Demosan skriver:
Jeg kender godt følelsen af at studiet føles fuldstændig håbløst. Jeg har det faktisk selv sådan dette semester. Jeg er på femte semester, hvor der er en enorm læsebyrde (5000 sider). Det kan være utrolig hårdt ikke at have tid til andet end at læse. Selvom jeg selv har det svært lige nu, så tillader jeg mig nu alligevel at kommentere.
Jeg synes ikke selv altid mit studium er spændende. Der er en stor variation i fag, hvorfor det er helt naturligt, at man synes enkelte fag er meget uinteressante. Jeg har i gennemsnit måske et fag per semester, som jeg synes er interessant. Det tror jeg ikke er unormalt. Jeg tror man skal overveje meget nøje hvad ens muligheder er bagefter. De fleste universitetsstudier er meget teoretiske, hvor den efterfølgende jobbeskrivelse ikke nødvendigvis afspejles i pensum. Det skal dog være en afvejning, for hvis de næste fire år bliver forfærdelige, så er det selvfølgelig ikke det værd. Jeg mener dog det er vigtigt at se udover studiet. Derudover så skal du tage med i overvejelserne, at du hurtigt har mulighed for at specialisere dig. Det vil sige, du kan fravælge det der interesserer dig mindst.
Så er der det med ensomheden. Jeg tror det er rigtig stort problem. Hvis man er ensom på sit studium, så har man bare en langt større risiko for at droppe ud fra studiet. Men du er sikkert lige startet igen, ikke? Når du har været væk i 2 år, så er det jo i praksis som at starte helt forfra socialt. Jeg ved ikke om du kan huske hvordan det var at starte på universitet, men for mange er det rigtig svært. Der vil ofte være en periode, hvor man virkelig føler sig malplaceret. Det er selvfølgelig mere problematisk, når de andre allerede har dannet grupperinger. Jeg forstår godt det er rigtig svært.
Jeg tror det er vigtigt er at du begynder at komme til forelæsningerne. Glem alle de dårlige undskyldninger. Det er altså vigtigt. Det er et godt afbræk fra læsningen. Dernæst så bliver du nødt til at komme til holdundervisningen. Jeg er ikke selv stor fan af holdundervisning rent fagligt, MEN... det er rigtig vigtigt socialt. Dernæst kan det senere give en faglig gevinst, da du har mulighed for at diskutere faglige problemstillinger. Jeg ved det kan være rigtig svært, at skulle starte op til holdundervisning, men det er bare super vigtigt. Du bliver nødt til at give det en chance. Hvis du får en relation til nogen på dit undervisningshold, så er der større chance for du får en læsegruppe. Så kan du droppe holdundervisningen senere hen. Der er også andre måder at danne denne relation til de andre på studiet. Men det kan ofte være nemmere, at starte op på holdundervisningen, fremfor at dukke op til en fredagsbar.
Så synes jeg desuden du skal overveje at tage kontakt til en studievejleder eller din faglige vejleder. Der er masser af støtte til studerende i din situation, især når du har en historie med depression. Det kan være alt fra psykolog-agtige samtaler til hvordan man bedst muligt strukturerer sin hverdag.
I forhold til at læse så meget på et semester, så sørg for at du laver noget andet til tider. Hvis du har en dag hvor du bare ikke kan læse, så ud og lav noget andet. Gå en tur eller lav noget du virkelig nyder. Det er netop her hvor forelæsninger og holdundervisning kan aflaste din læsebyrde, da de trods alt gennemgår noget af pensum. Derudover så sørg for at du har tidspunkter, hvor du ikke må læse. Men det er der sikkert automatisk, når du har børn.
Det kan være det er den helt rigtige beslutning at droppe ud fra studiet. Det ville jeg ikke se som et nederlag. Men jeg synes du skal prøve at give det en chance. Prøv at komme til forelæsningen, til holdundervisning og måske lav en plan for din læsning. Det er svært for alle lige i starten. Det kan være det bliver ved med at være rigtig svært, men måske ikke... Det sociale har faktisk en rigtig stor betydning for den glæden ved et studium.
Jeg ved godt det er utrolig svært. Jeg har selv haft svært ved det.
Tak for dit grundige og velovervejede svar, det satte nogle tanker i gang.
Først er der det med holdet - nu er undervisningen startet, holdene er gået i gang, og de har på nuværende tidspunkt fordelt de mundtlige oplæg og er i fuld gang. Det er svært bare at springe på nu, hvis det overhovedet er muligt. Dertil kommer også, at jeg har nogle problemer psykisk med hensyn til det sociale, så det er en ret amvibalent position jeg står i i øjeblikket.
Jeg har forsøgt at holde øjnene på målet. Det er et studium som giver mange muligheder bagefter, som er vellønnet og interessant. Jeg synes bare processen er lang og hård - jeg trives ikke med en så klart teoretisk arbejdsform.
Jeg prøver at kæmpe, for jeg synes ikke det er realistisk at droppe ud, det er på ingen måde holdbart. Men jeg synes vejen er meget lang lige nu - jeg er naturligvis også præget af både depression og det faktum, at nattesøvnen er sparsom med en baby på 5 mdr. Koblet med ensomheden er det klart, at det er svært at komme i gang.
Men jeg vil arbejde på at møde op til forelæsningerne. Det må være skridt nr. 1.
Derudover er jeg i tvivl om jeg stiller for høje krav til mig selv. Jeg har skam en læseplan, en meget udførlig én af slagsen. Men jeg har en forestilling om, at jeg skal læse HELE pensum. Og jeg skal ikke bare læse alt, jeg skal også forstå det. Og overstrege hele pensum, og helst skrive noter i siden, med mindre det er en oversigtsagtig eller meget nem tekst. Så tager det selvfølgelig meget lang tid at læse en tekst på 120 sider.
Jeg er bare så bange for at stå til eksamen og fejle. Jeg har kun fået 12 op til nu, og derfor føler jeg, at jeg har en del at leve op til. Men det er kun mig selv, der har de tanker - alle andre siger, at jeg selvfølgelig ikke kan forvente at kunne præstere det samme, når jeg siden har fået 2 små børn og ikke har den samme tid eller overskud. Jeg ville bare føle det som et kæmpe nederlag at få eksempelvis 4, når jeg før har været så langt oppe.
Jeg har strenge krav til mig selv og min præstation, og det kører jeg jo også mig selv ned på. Men jeg har ikke et realistisk billede af hvor meget den gennemsnitlige studerende læser, skriver noter og overstreger.