Ambulant fødsel for førstegangsfødende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. september 2013

Hjaltesmor

Christabelle skriver:

Tak for svar
Det er også amningen jeg er mest "bekymret" for om kommer ordentligt i gang uden nogen der kan hjælpe i løbet af få minutter. Resten skal vi nok klare.

Ved faktisk ikke om vi ville have adgang til barselsgangen når det er på klinik, men vil høre jordemoderen i morgen

Så spørg evt. også, om I ville have adgang til hospitalets ammeambulatorium. Der kan man kigge forbi uden varsel, lige når man har brug for det de første par uger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2013

Michelle88

Jeg ville ikke turde at føde andre steder end på sygehuset, da min moderkage sad fast, så blødte så meget da den kom ud, at jeg ikke ville kunne nå at blive kørt på sygehuset.. Men hvis man har en "normal" fødsel ville jeg elske at føde det sted du skriver om.. Det lyder rart at man kan få alt den hjælp og samtidig komme hjem til sig selv og være..

Anmeld

7. september 2013

Christabelle

2babygirls skriver:

Jeg synes det var viiiildt betryggende at blive fragtet over på patienthotellet. Var lige blevet mor, og en masse nye ting skete oppe i mit hovede som man slet ikke kunne forberede sig på.
Kunne helt sikker godt have født ambulant, men er glad for at vi blev der lidt over et døgn efter fødslen.

Tak for svar

Synes også det er virkelig svært at skulle beslutte på forhånd når man slet ikke aner hvordan man vil føle bagefter. Tænker dog at det at man kun er i kontakt med én jordemoder (dvs intet vagtskifte, ingen studerende) og er helt sikker på hun er den eneste der kommer på stuen vil give en helt anden ro allerde på forhånd (måske) så man har mere overskud. Men aner det jo ikke! Har jo aldrig været i situationen før og har intet at sammenligne med. Åhhh synes det er svært

Anmeld

7. september 2013

Christabelle

Hjaltesmor skriver:

Så spørg evt. også, om I ville have adgang til hospitalets ammeambulatorium. Der kan man kigge forbi uden varsel, lige når man har brug for det de første par uger.

Tusind tak for tip! Det anede jeg slet ikke eksisterede

Anmeld

7. september 2013

Christabelle

Michelle88 skriver:

Jeg ville ikke turde at føde andre steder end på sygehuset, da min moderkage sad fast, så blødte så meget da den kom ud, at jeg ikke ville kunne nå at blive kørt på sygehuset.. Men hvis man har en "normal" fødsel ville jeg elske at føde det sted du skriver om.. Det lyder rart at man kan få alt den hjælp og samtidig komme hjem til sig selv og være..

Puha det kan jeg godt forstå
Er bare så svært når man ikke ved hvad man kan forvente. Men ja er blevet helt "forelsket" i tanken om det sted, men der er mange ting at tage stilling til synes jeg.

Anmeld

7. september 2013

2babygirls

Christabelle skriver:

Tak for svar

Synes også det er virkelig svært at skulle beslutte på forhånd når man slet ikke aner hvordan man vil føle bagefter. Tænker dog at det at man kun er i kontakt med én jordemoder (dvs intet vagtskifte, ingen studerende) og er helt sikker på hun er den eneste der kommer på stuen vil give en helt anden ro allerde på forhånd (måske) så man har mere overskud. Men aner det jo ikke! Har jo aldrig været i situationen før og har intet at sammenligne med. Åhhh synes det er svært

Ærligt, så kan jeg hverken huske ansigt eller navn på hende der var inde ved os. Var sååååå træt og pænt ligeglad, kiggede mest på min baby
Selvfølgelig var det lidt iiihhhh at skulle flaske bryst til en sygeplejerske og TO studerende, men nå... Det var på min egen stue, så det gik nok.

