fortståelse af en tekst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.452 visninger
28 svar
47 synes godt om
19. september 2013

Rixer

hej

Nogen som kan forklare hvad det betyder, hvordan man skal forstå det ?

Når individets behov ikke er selvregulerende, er det iflg. Durkheim bare samfundet - opfattet som en overindividuel bevidsthed - som kan regulere dem gennem sociale normstrukturer. «Mennesket modtager sin lov, ikke fra et materielt miljø som påtvinger sig det brutalt, men fra en bevidsthed som er dets egen overlegen og hvis overlegenhed det mærker.» (Le suicide). Når disse sociale normer ikke længere virker eller er tilstede, når altså samfundet (eller en del af samfundet) er anomisk, bliver også den enkeltes sind (psyke) anomisk, forsåvidt som mennesket er et socialt væsen. Anomibegrebet udtrykker således både social og psykisk strukturløshed.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2013

Patriark

Rixer skriver:

hej

Når individets behov ikke er selvregulerende, er det iflg. Durkheim bare samfundet - opfattet som en overindividuel bevidsthed - som kan regulere dem gennem sociale normstrukturer. «Mennesket modtager sin lov, ikke fra et materielt miljø som påtvinger sig det brutalt, men fra en bevidsthed som er dets egen overlegen og hvis overlegenhed det mærker.» (Le suicide). Når disse sociale normer ikke længere virker eller er tilstede, når altså samfundet (eller en del af samfundet) er anomisk, bliver også den enkeltes sind (psyke) anomisk, forsåvidt som mennesket er et socialt væsen. Anomibegrebet udtrykker således både social og psykisk strukturløshed.

Jeg kan godt forklare det, men synes du skal lave dine lektier selv.

Anmeld

9. oktober 2013

Moooooooartilto:)

Profilbillede for Moooooooartilto:)
Mor til to rigtig dejlige børn <3
Patriark skriver:

Det var ikk pænt sagt !

Hun spørger jo bare om nogle kan hjælpe hende med at forklare det så hun forstår det !

Anmeld

10. oktober 2013

Patriark

Moooooooartilto:) skriver:

Det var ikk pænt sagt !

Hun spørger jo bare om nogle kan hjælpe hende med at forklare det så hun forstår det !

Brugeren har en laaaaaaaang historie med, at bede andre om at lave sine lektier.

Jeg kan forstå, at brugeren læser til pædagog- hvis ikke man kan forstå så elementære tekster, så skal man ikke være pædagog( ihvertfald ikke i min optik).

Anmeld

12. oktober 2013

Rixer

Stop så med at true mig på den måde !!

eller jeg melder jer for det !!

Jeg prøver og forstå så godt jeg kan, undskyld men er du blind eller hvad ?

Så elementære tekster, dvs. du har let ved at forstå tekster.

Fin egenskab at have meeen, det er et humanefag det her og der kan altså opstå betydninger som man let kan misforstå i sproget dansk.

Man kan godt misforstå noget man havde troet var rigtigt

Er det skyld ?

Anmeld

12. oktober 2013

Kløver

Kan desværre ikke hjælpe, men blev da nysgerrig og følger med, lyder interessant hvad er det du læser :-)

Anmeld

12. oktober 2013

Kløver

Patriark skriver:

Brugeren har en laaaaaaaang historie med, at bede andre om at lave sine lektier.

Jeg kan forstå, at brugeren læser til pædagog- hvis ikke man kan forstå så elementære tekster, så skal man ikke være pædagog( ihvertfald ikke i min optik).

Der er ingen grund til at virke nedladende, man behøver ikke være dum, fordi man ikke forstår ord man ikke stiftet bekendtskab med før

Anmeld

12. oktober 2013

Moooooooartilto:)

Profilbillede for Moooooooartilto:)
Mor til to rigtig dejlige børn <3
Patriark skriver:

Det kan godt være i dine øjne hun spørger tit ! Men så lad hende da gøre det !! Du ved da ikk om hun sidder der hjemme og laver det og ikk har andre til at hjælpe hende !!

Så gå da udenom denne tråd hvis den støder dig for meget !!

Til ts , aner intet om dette fag ! Men håber der sidder en venlig sjæl. Som kan hjælpe

Anmeld

12. oktober 2013

...,

Patriark skriver:

Hvor er du bare et træls menneske, tænk at du kan finde finde på at skrive så nedladende ting om en person du ikke kender, jeg bliver helt pinlig over dine indlæg i denne tråd..

At man har svært ved en tekst er ikke ens betydning med at man bliver en dårlig pædagog (hvis det altså er det hun ska være) vi lære alle forskelligt og heldigvis er ingen ens..

Anmeld

12. oktober 2013

lineog4

Rixer skriver:

hej

Det er en forklaring af anomi begrebet som i Durkheims teorier dække røver et normløst samfund, dvs et samfund hvor der ikke er en følles forståelse for hvordan man skal handle/agere. 

I den citerede tekst er der en forståelse af menneske som havende en evne til at selvregulere (der er dog ikke givet en forklaring på denne selvregulerering som jo i mange teorier ngivetvis givet af samfundets normer). Og når denne selvregulerering ikke er tilstede kan mennesket eller rettere vil mennesket regulere udfra de følles normer som er givet i samfundet og begrundelsen for mennesket følger denne fælles norm er ikke diktatorisk, dvs. Mennesket ikke følger det fordi det er et ydre krav (ikke en lov), men fordi mennesket kan "mærke" at denne fælles norm er mere end det enkelte individid.

Når den fælles norm ikke er tilstede og da alle mennesker ikke er selvregulerende opstår anomi.

håber mine ord ikke var lige så forvirrende. Gad godt sidde med dig ansigt til ansigt så jeg kunne guide lidt til hvordan man angriber en svær tekst, for denne her tekst kan man læse uden forkendskab hvis man ved hvordan man angriber den.... Tænker det tit er det man glemmer på et studie: at undervise i læseteknik.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.