Enlig mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.949 visninger
12 svar
2 synes godt om
24. august 2013

Balance

Hej :-)

Her i mandags fik jeg bekræftet at jeg er gravid. Det er en STOR glæde og samtidig noget sørgmodigt, fordi faren til barnet ønsker en abort. Graviditeten var ikke planlagt. Han og jeg har kendt hinanden i knap to måneder. Han ved endnu ikke, om han ønsker at deltage i barnets liv, men sandsynligvis bliver det så på sidelinien, da han ikke kan se os som en familie, og han er meget skuffet over mit tilvalg af barn.

Er der andre enlige mødre herinde i lignende situation?

Jeg er 40 år og bosiddende i Kbh. Men hører gerne fra andre, også i andre dele af landet.

Mange hilsner :-).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2013

Malaika2014

Balance skriver:

Her i mandags fik jeg bekræftet at jeg er gravid. Det er en STOR glæde og samtidig noget sørgmodigt, fordi faren til barnet ønsker en abort. Graviditeten var ikke planlagt. Han og jeg har kendt hinanden i knap to måneder. Han ved endnu ikke, om han ønsker at deltage i barnets liv, men sandsynligvis bliver det så på sidelinien, da han ikke kan se os som en familie, og han er meget skuffet over mit tilvalg af barn.

Jeg er 40 år og bosiddende i Kbh. Men hører gerne fra andre, også i andre dele af landet.

Hej Balance - hvilket dejligt navn...

Min situation er noget lignende... Omstændighederne er lidt anderledes, men udfaldet er, at jeg nu står som enlig gravid (6+0), hvor farmand ikke kommer til at være en del af billedet.

Denne gang er det helt intensionelt. For det første er manden i mit liv ikke dukket op endnu (Okay, han har været der i flere former igennem årene, men den mand, der passer til mig og mit liv lige nu, er endnu ikke dukket op). For det andet, så er jeg ikke så skræmt ved tanken om at gøre det "alene", for det har jeg gjort før.

Da jeg var 25 (for snart 10 år siden) kom jeg i lykkelige omstændigheder. Kæresten og jeg var gået fra hinanden, men ville lige få lukket og slukket på behørig vis, og da jeg har fået at vide af flere læger, at jeg ikke kan blive gravid, så tænkte vi ikke så meget på prævention. Jeg blev gravid, og der var ingen tvivl om, at jeg ville beholde barnet.

På mange områder var det nemmere, netop fordi jeg var alene, at klare det hele, så at jeg nu skal igennem det hele igen, bekymrer mig på ingen måde.

Denne gang fandt jeg dog en frivillig donor til det. Han vil ikke være en del af det, og kommer ikke til at være registreret nogle steder, men han ville gerne opfylde mit ønske om graviditet og et ekstra barn.

Så nu er status: Det lykkedes i første "hug". Jeg har spist sundt og fulgt cyklus meget nøje, og da jeg så fandt en fast rytme i ægløsning (store mavesmerter) ringede jeg til ham og sagde: Nu er det nu, vi skal lege.

Egentligt troede jeg ikke, det var lykkedes. Tog en test, da mens var udeblevet, men der var der kun en streg (kontrolstregen). Havde dog ikke lige fået smidt testen ud, og næste dag, var der pludselig to streger? Tænkte, at det måtte være en fejl, men da mens stadig ikke var kommet efter en uge testede jeg igen i går, og nu kom der - med det samme - to streger, sååå... Woop woop...

Men det jeg vil sige dig er: Nyd det!... Nyd hvert et øjeblik!... At der ikke er nogen fast far gør det på mange måder nemmere, og de fordele kan vi tage en anden dag. Det du skal finde ud af nu, er om du ønsker at offentliggøre faren eller ej. Hvis ikke, så husk at udelad hans navn alle steder - altså på offentlige dokumenter, hos lægen, m.v.

Glæder mig til at følge dig.

Anmeld

27. august 2013

Lotte90

Balance skriver:

Er i lidt samme situation. Jeg er gravid 8+2 og faren har jeg kun set i ca 2 måneder (siden 14. Juni).. 

Jeg kommer også til at være enlig mor, men dog har han valgt at han gerne vil være en del af dette, ved at støtte mig og være der for både mig og barnet. 

Vi ses stadig et par gange om ugen, men vi bliver nok aldrig kærester da han ikke føler for det .. 

Anmeld

2. september 2013

Balance

Hej Lotte 90

Tusind tak for dit svar. Det betyder meget for mig at høre, at der er andre, som er i lignende situation. Dejligt at høre, at du har en mand som støtter dig på sidelinien også selvom I ikke skal være kærester.

