tror, det er sundest, at børn selv får lov at vælge, hvad der bedst udvikler dem. Hvis ikke Emil gider lege med den dukke, så lader han den være, og måske er den så spændende igen på onsdag. Hmm. sikke en smørre. Håber det var forståeligt.
- Helle
Anmeld