Men er det ikke en del af hele debatten omkring pædagogstudiet, at de lukker, stort set, alt og alle ind, hvorfor uddannelsen og de uddannede bliver af tvivlsom kvalitet??
Trådstarter har ikke brug for, at få forklaret teksten, han har brug for en videnskabsteoretisk opkvalificering. Han lærer jo intet af, at få forklaret teksten.
Børn lærer intet af, at få af vide at 1+1=2, de lærer kun noget af det, hvis de lærer HVORFOR det giver 2.
Ved at få forklaret teksten bliver man jo netop videnskabsteoretisk opdateret 
Ellers ville undervisning være irrelevant for en stor del.
Og jeg må indrømme jeg ikke er bange for en uddannet pædagog der ikke kan sin Durkheim - jeg er mere bange for en pædagog der ikke kan lide børn, en pædagog med minimal føling for det som sker lige nu (Durkheim er en gammel støvet fætter). Og nej det er ikke for at nedvurdere den teoretiske side af pædagogstudiet men alene for at sige teorier alene gør ikke en god pædagog og skulle man have svært ved de nye videnskabsteoretiske begreber så heller spørge en gang for meget end en gang for lidt.
Min egen yndlingshistorie da jeg var studievejleder var om en af mine første kursusgange på filosofi hvor vinfade om platons hulebillede - i mine ører lød det som: vi skal både se på epistemologien og ornitologien - jeg fattede ikke hvad fugle havde med det at gøre og fik intet ud af den forelæsning (det rigtige begreb var ontologien som jo overhovedet ikke handler om fugle)...
Der er ikke noget forkert i at spørge til forklaring af tekster, begrebsafklaringer mm. Altså med mindre man tror på sokrates og alt viden allerede er inden os men bare skal hjælpes ud. Mår man studerer tekster søger man jo netop svar i sekundær litteratur hvor andre udlægger teksten for en, hvorfor må det ikke ske på et netfora?
derudover vil jeg sige en der ikke har evner til at begribe det videnskabsteoretiske vil ikke hjælpes synderligt at forklaringer. Forklaringerne sættes jo netop ind i den videnskabsteoretiske forforståelse for at være brugbare. Og som jeg ofte ser de råb om hjælp jeg støder , handler det i meget højere grad om en mangel på viden om hvordan man angriber en svær tekst - "simpel" læseteknik og det undervises der desværre alt for lidt i til fordel for påfyldning af teori
Anmeld