Jeg ser faren til mit barn en til to gange om ugen, mest en gang om ugen, men det er pt ikke længere på en kæresteagtig måde, meget venskabeligt. Synes det er hårdt at det nu bare er venskabeligt.

Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle være enlig mor, så synes stadigvæk, det er "en stor pille at sluge." Heldigvis bakker mine forældre og veninder mig 100 procent op og især det at mine forældre vil være der 100 procent m børnepasning og støtte i de første måneder, betyder utrolig meget. 

Skal du også nedkomme i april 2014? Hvad betyder det, når du skriver at du er gravid i 8+2. Er det 8 uger og to dage?  Hele denne graviditetsverden er så ny for mig :-).

Håber vi kan skrives ved :-). Har du været til din første lægeundersøgelse? Jeg skal først i løbet af ugen, det er trukket ud grundet lægeskift m.m.

Hav det rigtig godt og pas godt på dig selv og baby

Anmeld

2. september 2013

Balance

Lotte90 skriver:

Hej Malaika :-).

En stor tak for dit ærlige svar. Det betyder utrolig meget at høre fra andre, som også står alene med graviditeten.

Jeg vil bruge dit råd og arbejde på at nyde det. Jeg er heldigvis også blevet gladere i løbet af de sidste par dage. Det er jo et mirakel og det skal sgu nydes :-). Jeg har jo i flere år drømt om at få et barn, og det er få kvinder, som blir gravide i første hug jo. Tillykke med at du også har været en af dem :-).

Jeg er i tvivl vedr. offentliggørelsen af farens navn. Faren har vel også noget at sige her ikk? Jeg vil meget gerne offenliggøre hans navn, hvis han vil være far til barnet og se barnet ind i mellem. Ved du hvornår jeg skal tage denne beslutning? Jeg skal i hvert fald have en snak med faren først.

Jeg vil super gerne høre om fordelene ved at være alen mor. Så dem må du utrolig gerne skrive om :-). Lige nu er jeg mest fokuseret på ulemperne og vil være fedt at ku flytte fokus :-).

Når du skriver at du er 6+0, betyder det så at du er 6 uger henne? Selv sku jeg nu være 8 uger henne nu, så vi er vist nogenlunde lige langt henne ikk? Jeg skal til lægen og have min første undersøgelse denne uge, hvis alt går vel med mit lægeskift.

Noget helt andet. Hvor henne i landet bor du? Kun hvis du har lyst til at oplyse det :-) og ved du om man som single kan gå til fødselsforberedelse alene? Pt har jeg kun kunne finde noget for par.

Hav det rigtig godt og pas rigtig godt på dig selv og baby :-)

Det gav mig et gevaldigt energiløft at høre, at du vælger at være alene her 2. gang også :-).

Anmeld

2. september 2013

Lotte90

Balance skriver:

Hej Lotte 90

Tusind tak for dit svar. Det betyder meget for mig at høre, at der er andre, som er i lignende situation. Dejligt at høre, at du har en mand som støtter dig på sidelinien også selvom I ikke skal være kærester.

Jeg ser faren til mit barn en til to gange om ugen, mest en gang om ugen, men det er pt ikke længere på en kæresteagtig måde, meget venskabeligt. Synes det er hårdt at det nu bare er venskabeligt.

Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle være enlig mor, så synes stadigvæk, det er "en stor pille at sluge." Heldigvis bakker mine forældre og veninder mig 100 procent op og især det at mine forældre vil være der 100 procent m børnepasning og støtte i de første måneder, betyder utrolig meget. 

Skal du også nedkomme i april 2014? Hvad betyder det, når du skriver at du er gravid i 8+2. Er det 8 uger og to dage?  Hele denne graviditetsverden er så ny for mig :-).

Håber vi kan skrives ved :-). Har du været til din første lægeundersøgelse? Jeg skal først i løbet af ugen, det er trukket ud grundet lægeskift m.m.

jeg havde heller aldrig troet at jeg skulle være enlig mor, så jeg har stadig heller ikke helt vænnet mig til tanken.. 

Ja, jeg har termin D. 6 april 2014, og er idag 9+1, hvilket vil sige at jeg er 9 hele uger henne og 1 dag - så er egentlig i 10. uge - meget forvirrende  

jeg skal til mit 1. lægebesøg imorgen - så det glæder jeg mig til

Anmeld

2. september 2013

Balance

Ønsker dig aalt mulig held og lykke med dit første lægebesøg imorgen . Blir spændende.