Men da jeg fødte og hun kom op på mave tænkte jeg bare whaaat, har jeg lige født et levende menneske min hjerne kunne sleeet ikke følge med efter ni måneders graviditet

Anmeld

7. september 2013

Christabelle

2babygirls skriver:

Ærligt, så kan jeg hverken huske ansigt eller navn på hende der var inde ved os. Var sååååå træt og pænt ligeglad, kiggede mest på min baby
Selvfølgelig var det lidt iiihhhh at skulle flaske bryst til en sygeplejerske og TO studerende, men nå... Det var på min egen stue, så det gik nok.

Men da jeg fødte og hun kom op på mave tænkte jeg bare whaaat, har jeg lige født et levende menneske min hjerne kunne sleeet ikke følge med efter ni måneders graviditet

Hehe her vil det være den samme jordemoder som jeg skal til de sidste konsultationer hos, så håber jeg kan huske hvad hun hedder

Men kan sagtens forstå det nok vil være svært at følge med. Det må være meget overvældende det hele

Anmeld

7. september 2013

Team Putte

Christabelle skriver:

Tak for svar
Dejligt at du havde en god oplevelse (bortset fra amningen selvfølgelig)
Vi har planlagt at skrive til folk at vi ikke ønsker besøg før fx 2 dage efter fødslen (bortset fra vores forældre og søskende). Så det håber jeg folk vil acceptere. Har også tænkt på at der jo ikke er besøgstid mår man er hjemme. Man kan jo ikke sige "så er kl 15.30 og i må ikke være her mere". Så håber de vil synes det er ok at vi ikke vil have de kort før efter et par dage. Ellers må vi lade være med at åbne døren

Ja vi vidste jo ikke bedre men hvis næste fødsel også bliver ambulant så kommer der til at være besøgstid fra 18.30-20 og ikke på andre tidspunkter jeg fik aldrig sovet når Ida sov fordi der altid kom nogen, og Ja når man sidder stolt med sin lille guldklump så vil man jo bare gerne vise frem til alle der gider dele ens glæde efter 5 dage blev vi beordret fred og ingen besøg de næste dage.. Det blev yderligere forlænget til ca en uge men mælken kom desværre aldrig

Anmeld

7. september 2013

Susje

Christabelle skriver:

Hej piger

Jeg har termin d. 5. november, Vi venter en lille pige og glæder os helt vildt meget til at møde hende

Jeg har indtil for et par dage siden været fast besluttet på at føde på Næstved sygehus (ca 35-40 km væk. Bor i Slagelse) med mulighed for at blive et par dage på barselsgangen. Men nu er jeg blevet i tvivl. Der er åbnet en privat fødeklinik her i Slagelse (5 min i bil fra hvor vi bor) hvor man kan føde ganske gratis, men her er der kun mulighed for at føde ambulant.

Vi har været til foredrag med ejeren/jordemoderen derudefra og hun fortalte om hvordan det foregår på klinikken; at man ikke bliver sendt hjem før baby er lagt til brystet ordentligt, man får besøg af jordemoderen man har født med, dagen efter hjemkomsten, man kan ringe til samme jordemoder døgnet rundt op til en uge efter fødslen, man får sundhedsplejerske tidligere end man ville gøre hvis man føder ikke-ambulant.

Der er så til gengæld ikke en læge i nærheden på klinikken, men sker der noget, eller bliver fødslen mere kompliceret end først antaget, bliver man fragtet med ambulance til hospitalet hvor jordemoderen følger med.

Vi skal ud og vises rundt derude i morgen og har skrevet en milliard spørgsmål ned til hende

Men vil lige høre herinde også; Hvad skal jeg (vi) vælge?? Ej pjat, det kan I jo ikke fortælle mig men jeg er interesseret i at høre erfaringer med ambulante førstegangsfødsler. Både gode og dårlige erfaringer.

Hvordan var det at komme hjem hvor man ikke lige havde sygeplejerskerne uden for døren? Hvor "hjælpen" lige var lidt længere væk end et træk i snoren? Hvor usikker var I på det hele (amning osv) som førstegangsfødende?

