Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Christabelle skriver:
Hej piger 
Jeg har termin d. 5. november, Vi venter en lille pige og glæder os helt vildt meget til at møde hende 
Jeg har indtil for et par dage siden været fast besluttet på at føde på Næstved sygehus (ca 35-40 km væk. Bor i Slagelse) med mulighed for at blive et par dage på barselsgangen. Men nu er jeg blevet i tvivl. Der er åbnet en privat fødeklinik her i Slagelse (5 min i bil fra hvor vi bor) hvor man kan føde ganske gratis, men her er der kun mulighed for at føde ambulant.
Vi har været til foredrag med ejeren/jordemoderen derudefra og hun fortalte om hvordan det foregår på klinikken; at man ikke bliver sendt hjem før baby er lagt til brystet ordentligt, man får besøg af jordemoderen man har født med, dagen efter hjemkomsten, man kan ringe til samme jordemoder døgnet rundt op til en uge efter fødslen, man får sundhedsplejerske tidligere end man ville gøre hvis man føder ikke-ambulant.
Der er så til gengæld ikke en læge i nærheden på klinikken, men sker der noget, eller bliver fødslen mere kompliceret end først antaget, bliver man fragtet med ambulance til hospitalet hvor jordemoderen følger med.
Vi skal ud og vises rundt derude i morgen og har skrevet en milliard spørgsmål ned til hende 
Men vil lige høre herinde også; Hvad skal jeg (vi) vælge?? Ej pjat, det kan I jo ikke fortælle mig
men jeg er interesseret i at høre erfaringer med ambulante førstegangsfødsler. Både gode og dårlige erfaringer.
Hvordan var det at komme hjem hvor man ikke lige havde sygeplejerskerne uden for døren? Hvor "hjælpen" lige var lidt længere væk end et træk i snoren? Hvor usikker var I på det hele (amning osv) som førstegangsfødende?
Håber I kan finde hoved og hale i mit indlæg 
Jeg fødte ambulant med min datter.
Hun blev født om natten, og efter et par timer blev vi overflyttet til barselsgangen (16 prs stue). Der var vi til middagstid, hvor vi begge var blevet tjekket af lægen, og så tog vi hjem.
Dagen efter og de efterfølgende dage havde vi besøg af både jm og sp, og jeg syntes, det var rigtig dejligt at komme hjem med det samme.
Den eneste grund til, vi ikke kom hjem allerede om morgenen var, at jeg ville tjekkes af en kvindelig læge, og hun kom først efter middag. Hvis jeg havde haft det fint med en mandlig læge, kunne vi være kommet hjem tre timer efter fødslen.
Jeg havde pga denne oplevelse derfor valgt en hjemmefødsel ved min søn (men gik tre uger over tid og endte i aks).
Held og lykke

Anmeld