Har du egentlig kvalme? Jeg lider nu og da af kvalme og næsten lidt kvalme dagligt på diverse tider af dagen/aftene og har generelt ikke meget appetit. Når jeg så er sulten, bliver jeg hurtig topmæt efter bare en lille smule mad.

Jeg har ikke fået min eksakte terminsdato men brugte et internetprogram og ifølge det, har jeg termin d. 12.4, så ca. en uge efter dig, bliver super spændende :-).

Hvor gammel er du? Altså kun hvis du har lyst til at fortælle :-). Selv er jeg 40 år.

Anmeld

2. september 2013

Malaika2014

Balance skriver:

Ønsker dig aalt mulig held og lykke med dit første lægebesøg imorgen . Blir spændende.

Har du egentlig kvalme? Jeg lider nu og da af kvalme og næsten lidt kvalme dagligt på diverse tider af dagen/aftene og har generelt ikke meget appetit. Når jeg så er sulten, bliver jeg hurtig topmæt efter bare en lille smule mad.

Jeg har ikke fået min eksakte terminsdato men brugte et internetprogram og ifølge det, har jeg termin d. 12.4, så ca. en uge efter dig, bliver super spændende :-).

Hvor gammel er du? Altså kun hvis du har lyst til at fortælle :-). Selv er jeg 40 år.

Hej igen skønne kvinde..

Det glæder mig, at du er begyndt at nyde det lidt mere... Det er SÅ vigtigt.

Jeg bor i København... På Amager... Så det er dejlig tæt på det hele...

På hospitalet - ved fødslen - får du udleveret nogle dokumenter omkring forældreskab, og herunder faderskab, og de skal bare indsendes til rette instans et par dage efter... Man får en bøde, hvis man nægter at oplyse, hvem det er, meeen... Man kan jo have glemt det, eller have haft en one-nighter, hvor man ikke ved, hvem han er, og så får man ingen bøde. Tror bøden er omkring 500 kr., men det kan jo lige undersøges...

Og jo, rent moralsk har faren jo også noget at skulle have sagt. For mit vedkommende skete der så meget i vores forhold, at jeg ikke ønskede at han skulle have noget som helst at skulle have sagt... Til gengæld betaler han så heller ikke børnepenge... Igen, en laaaang historie...
Men hvis han ikke ønsker at have noget med barnet at gøre, eller hvis du ønsker at han ikke pludselig skal komme og forlange forældremyndighed eller andet, så kan det være en mulighed at udelade ham af dokumenterne... Men indtil da, så bare tænk over, hvad du siger til læger, m.v., så du kan træffe beslutningen i løbet af graviditeten og også har mulighed for at ændre mening...

Fordele ved at være enlig mor:
Når baby sover, så er tiden din og din alene. Du behøver ikke tilrettelægge din dag efter at maden skal stå på bordet på et fast tidspunkt til når far kommer hjem. Du behøver ikke at opvarte og sørge for din mand, når baby endeligt er kommet i seng om aftenen. Tiden er din til at gøre lige, hvad du har brug for.
Du kan være morgengrim med uglet hår den ene dag og overskudsagtig den næste. Baby elsker dig alligevel.
Du kan lade opvasken stå til næste dag og bare nyde at være sammen med baby. Nyde hvert et vågent minut I har sammen, og så lade vasketøj være vasketøj... Ingen kigger skævt til dig... Og baby vil lære så meget af den tid, I har sammen.

Og så er det din opdragelse, der tæller... Dine principper... Dine ønsker... Smiler...

Der er så mange fordele...

Selvfølgelig er det rart at kunne dele alting med en anden, men måske du har nogle forældre, veninder eller andre, der glæder sig på Dúné vejne...

Anmeld

2. september 2013

Malaika2014

Angående fødselsforberedelse, så vil du blive oplyst af jordemoderen, når den tid er... Der findes masser forskellige hold, både for enlige og par.

Anmeld

16. september 2013

Balance

Balance skriver:

Hej Lotte 90

Hej Lotte

Der har været lidt stille fra min side. Du skal dog vide at dine indlæg har en energigivende og glædesfyldt effekt på mig. Fedt. Ønsker for dig at det stadigvæk går rigtig godt med din graviditet :-).

Jeg skal på onsdag til mit 2. lægebesøg og have skrevet vandrejournal m.m.

Jeg har pletblødt lidt, hvilket jeg har været noget bekymret for, så det vil jeg selvfølgelig drøfte med lægen. Heldigvis har jeg ikke haft nogen smerter.

Faren tll barnet er heldigvis begyndt at være lidt mere positivt stemt overfor vores babys komme og vi ses af og til. Håber vi bliver kærester, men det må tiden vise.

Ha det rigtig godt.

Mange hilsner herfra :-).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.