Håber I kan finde hoved og hale i mit indlæg

Jeg har født hjemme og det var bare det bedste at være hjemme hvor der er trygt og rart og roligt. Vi synes, ikke det var et problem ikke at have sygeplejersker e.l. i nærheden. Vi havde døgnet rundt mulighed for at komme i kontakt med professionelle (vores jordemoder fra hjemmefødselsordningen, barselsgangen eller sundhedsplejersken), hvis vi havde behov for det. For os betød det meget at der ikke hele tiden kom en sygeplejerske eller jordemoder rendende og "blandede sig", men at vi selv kunne lære vores barn at kende og prøve os lidt frem og vokse med opgave. Jeg vil ikke ligefrem sige at vi følte os sikre omkring amning o.l. men vi tog det som det kom. Vi tog kontakt til barselsgangen en gang angående amning og hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg ikke den rådgivning vi fik omkring amning var tilfredsstillende, hvorimod vores jordemoder var super til at rådgive os

Håber det kan føre dig/jer lidt i retning af hvad du/I skal vælge og så held og lykke med det hele

Anmeld

7. september 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Christabelle skriver:

Hej piger

Jeg har termin d. 5. november, Vi venter en lille pige og glæder os helt vildt meget til at møde hende

Jeg har indtil for et par dage siden været fast besluttet på at føde på Næstved sygehus (ca 35-40 km væk. Bor i Slagelse) med mulighed for at blive et par dage på barselsgangen. Men nu er jeg blevet i tvivl. Der er åbnet en privat fødeklinik her i Slagelse (5 min i bil fra hvor vi bor) hvor man kan føde ganske gratis, men her er der kun mulighed for at føde ambulant.

Vi har været til foredrag med ejeren/jordemoderen derudefra og hun fortalte om hvordan det foregår på klinikken; at man ikke bliver sendt hjem før baby er lagt til brystet ordentligt, man får besøg af jordemoderen man har født med, dagen efter hjemkomsten, man kan ringe til samme jordemoder døgnet rundt op til en uge efter fødslen, man får sundhedsplejerske tidligere end man ville gøre hvis man føder ikke-ambulant.

Der er så til gengæld ikke en læge i nærheden på klinikken, men sker der noget, eller bliver fødslen mere kompliceret end først antaget, bliver man fragtet med ambulance til hospitalet hvor jordemoderen følger med.

Vi skal ud og vises rundt derude i morgen og har skrevet en milliard spørgsmål ned til hende

Men vil lige høre herinde også; Hvad skal jeg (vi) vælge?? Ej pjat, det kan I jo ikke fortælle mig men jeg er interesseret i at høre erfaringer med ambulante førstegangsfødsler. Både gode og dårlige erfaringer.

Hvordan var det at komme hjem hvor man ikke lige havde sygeplejerskerne uden for døren? Hvor "hjælpen" lige var lidt længere væk end et træk i snoren? Hvor usikker var I på det hele (amning osv) som førstegangsfødende?

Håber I kan finde hoved og hale i mit indlæg

Jeg fødte ambulant med min datter.

Hun blev født om natten, og efter et par timer blev vi overflyttet til barselsgangen (16 prs stue). Der var vi til middagstid, hvor vi begge var blevet tjekket af lægen, og så tog vi hjem.

Dagen efter og de efterfølgende dage havde vi besøg af både jm og sp, og jeg syntes, det var rigtig dejligt at komme hjem med det samme.

Den eneste grund til, vi ikke kom hjem allerede om morgenen var, at jeg ville tjekkes af en kvindelig læge, og hun kom først efter middag. Hvis jeg havde haft det fint med en mandlig læge, kunne vi være kommet hjem tre timer efter fødslen.

Jeg havde pga denne oplevelse derfor valgt en hjemmefødsel ved min søn (men gik tre uger over tid og endte i aks).

Held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.